Cari Blog Ini



Allah Telah Menjanjikan Kepada Orang-Orang Yang Beriman Dan Mengerjakan Amal Sholeh Untuk Menjadikan Mereka Sebagai Khalifah Di Muka Bumi Ini Sebagaimana Ia Telah Menjadikan Orang-Orang Sebelum Mereka Sebagai Khalifah, Menyebarkan Bagi Mereka Agama Yang Telah DiredhoiNya Untuk Mereka Secara Merata Dan Menggantikan Ketakutan Mereka Dengan Rasa Keamanan (sehingga) Mereka Dapat Menyembah-Ku Dan Tidak MenyekutukanKu. Barangsiapa Engkar Setelah Itu, Merekalah Orang-Orang Yang Fasiq-An-Nur : 56


Wahai Orang-Orang Yang Beriman Barangsiapa Dari Kalian Berpaling (murtad) Dari Agamanya Maka Allah SWT Akan Memunculkan Sekelompok Kaum Yang Dia Cinta Mereka Dan Mereka Juga MencintaiNya -Al-Maidah :54


Ternyata Sekarang Ini Dunia Telah Dipenuhi Dengan Pemimpin Zalim Baik Dari Negara Kafir Mahupun Dalam Negara Muslim Sendiri...


Namun Masanya Sudah Hampir Tiba, Dunia Akan Diwarisi Oleh Hamba-Hamba Tuhan Yang Sholeh. Dia Akan Memenuhi Dunia Dengan Keadilan Setelah Dunia Ini Dipenuhi Dengan Kezaliman Para Pemimpin..




Penyelamat Umat Itu bakal Datang tidak lama lagi...!!!

PeNGiKuT NaN SeTia..

Khamis, 2 Julai 2009

IKHLAS


IKHLAS:

Maksud ikhlas ialah membuat suruhan Allah kerana Allah dan meninggalkan larangan Allah kerana Allah.

Ikhlas adalah dalam rahsia didalam rahsia Allah. Malaikat pencatit amal pun tidak tahu apakah seseorang itu ikhlas atau tidak. Amalan yang benar-benar ikhlas walaupun kecil tetapi besar ganjarannya disisi Allah. Menyedekahkan sebiji buah kurma dengan ikhlas semata2 kerana Allah ganjarannya adalah sebesar gunung uhud. Dan Allah SWT boleh melipatgandakan lagi balasan sebanyak yang dia kehendaki. Syaitan dapat menggoda dan memperdaya sesiapa sahaja kecuali orang2 yang ikhlas.

Mukhlisin adalah gelaran bagi orang2 yang telah sampai ketahap hakikat ikhlas. Orang2 yang mukhlis syaitan tidak dapat menguasai dan memperdaya mereka kerana Allah SWT sentiasa melindungi mereka.

Iblis menjawab: "Demi kekuasaan Engkau aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis di antara mereka (Shaad:82-83)

Bagi orang2 yang masih dalam perjuangan untuk memiliki hakikat ikhlas perjuangan ini mesti diteruskan. Cara untuk melatih bagi mendapat sifat ikhlas ialah dengan terus-menerus(Istiqomah) dalam amalan, kebiasaannya Allah SWT akan memberikan berbagai2 macam dugaan dan cobaan kepada hambanya sebelum ia dikurniakan dengan sifat ikhlas.


kedua dengan sentiasa memperbetulkan niat diawal, pertengahan dan akhir amalan disudahi dengan istigfar.


Ketiga, kepentingan ikhlas perlu dijadikan topik perbualan dengan sesiapa sahaja supaya apa yang kita ucapkan akan menguatkan hati kita untuk bersifat ikhlas. Dan akhir sekali berdoa semuga Allah SWT mengurniakan kita hakikat ikhlas sebagaimana Rasulullah dan sahabat2nya.

Pada suatu pertempuran Saidina Ali kwj mengangkat pedang kerana ingin memancung seorang kafir, tiba2 org kafir tersebut telah meludah muka saidina Ali kwj. kemudian Saidina Ali kwj tidak jadi memancung kepala org tesebut. Lalu org tersebut bertanya (dialog lebih kurang)kenapa kamu tidak jadi memancung aku?. Jawab saidina Ali, tadi aku hendak memancung engkau kerana Allah, setelah engkau meludah aku aku takut aku bertindak memancungmu kerana nafsu marahku. Beginilah berhati2nya sahabat nabi dalam menjaga niat, walaupun dalam keadaan perang sedang berkecamuk.

Orang yang berniat ikhlas tidak akan terkesan dengan kejian dan pujian manusia kepadanya, baginya semuanya sama. Asalkan Allah SWT suka kepadanya itu sudah cukup, tidak kisahlah manusia nak kata apapun. Nabi Nuh as telah berdakwah kepada kaumnya selama 950 tahun, siang dan malam, satu jangkamasa yang amat lama, tetapi pengikutnya hanyalah lebih kurang 83 org. 950 tersebut adalah lambang dan bukti kepada keikhlasan nabi Nuh as dalam menjalankan Amanah Alllah SWT.

Lawan kepada ikhlas ialah riak, ujub sum'ah dan lain2. Amalan yang banyak tetapi tiada keikhlasan didalamnya tidak ada nilai disisi Allah, diakhirat nanti Allah SWT menyuruh sipelaku meminta pahala kepada siapa yang diniatkan selain Allah. Mereka ini amat terhina dihadapan Allah SWT. Bagimanapun secara kebiasaan bagi orang2 yang baru2 hendak berjinak2 dengan amalan agama memang berat dan agak sukar untuk mengikhlaskan niat, bagaimanapun dia perlu teruskan amalan tersebut sehingga datang rasa ikhlas sebagaimana solat, mula2 susah-malas2, lama kelamaan datang ikhlas, kalau ada penghalang sekalipun dia tetap akan cari jalan supaya dapat bersolat.

Antara Symtom2 yang menunjukkan belum sampai ke hakikat ikhlas.

1. Dipuji merasa bangga dikeji merasa marah.

2. Merasa sumbangannya tidak dihargai org.

3. Mencari glamour..dan lain-lain.


Sifat ikhlas dan amalan ikhlas adalah dua perkara. Sifat ikhlas ialah orang yang memiliki sifat ikhlas dan amalannya sentiasa ikhlas. Orang yang tidak ada sifat ikhlas amalannya kadang2 ikhlas kadang2 tidak, org yang sebegini kenalah selalu betulkan niat di sebelum, pertengahan dan sesudah amalan tersebut.

Insyaallah azam.. supaya kita semua memiliki sifat ikhlas yang disebut didalam Al-Quran sebagai orang2 yang MUKHLIS.


Minda Kuman

Ijtimak Malaysia 2009 akan bermula pada 9,10,11 & 12 Julai 2009 bertempat di Kuarters KLIA, Nilai.

Ini adalah satu perhimpunan atas maksud menegakkan kalimah Allah SWT di atas mukabumi ini..

Semua Muslimin dijemput hadir.

Semoga dengan ijtimak ini, jemaah2 akan dapat dihantar keseluruh dunia.. Ameenn..

"Kemudian datanglah seorang laki2 belari-lari dari ujung kota, katanya : Hai kaumku ikutlah utusan-utusan itu,

"Ikutlah orang yang tidak minta upah kepadamu sedang mereka mendapat petunjuk."
(Yaasin : 20-21)


"Apabila mereka (yakni munafiqin) berdiri bersholat, mereka akan berdiri dengan malas agar dilihat oleh org lain dan tidaklah mereka itu mengingati Allah melainkan sedikit" (An-Nisaa : 142)

Malik ra juga mengkhabarkan kepada kita akan peringatan daripada Rasulullah saw, "Dua ekor serigala yg lapar dan terlepas ke perkumpulan domba, tidaklah membahayakan berbanding dengan seorang yg mana ia tamak terhadap harta dan mementingkan kebesaran dirinya dalam agama" (Riwayat Tirmidzi, hadith hassan shahih:rujukan Muntakhab Ahadith)








SUSAHNYA MELAKUKAN IKHLAS

Ikhlas adalah paling tinggi selepas iman. Ia adalah rahsia Tuhan hinggakan para malaikat pun tidak tahu dan yang empunya diri pun tidak dapat mengesannya. Ia adalah penentu samada amalan diterima atau ditolak.

Ada para sahabat apabila mendengar tentang ikhlas menangis mereka. Mereka merasa tidak selamat, rasanya tidak mungkin dapat perolehinya yang begitu tinggi nilainya kerana susahnya mendapat sifat ikhlas.

Islam tidak membenarkan seseorang mengaku ikhlas. Siapa yang mengaku ikhlas walaupun sebelum ini ikhlas, otomatik, ikhlasnya terbatal. Contoh-contoh bagaimana yang dikatakan mengaku ikhlas:

*Membantu seseorang sambil berkata,"Ambillah, saya ikhlas?


*Menolong seseorang tapi pertolongannya ditolak. "Saya tolong awak ini ikhlas, tapi sedih, awak menolak.."


*Dalam menulis surat kita selalu mengakhiri dengan tandatangan, "Yang ikhlas" "Yang Benar."



Dalam Islam, mengaku baik adalah salah. Siapa yang mengaku ikhlas, siang-siang lagi terbatal. Tiada siapa yang mengetahui siapa yang ikhlas sekalipun yang empunya diri. Tiada siapa yang berhak mengaku ikhlas, Cuma berusaha moga-moga jadi ikhlas dan moga-moga diterima Allah.


ERTI IKHLAS

Murni, bersih, jenis dia sahaja, tidak bercampur jenis-jenis yang lain. Tidak dinodai seperti air yang tidak bercampur dengan sabun, tepung, sebab apabila sudah bercampur dengan benda lain, sudah tidak khalis lagi (tidak pure).

Begitulah dalam beramal, solat, zakat, baca Quran,mengajar, berdakwah, menolong, motivasi, forum, ceramah, belajar, semata-mata kerana Allah:

1. kerana suruhanNya


2. kerana keredhoaanNya


3. kerana arahanNya


4. kerana mentaatiNya


5. kerana patuh padaNya

Jadi perkara di atas adalah dari sebab atau kerananya yang satu, tujuan satu , dan didorong oleh yang satu iaitu ALLAH. Abdikan diri kerana Allah, tidak dicampur atau bercampur selain Allah - itulah ikhlas - dorongannya satu.

Apa yang nak berlaku atau nak jadi atau tidak jadi, tidak timbul sama sekali sebab niat semata-mata kerana Allah.

Sekiranya niat, dorongannya telah tercampur atau terselit niat-niat yang lain dari Allah seperti kerana riak, megah, glamor, pangkat, orang minta, takut orang tidak suka, mental exercise, boring tinggal di rumah, undi, uji kemampuan, hendak berlawan, hendakkan piala, hadiah, kerana kawan - maka ia tidak khalis atau ikhlas telah ternoda.

Dengan itu boleh jatuh syirik khafi. Di akhirat nanti Allah menyuruh dia meminta pada orang yang dia niat kerananya. Allah tidak balas kebaikan itu kerana ia mempunyai "kerana-kerana" yang selain dari "kerana Allah".

Untuk ikhlas, sebenarnya amat susah sekali terutama yang ada kaitan kepentingan umum atau orang ramai yakni yang terdedah kepada pandangan umum seperti: berdakwah, mengajar, gotong-royong, baca Al-Quran di depan orang, forum, upacara memberi hadiah - lebih-lebih lagi orang yang tidak memikirkan hati lalu hati dibiar dan terbiar. Jarang diambil kira, selalunya ramai yang terjebak.

Khususul Nafs - kepentingan diri seperti ingin popular, disedari atau tidak kerana kurang menyuluh hati. Awal-awal lagi nawaitu (niat) telah rosak seperti membuat rumah di atas lumpur.

Ada tiga jenis kerosakan yang berlaku pada 3 jenis kedudukan:


1. awal


2. pertengahan


3. akhir






Kerosakan awal

Contohnya seperti berdakwah. Sebelum memberi ceramah, hati kecilnya berkata,"Inilah masanya nak jadi popular." "Aku akan jadi terkenal? "Dengan ceramah ini dapatlah duit poket." Ada juga yang berniat untuk menghentam seseorang atau golongan tertentu sebelum berceramah, akibatnya rosaklah ikhlasnya ibarat orang yang melukis di atas air.

Kerosakan pertengahan

Niat untuk berceramah sudah baik tetapi sewaktu berceramah, ada pendengar yang angguk-angguk atau ada yang menangis kerana mendengar ceramah yang memberi kesan itu hingga hati kecil kita berkata,"Hebat juga aku hingga ada orang boleh terima ceramah ini dan ada pula yang menangis."

Kerosakan akhir

Niat dan sewaktu berceramah tidak ada apa-apa yang rosak, berjalan dengan baik tetapi sewaktu balik dari berceramah ada kawan yang datang bersama di dalam kereta berkata,"Hebat betul ceramah ustaz tadi hingga ada yang menangis." Waktu itu maka datanglah rasa ujub hingga lupa ia semua itu datang dari Allah jua.

Sepatutnya ia merasa malu kerana ini semua bukan dari dirinya tetapi hakikatnya dari Allah. Orang begitu ibarat membangunkan rumah tiba-tiba siap sahaja rumah itu terus runtuh.

Orang ramai tidak juga berubah sebab hati sudah cacat. Orang ramai memuji kita, tetapi tetap tidak berubah sebab dari rasa riak. Sifat taqwa sudah ternafi.

Oleh itu buatlah kerja-kerja dengan penuh tawadhu, takut dan cemas samada diterima amalan kita atau ditolak. "Sesungguhnya Allah tidak melihat amalan lahir kamu, tapi amalan hati kamu."

Apabila kita melakukan sesuatu niat kerana Allah semata-mata, tetapi ada orang mengkritik kita, kita melenting, hati tidak senang dengan orang itu, bermakna kita masih mempunyai niat lain selain dari Allah.

Dalam menghadapi keadaan dimana susahnya untuk mendapat ikhlas ini, kita berdoalah pada Allah dengan doa yang berikut:

Wahai Tuhan, rasanya kami belum berbuat apa-apa sebelum ini. Kalaupun ada berbuat sudah tentu ada kepentingan diri. Kalaulah bukan pimpinan dan bantuan Mu Tuhan, rasanya sebarang amalan kami mungkin tertolak semuanya. Berilah selalu hidayah dan taufiq Mu, ya Allah agar segala lahir dan batin menuju keredhoaan Mu, ya Allah?


minda Abuya






SEkian.. Wassalam..

Jumaat, 26 Jun 2009

Bergerak untuk Berkerja Keseluruh Dunia...



Salam Alaikum,








Dengan Nama Allah SWT...











Saudara2ku yang dikasihi,





Tidak berapa lama lagi maka akan tibalah harinya buat umat islam berkumpul hanya atas satu maksud yang besar yakni hendak menegakkan Kalimah Allah ke seluruh muka bumi ini.. Maksud ini hanya akan dapat dicapai apabila jemaah2 dapat dikeluarkan dan bergerak ke setiap pelusuk dunia ini.. Begitulah yang kita semua harap2kan..





Ijtimak ini bukanlah semata2 hendak menghimpunkan manusia sebanyak2nya di tempat perhimpunan itu. Tujuan sebenarnya adalah hendak mengeluarkan sebanyak-banyak jemaah untuk dihantar keseluruh negara2 yang wujud di dunia ini. Untuk merealisasikan perkara ini maka beberapa persiapan sebelum perhimpunan ini hendaklah disempurnakan.





1. Setiap orang islam perlu menyempurnakan agama dalam kehidupannya. Hari ini tatacara kehidupan islam hanya tinggal dalam buku saja. Marilah kita mulakan dari dalam diri kita sendiri, menyebarkannya ke seisi rumah kita, ke rakan2 yang kita sering bergurau senda, untuk mengamalkan sunnah kehidupan Rasulullah saaw..





2. Hidupkan masjid dengan 5 amalan yakni mesyuarat harian, ta'alim, dakwah khusus, ziarah umum dan jemaah 3 hari sempurna. Kunjungilah setiap rumah untuk menyampaikan kepada setiap lelaki agar semua mereka bersedia untuk memberikan harta, masa dan diri mereka ke jalan Allah SWT.. Membicarakan kepada setiap lelaki disetiap rumah untuk mereka bersedia menghidupkan amalan agama yang sempurna didalam keluarga mereka..





3. Kunjungan khas ke rakan2 seusaha, buat mereka yang sedia aktif supaya dapat menambahkan pengorbanan dijalan Allah SWT. Membangkitkan kembali semangat mereka yang kurang aktif agar kembali aktif semula. Dan mengajak orang2 yang belum pernah terlibat untuk berkerja bersama dalam menghidupkan 5 amalan masjid ini..





4. Seterusnya kita bergerak ke masjid atau surau di kariah persekitaran tempat kita. Membantu mereka untuk menghidupkan 5 amalan masjid. Bukan setakat itu saja, rombongan jemaah juga boleh dihantar kekawasan perumahan yang masih tidak ada surau atau tempat beribadah, untuk menyampaikan kepada mereka perkara penting ini, yakni menyempurnakan amalan agama dalam kehidupan seharian umat islam ini dan mengajak mereka bersama2 dalam menegakkan kalimah Allah SWT diseluruh pelusuk muka bumi ini..








Saudara2ku sekelian,








Dakwah bukanlah tugas bersendirian semata, ianya akan jadi lebih kuat dan mantap apabila dikerjakan secara berjemaah. Dan ianya bertambah2 kukuh apabila digerakkan dengan pengorbanan harta, masa dan jiwa. Jika umat Islam semuanya bergerak menjalankan kerja dakwah ini, maka wujudlah KESEMPURNAAN agama dalam kehidupan seluruh masyarakat islam di seluruh dunia. Jika tidak, umat islam akan terus dibayangi kelemahan dan panjang angan2, masa akan jadi sia2, harta jadi alat kemaksiatan, pemerintah akan terus menzalimi..





Seorang pendakwah yang berkerja bersama jemaah, kuatlah jiwanya, tidak mudah luntur dek suasana yang penuh kelalaian, hasutan kejahatan dan ancaman musuh. Seorang sahabat Nabi pernah dirayu agar meninggalkan agama Islam dengan mendapat tawaran sebuah kerajaan, pernah diancam bunuh, pernah diseksa dan dihina, namun kekuatan jiwa agama mereka tetap teguh. Inilah hasil kerja dakwah mereka bersama-sama Rasulullah saaw..





Allah SWT telah berfirman; “Siapa yang lebih baik perkataanya (yang lebih baik agamanya) dari orang yang menyeru kepada Allah SWT dan beramal soleh”. Disini diterangkan bahawa agama terbaik hanya terwujud dengan menyatukan dakwah dan ibadah. Ayat diatas sebenarnya bukanlah sekadar suatu pertanyaan, tetapi ianya merupakan suatu penjelasan atau penegasan bahawa dakwah itu adalah satu-satunya jalan untuk mendapatkan agama yang terbaik.





Seorang yang berdakwah itu telah membuatkan dirinya bangkit keghairahan untuk berusaha dengan kesungguhan hatinya buat menyempurnakan amalan agama dalam dirinya sendiri. Dakwah itu menjadi wajib untuk menyelamatkan iman dalam diri sendiri, maka hukumnya adalah fardu Ain. Maka bermujahadah dalam dakwah adalah untuk manfaat diri sendiri (waman jaahada fainnamaa yujaahidu linafsih).








Seorang yang dalam kehidupannya menjadikan Dakwah sebagai kerjanya yang paling utama, hatinya akan sentiasa berpaut pada Allah SWT. Maka dalam apa2 jua kesusahan sentiasa akan mendapat pertolongan langsung dari Allah SWT. Kita semua juga boleh mendapatkannya dengan cara;





1. Berzikirlah sebanyak2nya. Berdakwahlah sebanyak2nya. Ajak rakan2 seusaha untuk buat halkah iman setiap hari..





2. Banyakkan bercerita kisah Para Nabi dan Para Sahabat kepada sesiapa saja yang ditemui. Maka semangat juangmu akan meningkat.





3. Banyakkan bercerita tentang pertolongan langsung Allah SWT terhadap para pejuang agama Allah disepanjang zaman.





4. Banyakkan membaca Al Quran dan Hadis Rasulullah saaw.





dan banyak lagi yang boleh kita selidiki dan beramal dengannya.. Pertolongan Allah SWT akan datang dengan memperbanyakan Sabar dan Takwa. Sabar saja tanpa takwa tidak akan mendapat bantuan Allah SWT.








Sesungguhnya kebanyakan manusia melihat ahli dakwah ini hidupnya sengsara, namun ketahuilah bahawa mereka ini adalah orang2 yang sentiasa bersyukur kehadrat Allah SWT.. Jangan sekali-kali kamu menghina, mencerca mereka, sungguh pertolongan Allah sangat hampir kepada mereka...
Ijtimak Malaysia 2009 akan bermula pada 9,10,11 & 12 Julai 2009 bertempat di Kuarters KLIA, Nilai.
Ini adalah satu perhimpunan atas maksud menegakkan kalimah Allah SWT di atas mukabumi ini..
Semua Muslimin dijemput hadir.
Semoga dengan ijtimak ini, jemaah2 akan dapat dihantar keseluruh dunia..
Ameenn..

Jumaat, 12 Jun 2009

Seorang Nabi DiAkhir Zaman.....?




Salam Alaikum,






Dengan Nama Allah SWT....


Saya menulis dihari ini dengan menerbitkan sebuah pertanyaan yang agak kritikal juga la..






Adakah harus diutuskan lagi seorang nabi buat umat manusia pada hari ini?

Siapa nak jawab ni? Tak mengapalah biarkan saya sendiri yang jawab okey...








Jawabannya Ya. Malahan sangat perlunya seorang nabi di bangkitkan buat umat manusia pada hari ini, memandangkan sudah rosaknya amalan kebanyakan umat Islam hari ini. Dan betapa sudah terhapusnya segala nilai2 murni dalam kehidupan umat beragama hari ini. Persis bangsa Israel yang di datangi Musa kerana keruntuhan moral dalam masyarakat mereka.




Perlunya kehadiran seorang Rasul buat umat manusia pada hari ini kerana memandangkan penghinaan, penindasan dan kezaliman yang sudah tertimpa ke atas kita persis kehadiran Musa saatnya bangsa Israel dihina, di tindas dan di zalimi..

Tetapi sayang, seribu kali sayang, Muhammad saaw adalah 'katammul Ambiya' yakni 'penutup segala nabi2'. Tidak akan di utuskan lagi nabi sesudah dia. Allah SWT telah menyempurnakan agamaNya dalam Nur Islam dan telah di redhoiNya kamu menjadikan Islam sebagai jalan hidupmu.





Oleh kerana itu, bagaimanakah halnya kita di hari ini?



Tiada lagi nabi yang akan di utuskan buat kita sedangkan umat manusia dalam penderitaan yang hebat tanpa pendoman?



Sebenarnya kita jangan lupa satu perkara, walaupun sudah tiada lagi Nabi yang akan diutuskan didunia ini buat umat akhir zaman ini, (kalau pun ada yang mengaku jadi nabi, layak di bunuh kerana itu sudah pastilah nabi palsu) tetapi 'tugas kenabian' tetap terus berjalan sampai akhir zaman. Umat Muhammad saaw telah diberikan 'tugas kenabian' ini yakni mengajak manusia menyembah Allah SWT Yang Esa dan melarang manusia dari menyembah selain dariNya. Tugasan ini tidak akan dihentikan sampai hari kiamat!! Inilah yang membezakan umat Muhammad saaw dengan umat2 nabi yang terdahulu.


Fushshilat 41 : 33
Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang sholeh dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?"



Disebabkan tugas yang mulia inilah maka Allah SWT ada berfirman;


Al Imran 3 : 110
Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)......



Sedangkan umat Islam hari ini masih tidak selayaknya mendapat gelar 'umat terbaik' tersebut kerana tidak menjalankan tugas 'kenabian' ini, akibatnya seperti yang kita melihat kejadiannya di dunia hari ini. Perhatikan hadis Rasulullah saaw di bawah ini;

Nukman bin Basir berkata bahawa Rasulullah saaw. telah bersabda,
Ada orang yang tidak melewati batasan Allah SWT dan ada orang yang melewatinya. Mereka itu adalah seumpama dua golongan yang menaiki sebuah bahtera. Satu golongan berada di atas bahtera itu dan satu lagi duduk di dalam perut bahtera tersebut. Jadi, mereka yang berada di perut bahtera itu mahukan air, mereka berkata, "mengapa perlunya kita menyusahkan orang2 yang di atas bahtera ini, kita bisa saja mendapatkan air dengan banyaknya dengan melobangi bahagian kita ini..."
Kini apabila orang2 yang diatas bahtera itu tadi tidak mencegah orang2 yang di perut bahtera itu dari kejahilan mereka itu, mereka semuanya pasti akan karam..
(Hadis Riwayat Bhukhari dan Tirmizi)





Oleh itu saudara2ku yang dikasihi, marilah kita hari ini bersama-sama berkerja membaiki umat yang telah rosak ini. Kita sudah tahu keadaan yang buruk ini, sudah tentunya kita tidak akan sanggup membiarkan ianya menjadi lebih buruk lagi. Insya Allah, kita akan mulakannya sekarang, sebelum kita juga turut karam bersama-sama mereka....

Ijtimak Malaysia 2009 akan bermula pada 9,10,11 & 12 Julai 2009 bertempat di Kuarters KLIA, Nilai.

Ini adalah satu perhimpunan atas maksud menegakkan kalimah Allah SWT di atas mukabumi ini..


Semua Muslimin dijemput hadir.Semoga dengan ijtimak ini, jemaah2 akan dapat dihantar keseluruh dunia..

Ameenn..






Sekian. Wassalam.

Rabu, 10 Jun 2009

Mengenal Ulama Akhirat...


gambar sekadar hiasan..











Salam Alaikum,

Saudara2ku yang dikasihi, hari ini telah kita dengar banyak suara2 yang kedengarannya mengkondem para ulama. Rasa tidak puas hati terhadap para ulama ini telah mengakibatkan rasa kurang selesa buat sesetengah pihak. Ini bakal menimbulkan suasana yang tidak baik dikalangan masyarakat umum. Hari ini izinkan saya untuk kita menilai semula siapakah ulama yang sebenar2nya.. Agar dengan sedikit pengentahuan ini, dapatlah kita memelihara lidah kita yang celupar ini dari menanggung dosa akibat mengeji ulama waris para ambiya..


Menurut Imam Al-Ghazali rahmatullah alaih telah berkata, ulama yang mementingkan 'keduniaan' adalah lebih buruk berbanding dengan orang2 yang jahil dari sudut 'kemasyarakatan' dan dia akan 'terperangkap' dalam azab yang lebih pedih berbanding si jahil. Ulama yang berjaya dan cemerlang dan yang hampir dengan Allah swt. ialah Ulama Akhirat yang mempunyai beberapa tanda pengenalan;




  1. Tidak mencari dunia dengan ilmunya yakni yang menjadikan ilmu agamanya itu untuk mencapai kesenangan hidup dunia.
  2. Perbuatannya tidak bercanggah (bertentangan) dengan percakapannya, yakni setiap perkataan yang lahir dari lidahnya, dia sendiri bisa mengamalkannya dalam kehidupan sehariannya.

  3. Dia menyibukkan dirinya dalam ilmu yang memberi manafa'at di akhirat dan menguatkan semangat untuk mengerjakan amalan-amalan yang baik. Dia mengelakkan diri daripada ilmu yang tiada bermanafa'at atau kurang bermanafa'at bagi dirinya di akhirat.

  4. Dia tidak memberi perhatian kepada makanan dan minuman yang enak-enak. Dia bersederhana dalam hal tersebut.

  5. Dia menjauhi sultan-sultan dan ahli-ahli kerajaan. Sepatutnya sultan dan ahli kerajaan yang menemui ulama untuk meminta nasihat.

  6. Tidak tergesa-gesa mengeluarkan fatwa. Biasanya fatwa yang di keluarkannya adalah muktamad.

  7. Dia sangat mementingkan ilmu Tasauf (ilmu kebersihan jiwa).

  8. Keimanan dan keyakinannya sentiasa terkait dengan Allah dan dia memelihara kepentingannya. Maksudnya, lidahnya terpelihara dari ucapan yang salah sewaktu di timpa bencana atau pun sewaktu menerima ganjaran dunia.

  9. Setiap kelakuannya dan diamnya sentiasa mencerminkan perasaan takut terhadap Allah SWT yakni dia bersifat tenang, berperibadi mulia dan rendah diri.

  10. Sentiasa mempersoalkan amalan agamanya. Amalan yang mana di benarkan syariat dan yang mana tidak. Amalan yang mana paling penting untuk di amalkan dan yang mana pula perlu di tinggalkan. Dan sentiasa memerhatikan perkara2 yang bisa merosakkan amalannya.

  11. Dia meneliti (mengkaji) ilmu yang baru di terimanya secara mendalam. Maksudnya, dia tidak akan menerima pendapat seseorang hanya kerana ramai yang menyokong atau bersetuju dengan orang tersebut selagi pendapat tersebut belum di pastikan 'benar dari Rasulullah saaw. dan para sahabat beliau'.

  12. Dia bersikap keras terhadap bida'ah dan menjauhkan diri darinya, sekalipun orang ramai sepakat mengamalkan perkara bida'ah tersebut..




Demikianlah secara ringkas apa yang di sampaikan Imam Ghazali rah. alaih. dari kitabnya 'Ihya Ulumuddin' terjemahan 'Jiwa Agama'.



Wallahu a'lam.



Sekian. Wassalam

Sabtu, 6 Jun 2009

Kini Ulama pun sudah Pandai Melobi ka.....?

Oleh Umi Wahida




Sedihnya saya tidak terhingga.
Tidak pernah berlaku dalam sejarah PAS apabila sesebuah dewan itu melobi jawatan secara terbuka seperti yang kita telah lihat semalam.

Dilaporkan bahawa:

“Ulama mahu tiga jawatan teratas PAS . Jimadie Shah Othman Jun 4, 09 2:20pm kemas kini 8.22pm"

Dewan Ulama PAS hari ini meluluskan usul supaya jawatan presiden, timbalan dan satu daripada tiga naib presiden parti itu diperuntukkan kepada golongan ulama dalam usaha memantapkan golongan itu yang kian dipertikaikan.
Usul Dewan Ulama Terengganu itu dibuat atas dasar ulama telah mempelopori penubuhan PAS dan menerajui kepemimpinan ulama sejak 27 tahun lalu - apabila era Datuk Asri Muda yang dianggap nasionalis ditumbangkan pada 1982.”
Saya tak tahu nak kata apa. Sekiranya ulama di dalam PAS dipertikaikan, bukankah sepatutnya dilihat apakah yang telah dipertikaikan? Adakah Dewan Ulama di dalam PAS merasakan mereka adalah maksum dan tidak boleh dikritik dan dipersoalkan?
Maka, reaksi awal kepada kritikan dan cadangan kepada para ulama di dalam PAS adalah untuk menghadkan jawatan Presiden, Timbalan Presiden dan Naib Presiden 1 kepada ulama?
Bukankah sepatutnya pada ulama di dalam PAS memuhasabah diri terlebih dahulu dan menilai kesemua kritikan yang telah diberikan kepada ulama. Bukankah kritikan itu satu bentuk nasihat?
Adakah penghadan ketiga2 jawatan tersebut dapat menjamin para ulama PAS tidak akan dikritik lagi? Saya tidak faham. Apa tujuannya untuk menghadkan ketiga-tiga jawatan berkenaan kepada Ulama lebih2 lagi dalam keadaan ulama kian dipertikaikan?
Bukankah ini satu tanda kesombongan. Apabila dikritik dan disoal, maka reaksinya adalah untuk menghadkan kritikan dan pertikaian dengan memastikan jawatan hanya untuk ulama?
Setau saya usul kepimpinan ulama ini telah datang dari Pemuda PAS Pusat pada tahun 1982. Ertinya, ia tidak pernah datang dari Dewan Ulama itu sendiri.

Dengan usul terbaru ini, jelas para ulama dalam PAS lebih senang melobi untuk jawatan dari berusaha membetulkan keadaan dan diri mereka sendiri.
Kalau Saidina Umar RA sendiri boleh dikritik di khalayak ramai tapi beliau tidak pernah marah dan berdendam, adakah Dewan Ulama PAS merasakan diri mereka lebih baik dari Saidina Umar?
Sedihnya saya apabila jawatan menjadi objektif utama Dewan Ulama sekarang ini. Tidak pernah pun kita dengar sepanjang perbahasan berkenaan ”output” dari Dewan Ulama. Apakah hasil dari Dewan Ulama yang boleh dibanggakan oleh ahli dan penyokong PAS sepanjang 15 tahun kebelakangan ini?
Tidakkah itu satu persoalan yang lebih penting untuk diperbahaskan? Bagaimana Dewan Ulama PAS dapat menyumbang kepada kemenangan PAS? Bukannya mempersoalkan tindakan ahli2 yang tidak menyukai jalinan hubungan dengan UMNO yang pernah dicuba itu?
Saya tak tau la apa hendak jadi pada parti apabila ada segolongan dalam PAS yang merasakan diri mereka maksum dan berada di atas syariat? Mereka merasa mereka tidak boleh dikritik dan dipertikaikan. Dan yang lebih menyedihkan, apabila dikritik, bukannya hendak bermuhasabah, tetapi reaksi terawal adalah untuk meminta jawatan.
Ulama yang benar-benar layak tidak perlu meminta jawatan. Contoh terbaik adalah Tok Guru Nik Aziz sendiri yang telah berkali-kali menyatakan hasrat untuk melepaskan jawatan MB. Malahan, pada awal penubuhan kerajaan Kelantan 1990, beliau dengan jelas menyatakan beliau hanya mahu jawatan Speaker sahaja.
Tetapi ahli dan penyokong yang menjulang beliau kerana beliau mempunyai kelayakan dan kebolehan untuk memimpin. Hasilnya, beliau memimpin Kelantan selama 4 penggal berturut-turut dan telah mengalahkan 4-6 Ketua Perhubungan UMNO Kelantan.
Kenapa hendak melobi? Biarkanlah ahli menentukan siapa yang layak dan siapa yang tidak layak. Ulama yang benar-benar layak dan mempunyai kriteria ulama yang sebenar akan dinaikkan oleh ahli dengan mudah.
Usul ini juga merisaukan saya kerana usul ini tidak menyatakan kriteria ulama yang mahu dijadikan pemimpin itu.
Kalau mengikut Perlembagaan PAS, kriteria hanyalah mereka yang belajar dalam institusi2 pengajian tinggi dalam bidang agama sahaja sudah melayakkan seseorang itu menjadi ulama di dalam PAS.
Ertinya, faktor taqwa, akhlak, khauf kepada Allah SWT tidak menjadi isu. Hanya cukup seseorang itu berkelulusan agama dari mana2 institusi agama ( Walaupun lulusan KIK seperti Harussani Zakaria) sudah melayakkan seseorang menjawat jawatan dalam parti dan menjadi ulama dalam PAS?
Adakah ini adil? Adakah ini melambangkan Islam? Adakah ini yang diaajar oleh Nabi SAW yang jelas melarang tindakan meminta-minta jawatan?
Fikir-fikirkanlah wahai saudara2ku sekelian...