Cari Blog Ini



Allah Telah Menjanjikan Kepada Orang-Orang Yang Beriman Dan Mengerjakan Amal Sholeh Untuk Menjadikan Mereka Sebagai Khalifah Di Muka Bumi Ini Sebagaimana Ia Telah Menjadikan Orang-Orang Sebelum Mereka Sebagai Khalifah, Menyebarkan Bagi Mereka Agama Yang Telah DiredhoiNya Untuk Mereka Secara Merata Dan Menggantikan Ketakutan Mereka Dengan Rasa Keamanan (sehingga) Mereka Dapat Menyembah-Ku Dan Tidak MenyekutukanKu. Barangsiapa Engkar Setelah Itu, Merekalah Orang-Orang Yang Fasiq-An-Nur : 56


Wahai Orang-Orang Yang Beriman Barangsiapa Dari Kalian Berpaling (murtad) Dari Agamanya Maka Allah SWT Akan Memunculkan Sekelompok Kaum Yang Dia Cinta Mereka Dan Mereka Juga MencintaiNya -Al-Maidah :54


Ternyata Sekarang Ini Dunia Telah Dipenuhi Dengan Pemimpin Zalim Baik Dari Negara Kafir Mahupun Dalam Negara Muslim Sendiri...


Namun Masanya Sudah Hampir Tiba, Dunia Akan Diwarisi Oleh Hamba-Hamba Tuhan Yang Sholeh. Dia Akan Memenuhi Dunia Dengan Keadilan Setelah Dunia Ini Dipenuhi Dengan Kezaliman Para Pemimpin..




Penyelamat Umat Itu bakal Datang tidak lama lagi...!!!

PeNGiKuT NaN SeTia..

Isnin, 20 Oktober 2008

SUNNAH....!

Ku sebarkan Salam Alaikum
kepada semua pengunjung2 pondok burukku yang tak sehebat manapun ini,
Kelmarin adalah tarikh istimewa buatku, sedang aku memikirkan sesuatu yang kian lama berlalu, tiba2 aku teringat kembali debatku dengan seseorang ketika aku berada di sebuah forum berbahasa Indonesia. Jiwaku tiba2 tersentuh, terasa begitu amat pedihnya dan kesedihan seakan2 mau melemaskan aku kedalam kolam jiwaku..

Tentunya kalian ingin tahu, kenapa demikian jadinya? Apa ada disebalik kenangan bersama orang itu? Siapakah dia yang telah membuatkan jiwaku tidak tenang? Jika kalian mahu tahu, dipersilakan menatap petikan dibawah ini..... Petikan ini merupakan salah satu perdebatan aku dengannya...






Salam,

buat nomind yang telah menutupi jiwanya dengan cahaya Islam,
dan yang telah memilih kegelapan sesudah datangnya cahaya.....
AL-QURAN adalah sumber paling utama dalam ajaran Islam. Bagaimanapun, antara hukum yang terkandung dalam al-Quran, banyak diturunkan secara umum, tanpa diperinci dengan lebih jelas dan mendalam.


Banyak juga yang ditemukan secara mutlak dengan tiada pengkhususan lebih lanjut. Misalnya, perintah solat yang disampaikan secara mutlak, tanpa penjelasan mengenai bilangan rakaat, tata cara atau waktunya. Begitu juga dengan zakat dan haji.

Jadi, untuk mendapatkan hukum dengan lebih terperinci dan jelas, perlu dirujuk kepada sunnah. Dalam hal ini, Rasulullah saaw diberikan kuasa untuk menerang dan menjelaskan maksud yang terkandung dalam al-Quran.


Firman Allah swt bermaksud: “Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) suatu peringatan (al-Quran), supaya engkau menerangkan kepada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka, mudah-mudahan mereka memikirkannya.” (Surah al-Nahl, ayat 4)


Perkara ini diakui oleh Rasulullah dalam sabdanya bermaksud: “Ingatlah, sesungguhnya aku telah diberikan al-Kitab (qur'an) dan aku juga telah diberikan yang sebanding dengannya.” (Hadis riwayat Abu Daud, at-Tirmizi dan Ibn Majah). Maksud ‘yang sebanding dengannya’ ialah kuasa penafsiran.


Maka, jelas bahawa selain menerima wahyu al-Quran (al-Wahy al-Matluw), Rasulullah juga menerima wahyu taraf kedua yang dinamakan ‘bayan’ atau ‘sunnah’ (al-Wahy ghayr al-Matluw).


Wahyu taraf kedua ini berfungsi sebagai pentafsir kepada al-Quran.


Kata Hassan Ibn Atiyyah: “Ketika wahyu turun kepada Rasulullah, Jibril membawa al-Sunnah yang mentafsirkan wahyu itu.”


Segala huraian yang dibuat oleh Rasulullah adalah huraian Allah.


Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya, Kamilah yang berkuasa mengumpulkan al-Quran itu (dalam dadamu), dan menetapkan bacaannya (pada lidahmu). Oleh itu, apabila Kami telah menyempurnakan bacaannya (kepadamu, melalui perantaraan Jibril), maka bacalah menurut bacaannya itu; Kemudian sesungguhnya kepada Kamilah terserah urusan menjelaskan kandungannya.” (Surah al-Qiyamah, ayat 17-19).


Semua umat Islam wajib meyakini bahawa segala tafsiran Rasulullah sama sekali tidak berdasarkan hawa nafsu semata-mata. Firman Allah bermaksud: “Tidaklah (Rasul itu) berkata-kata mengikut hawa nafsunya melainkan apa yang telah diwahyukan kepadanya." (Surah al-Najm, ayat 3-4).


Dengan sentiasa dipelihara oleh Allah (maksum), mustahil Rasulullah melakukan kesilapan dalam mentafsir al-Quran. Selain bersifat maksum, Rasulullah memiliki empat sifat utama iaitu siddiq (benar), amanah, tabligh (menyampaikan) dan fatanah (bijaksana). Maka, tidak dinafikan lagi Baginda adalah pentafsir yang teragung.


Oleh itu, sesiapa yang cuba menyamakan percakapan Rasulullah dengan percakapan manusia biasa, nescaya akan rosaklah akidahnya.

Banyak ayat al-Quran yang menyatakan bahawa antara peranan sunnah ialah menjelaskan kandungan al-Quran. Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya Allah telah memberi kurniaan (rahmat) kepada orang yang beriman, ketika mana (Allah) utuskan seorang rasul daripada golongan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah, membersihkan (jiwa) mereka, dan mengajarkan kepada mereka al-Kitab dan al-Hikmah (sunnah).” (Surah Ali-Imran, ayat 164).


Meskipun, peranan atau fungsi sunnah telah begitu jelas, masih ada yang menolak peranan sunnah. Sikap menolak penjelasan dan tafsiran Rasulullah secara total atau tidak, menyebabkan akidah seseorang itu rosak.


Sabda Rasulullah bermaksud: “Sesiapa yang tidak suka (menolak) sunnahku, dia bukanlah daripada kalangan umatku.” (Hadis riwayat al-Bukhari). Malah, keimanan seseorang itu tidak akan sempurna jika hanya beriman kepada Allah tanpa beriman kepada rasul-Nya, dan begitulah sebaliknya. Ini kerana beriman kepada rasul ialah sebahagian daripada beriman kepada Allah. Firman Allah bermaksud: “Sesiapa yang taat kepada rasul, maka sesungguhnya dia taat kepada Allah.” (Surah an-Nisaa, ayat 80).


Beriman kepada Rasul adalah salah satu daripada Rukun Iman yang enam. Jadi percaya kepada rasul termasuk perkataan, perbuatan, sikap dan pengakuannya. Semua ini adalah perkara yang tidak boleh dipertikaikan oleh sesiapa pun.


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah katanya: “Pada suatu hari, ketika Rasulullah berada bersama kaum Muslimin, datang seorang lelaki kemudian bertanya kepada Baginda: Wahai Rasulullah! Apakah yang dimaksudkan dengan iman?
“Lalu baginda bersabda: Kamu hendaklah percaya iaitu beriman kepada Allah, malaikat, semua kitab yang diturunkan, hari pertemuan dengan-Nya, rasul dan percaya kepada hari kebangkitan.”
(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Muhammad Mustafa al-Syalabi berkata: “Sesiapa yang menolak sunnah, maka dia telah terkeluar daripada Islam, kerana dia telah mengingkari dalil yang dogma (kepercayaan benar yang tidak seharusnya dipertikaikan).”
Berdasarkan penjelasan di atas, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa sunnah berperanan mentafsirkan al-Quran. Boleh dikatakan semua aliran tafsir pada hari ini (tafsir muktabar) adalah berpunca daripada kaedah ini. Menolak sunnah, bisa mengakibatkan akidah seseorang itu rosak.


Aku harap kamu dapat memahami dengan jelas tulisan di atas. Dan aku menulisnya dalam bhs. M'sia kerana kamu juga orang Malaysia kan? Janganlah kamu mahu berpura-pura denganku. Segala isi hatimu sudah kuketahui. Dan hanya masa yang menentukan segala tindakan kamu selepas ini..




Kembalilah kamu pada sinar Islam jika kamu mengetahui hakikat sebenarnya...




Wassalam.

Jumaat, 3 Oktober 2008

Konsep SEIZIN ALLAH...


Dibawah ini adalah petikan tulisan aku ketika berada di sebuah forum dari Indonesia...

Salam buat semua,

Daripada tulisanku sebelumnya yakni tentang konsep 'seizin Allah' telah melahirkan salah pengertian kepada ken, djarotiodius dan rekan2 yang lainnya. Ini tidaklah menghairankan kerana kesalahfahaman ini juga sering terjadi pada umat islam sendiri yang kurang ilmunya tentang ketuhanan. Bukan pula aku mahu mengatakan aku ini orang yang berilmu, tetapi untuk memahami konsep ketuhanan ini memerlukan daya fikir yang tinggi di campur dengan keimanan yang teguh.

Dalam tulisanku kali ini aku mahu menjuruskan hal yang nampaknya di salah mengertikan itu.

Sabtu, 23 Ogos 2008

Bila Memilih Wakil Rakyat Atas Sunnah Yahudi....



Dalam keghairahan memilih pemimpin , rakyat jelata di negara ini hanya disediakan satu wadah yang muktamad untuk memilih pemimpin . Suka atau pun duka hanya satu pilihan sahaja yang disediakan . Pemimpin yang lahir hasil dari ideologi ciptaan manusia. Melalui undi pilihanraya. .

Tidak ada pilihan kedua, ketiga , keempat atau pun kelima . Hanya satu sahaja. Yakni memilih pemimpin mengikut sunnah Yahudi melalui undi pilihanraya . Samada memilih parti pemerintah atau berpaling tadah memilih parti pembankang . Kedua-duanya untuk memilih pemimpin bagi tempoh 5 tahun sebagaimana syarat dalam pilihanraya umum.

Walhasil kedua-dua watak pemimpin meski pun dari parti yang berbeza namun dari segi minda, akhlak dan ideologi hampir sama . Kalau ada jurang pun hanya teramat sedikit .Berdasarkan pada perbezaan jantina, pendidikan dan lokasi yang berbeza.

Kedua-dua pemimpin dari parti apa pun yang menang lazimnya akan memburu harta , kuasa dan wanita. Tanpa mengira dari parti apa pun . Samada dari parti Penyamun Tarbus , parti Haji Bakhil, parti musang berbulu ayam , parti musang berjanggut .atau pun parti pisau cukur.

Akhirnya rakyat juga yang tertipu . Ingat parti musang berjanggut pilihan yag terbaik dari parti pisau cukur . Tapi bila makin lama parti musang berjanggut memerintah , nasib rakyat makin lama makin hampeh. Ibarat sang tikus membaiki labu . Bukan nasib labu yang makin baik tetapi labu pula yang menjadi santapan sang tikus.

Itulah nasib rakyat yang memilih pemimpin yang berteraskan kepada ideolgi ciptaan manusia . Tuhan tidak di bawa bersama. Apatah lagi untuk menjadi sebagai kawan sejati . Tuhan hanya diingati bila manusia berada dalam kesusahan , penderitaan atau kekecewaan . Bila senang , hidup mewah , rasa riang ria , Tuhan makin lama makin dilupakan .

Jadi rakyat harus bijak dalam memilih pemimpin . Jangan memilih pemimpin berdasarkan pada sunnah Yahudi tapi pilihlah pemimpin berdasarkan pada sunnah Nabi .Maksudnya jangan memilih pemimpin berdasarkan pada undi pilihanraya tetapi pilihlah pemimpin yang berdasarkan pada ilmu Islam , iman dan taqwa.

InsyaAllah rakyat jelata akan mendapat bantuan yang mencurah-curah dan rezeki yang tidak dijangka jika memilih pemimpin pada ilmu , iman dan taqwa. Bagaimana caranya ?

Bukan melalui kaedah mengundi tetapi melalui kaedah tarbiah wal dakwah pada diri , keluarga dan masyarakat . Seterusnya kearah pembentukan jemaah Islam . Pilihlah jemaah Islam yang diyakini dapat membawa ilmu, iman dan taqwa seperti mana yang dilalui oleh Rasululah saw dan para sahabat-sahabatnya dalam berdakwah pada masyarakat Arab jahiliah . .

Dengan adanya pemimpin yang dapat memandu rakyat jelata pada Jalan Tuhan , maka rakyat akan mendapat jalan selamat di dunia dan di akhirat.

Wahai Tuhan kami , bantulah kami dalam mencari pemimpin yang Engkau redhai dan bukannya pemimpin yang dalam kemurkaan Mu . Pemimpin yang menipu rakyat untuk kesenangan diri mereka serta pada sanak keluarga mereka .


Penyelamat Umat Itu bakal Datang, Tidak Lama Lagi....!

Isnin, 11 Ogos 2008

Islam Bukan Sekadar Di Peluk!

Islam Bukan Sekadar Di Peluk!

Oleh Sang Kalembai




Kenapa agaknya dengan tiba-tiba setengah orang Melayu/Islam marah-marah dengan Majlis Peguam kerana menganjurkan satu Forum yang bertajuk Memeluk Islam. Khabarnya yang dijemput hadir termasuk juga orang Islam boleh dikira sebagai sarjana dalam bidang agama dan undang-undang memberikan pandangan mereka. Bukan kah itu satu perkara yang baik, supaya mereka-mereka yang tidak mengetahui falsafah Islam dan perundangan akan dapat bertanya dan bertukar fikiran.
Di mana silapnya? Mungkin kerana “mind set” yang dibina oleh orang yang membantah forum itu, bahawa forum itu akan menyentuh soal-soal yang tertulis dalam perlembagaan, tetapi pihak penganjur sudah menjanjikan perkara itu tidak dibincangkan.

Persoalan yang dibahaskan oleh pihak peguam khasnya mereka yang terlibat dalam isu-isu perundangan soal tidak serumahnya memeluk Islam di kalangan individu bukan Islam, yang mungkin terdiri dari seorang anak, seorang suami atau seorang isteri.

Apa yang kita perhatikan selama ini, bahawa terdapat individu bukan Islam yang memeluk agama Islam dengan tidak terlebih dahulu memaklumkan kepada keluarganya. Maka bila berlaku kematian dia menimbulkan masalah kepada keluarga si mati.

Bagaimana isu mati di dalam Islam di kalangan individu bukan Islam bukanlah satu isu besar tetapi yang lebih besar ialah soal kebajikan keluarga yang ditinggalkan oleh individu yang memeluk agama Islam dan ini agak isu yang mungkin hendak dibincangkan dan bertukar fikiran supaya satu titik pertemuan penyelesaian dapat diperbuat dari segi budaya, sosial dan undang-undang nya.

Katakan seorang individu yang memeluk Islam kerana perkahwinan lain dengan orang Islam, di mana dia meninggalkan isterinya dan anak-anak yang masih beragama asal. Jika dalam keluarga Islam mungkin tidak menjadi masalah kerana undang-undang mencukupi untuk pembelaan kepada isteri yang di aniayai tetapi bagaimana dengan bekas isteri yang tidak beragama Islam?

Siapa yang hendak membelanya dan perlulah satu undang-undang dibuat bahawa setiap pendaftaran perkahwinan bukan Islam, walau pun berlaku kepada kedua pihak yang bertukar agama kepada Islam, undang-undang membenarkan perkara itu boleh didengar di Mahkamah Sivil atau Syariah. Itu sebagai satu contoh agaknya isu tertunggak yang belum selesai.

Bagaimana pun orang-orang Islam kena menerima hakikat bahawa Islam sebuah agama wahyu dan Al Qan sudah melengkapkan segala dan jika tidak ada pertunjuk dari al-Quran, boleh dirujuk kepada hadis dan jika tidak ada juga di dalam hadis rujuklah kepada sunnah nabi dan akhirnya kesemuanya keputusan diperbuat berdasarkan kepada sandaran hujah-hujah yang lain seperti fatwa.

Maka kesimpulan yang perlu juga orang Islam mengambil perhatian ialah kebajikan kepada mereka-mereka yang memeluk agama Islam dengan keluarga yang ditinggalkan dalam agama yang asal.
Sudah pasti kita juga tidak akan menerima jika kita tidak beragama Islam dengan hati terbuka jika segala harta sepencarian kita hilang begitu sahaja sekiranya suami atau bapak kita memeluk agama Islam kerana kita memahami bahawa segala harta Islam yang tidak dituntut akan terserah ke Baitul Mal atau dengan senang hati dia mewakafkan harta itu.

Maka ini perkara-perkara yang perlu kita selesaikan untuk menjadi Islam bukan satu ugama penindas dan tidak berlaku adil kepada yang bukan Islam.

Bagaimana pun orang-orang Islam berhak untuk menentang sebarang forum atau percakapan yang boleh menggugat ugama Islam ke peringkat melekehkannya seperti yang cuba hendak dihalalkan oleh beberapa orang yang berselindung di Majlis Peguam. Tidak sewajarnya isu beberapa individu Islam yang bertukar ugama lain diperalatkan menjadi modal satu perjuangan yang menunjukkan bahawa Islam itu tidak adil. Islam memang membenarkan setiap individu yang bernama manusia memilih agamanya sendiri tetapi dia tidak berlaku waktu ini kerana kebenaran itu hanya berlaku di zaman permulaan Islam sahaja.

Itu sebabnya Islam mengeluarkan istilah “murtad” dandari segi hukum Islam seorang murtad boleh dikenakan hukum bunuh kerana dengan keadaan murtad itu dia boleh mendorong perpecahan dan juga bencana kepada masyarakat dan yang terpenting dia sudah pasti menjadi musuh Islam kerana setiap agamanya baru di anuti, digambarkan oleh sebagai agama yang lebih baik dari Islam seperti yang dilakukan oleh beberapa orang sudah murtad.

Kesimpulan nya yang terjadi dalam forum anjuran Majlis Peguam itu bukan niatnya tetapi istilahnya yang menggunakan perkataan memeluk Islam jika dia menggunakan perkataan seperti Forum Keadilan Mereka Sebelum dan Selepas Memeluk Islam mungkin tidak memberangsangkan kemarahan orang-orang Islam dan tidak menghadirkan orang-orang yang dikira hadir dalam forum tersebut bagi tujuan memburukkan Islam.

Majlis Peguam sewajarnya pergi membuat kajian di Sabah dan Serawak kerana di sana terdapat beberapa kes perbandingan isu soal memeluk Islam (meminjam istilah Majlis Peguam). Dalam tahun 70an beribu-ribu orang di masukan Islam yang terdiri dari mereka yang tidak beragama dan juga sudah beragama Kristian.

Tetapi tidak terdapat kes atau berita ada perebutan mayat mereka yang sudah memeluk ugama Islam, walau pun terdapat dalam keluarga mereka bermacam-macam anutan agama, dan khasnya di Sabah adalah satu perkara biasa jika ada mereka mengaku mempunyai hubungan keluarga seperti sepupu yang berlainan agama.

Kenapa di Sabah, masyarakat boleh menjadi tenteram dan aman sejahtera dalam soal beragama, setiap mereka walau tidak berpendidikan tinggi dan tinggal di luar bandar masih lagi mempunyai budaya dan beradab?

Tidak ada seorang rakyat Sabah yang beragama Islam kerana cinta dan sayangnya dengan lelaki atau perempuan tidak beragama Islam keluar dari Islam. Bagaimana harta-harta peninggalan si mati yang beragama Islam tidak menjadi isu bertelingkah keluarga. Mungkin kerana mereka ada Mahkamah Anak Negeri.


Sang Kelembai: Teringat kata-kata Allahyarham Tun Datu MustaphaDatu Harun bila dimajukan soalan apakah tindakannya kepada mereka yang telah memeluk ugama Islam masih lagi mengamalkan cara hidup yang tidak Islam, seperti berjudi, minum arak dan ada antaranya makan babi,

Jawapan beliau ialah “Kita tidak berapa peduli dengan apa yang dilakukan, kerana dah beri pelajaran agama melalui USIA (United Sabah Islamic Association) yang penting bahawa anaknya yang bakal lahir, adalah anak Islam dan yang kita hendakkan ialah meramaikan generasi Islam di Sabah. Dan inilah ditakuti banyak orang bukan Islam di mana-mana.


Penyelamat Umat Itu bakal Datang, Tidak Lama Lagi....!

Ahad, 20 Julai 2008

Debat Anwar!!

DEBAT ANWAR

1. Saya harus mengucapkan tahniah kepada Kerajaan pimpinan Dato' Seri Abdullah Badawi kerana membenarkan debat antara Pembangkang dan Kerajaan, khususnya antara Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Dato' Shabery Cheek.

2. Ia bukanlah satu pertandingan yang adil. Shabery sangat kurang pengalaman didalam bidang yang mana Anwar adalah jaguh iaitu bercakap. Perkara yang didebatkan pula sudah pasti meletakkan Kerajaan didalam keadaan tertekan.

3. Apabila Shabery menimbulkan apa yang telah dikatakan oleh Anwar mengenai saya pada masa lampau, ianya telah sedikit sebanyak menjejaskan kredibiliti Anwar. Tetapi adalah jelas bahawa Shabery gementar.

4. Sebagaimana yang saya katakan, Anwar boleh meyakinkan terutama kepada mereka yang mahu mempercayainya. Media Barat telah membuat kesimpulan bahawa tuduhan terhadap Anwar kali ini adalah sama dengan agenda politik yang lama yang dibuat untuk menghalangnya menjadi Perdana Menteri.

5. Pada masa lalu saya adalah sasaran utama. Dato' Seri Abdullah telah menafikan pembabitannya kali ini tetapi media Barat dan teman-teman Anwar dari Amerika tidak dapat diyakinkan dan akan terus mengaitkan Abdullah.

6. Tetapi, adakah Kerajaan sekarang sebegitu bodoh dan tidak mempunyai daya imaginasi untuk menggunakan "taktik" yang sama terutamanya memandang kepada sikapnya yang kritikal terhadap Kerajaan dahulu? Pastinya ia mampu untuk menggunakan cerita lain yang lebih meyakinkan jika ia memang merancang ataupun berkonspirasi terhadap Anwar. Ada kebarangkalian bahawa ceritanya sama kerana ianya benar.

7. Mungkinkah pihak yang membuat lapuran kali ini seorang yang cuba meniru? Agak mustahil. Tidak ramai yang sanggup kehadapan dan mengumumkan sesuatu yang amat mengaibkan seperti kena liwat. Sebenarnya, dalam peristiwa yang lalu, sekurang-kurangnya dua orang menemui saya dan membuat pengakuan mereka telah diliwat oleh Anwar. Tetapi mereka tidak sanggup membuat lapuran ataupun menjadi saksi dimahkamah. Bagaimanapun, seorang dari mereka telah pergi menemui Imam Masjid Negara (sekarang ini ahli parliamen PAS) untuk mendapatkan nasihat dari sudut agama.

8. Ada beberapa tabiat yang sukar untuk dibuang. Perokok tegar akan menyatakan sedemikian. Begitu juga penagih dadah.

9. Sudah pasti ini tergantung kepada mahkamah untuk menentukan dan inipun jika kes ini akhirnya sampa kemahkamah. Mahkamah mungkin mendapati Anwar bersalah. Dia kemudiannya boleh merayu kepada mahkamah yang lebih tinggi malahan kemahkamah-mahkamah khas yang diadakan untuknya.

10. Jika dia berjaya membuat Saiful kelihatan sebagai pasangan yang rela seperti didalam kes Azizan, maka kenyataan Saiful tidak boleh dianggap sebagai bukti yang tidak dapat dipertikaikan. Anwar akan dibebaskan.

11. Anwar telah menolak untuk bersumpah diatas Quran untuk membuktikan dirinya tidak bersalah. Tetapi Saiful sanggup untuk melakukannya didalam masjid dan disaksikan oleh alim ulamak.

12. Tetapi ada seorang Mufti yang menentang cadangan ini. Jika seseorang itu tidak bersalah mengapa dia tidak boleh bersumpah untuk membersihkan namanya.

13. Menimbulkan isu "qazaf" hanyalah bertujuan untuk megalihkan tumpuan. Ianya satu ugutan terhadap sipenuduh iaitu jika dia tidak dapat mengemukakan saksi-saksi dianya akan dituduh melakukan fitnah dan akan dihukum sebat.

14. Didalam Quran terdapat banyak penekanan terhadap keadilan. Berulangkali (sekurang-kurangnya 43 ayat) didalam Quran menyeru "bila kamu menghukum, hukumlah dengan adil."

15. Syariah itu bukanlah sekadar proses membuat penghakiman dan menjatuhkan hukuman. Undang-undang syariah bertujuan untuk memastikan keadilan dilaksanakan. Akan menjadi satu ketidakadilan jika orang yang menjadi mangsa dihukum (kerana gagal mengemukakan empat orang saksi) manakala orang yang melakukan penganiayaan lepas bebas. Ini adalah satu ketidakadilan yang ketara. Pastinya tidak mungkin undang-undang Islam mengabaikan keadilan dan cuma tumpu kepada perbicaraan dan hukuman.

16. Diriwayatkan didalam Quran mengenai Zulaikha yang cintanya kepada Nabi Yusof dan dianya dipercayai mengejar Yusof kerana baju Yusof koyak dibahagian belakang.

17. Amat jelas Quran menerima bukti-bukti bersandarkan kepada keadaan (circumstantial evidence) walaupun tidak disokong oleh saksi-saksi. Ini kerana Islam meletakkan nilai yang tinggi kepada keadilan. Proses yang diambil didalam membuat sesuatu penghakiman adalah untuk memastikan keadilan tercapai. Proses itu tidak boleh disalahgunakan dan diperalatkan untuk menyekat keadilan.

18. Kerana itu Anwar tidak harus mengelakkan diri dari diadili dengan menimbulkan soal qazaf. Dia mungkin boleh mencuba melakukannya dengan undang-undang buatan manusia tetapi dia tidak harus menggunakan hukum Allah untuk mencapai ketidakadilan. Ianya melanggar lunas Islam dan ini adalah berdosa.