Cari Blog Ini



Allah Telah Menjanjikan Kepada Orang-Orang Yang Beriman Dan Mengerjakan Amal Sholeh Untuk Menjadikan Mereka Sebagai Khalifah Di Muka Bumi Ini Sebagaimana Ia Telah Menjadikan Orang-Orang Sebelum Mereka Sebagai Khalifah, Menyebarkan Bagi Mereka Agama Yang Telah DiredhoiNya Untuk Mereka Secara Merata Dan Menggantikan Ketakutan Mereka Dengan Rasa Keamanan (sehingga) Mereka Dapat Menyembah-Ku Dan Tidak MenyekutukanKu. Barangsiapa Engkar Setelah Itu, Merekalah Orang-Orang Yang Fasiq-An-Nur : 56


Wahai Orang-Orang Yang Beriman Barangsiapa Dari Kalian Berpaling (murtad) Dari Agamanya Maka Allah SWT Akan Memunculkan Sekelompok Kaum Yang Dia Cinta Mereka Dan Mereka Juga MencintaiNya -Al-Maidah :54


Ternyata Sekarang Ini Dunia Telah Dipenuhi Dengan Pemimpin Zalim Baik Dari Negara Kafir Mahupun Dalam Negara Muslim Sendiri...


Namun Masanya Sudah Hampir Tiba, Dunia Akan Diwarisi Oleh Hamba-Hamba Tuhan Yang Sholeh. Dia Akan Memenuhi Dunia Dengan Keadilan Setelah Dunia Ini Dipenuhi Dengan Kezaliman Para Pemimpin..




Penyelamat Umat Itu bakal Datang tidak lama lagi...!!!

PeNGiKuT NaN SeTia..

Jumaat, 24 April 2009

Kemuliaan Dalam Bermaaf-maafan..


Dengan Nama Allah SWT....


Salam buat semua saudara2ku yang dihormati. Semoga kalian kali ini juga masih di dalam Rahmat Allah, Pemelihara kita setiap detik dan saat.




Salah satu sifat mulia yang dianjurkan dalam Al Qur’an adalah sikap memaafkan: Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh. (QS. Al-A'raf 7:199)

Dalam ayat lain Allah berfirman: "...dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang." (QS. An Nuur, 24:22)

Mereka yang tidak mengikuti ajaran mulia Al Qur'an akan merasa sulit memaafkan orang lain. Sebab, mereka mudah marah terhadap kesalahan apa pun yang diperbuat. Padahal, Allah telah menganjurkan orang beriman bahawa memaafkan adalah lebih baik: ... dan jika kamu maafkan dan kamu santuni serta ampuni (mereka), maka sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. (QS. At Taghaabun, 64:14)

Berlandaskan hal tersebut, kaum beriman adalah orang-orang yang bersifat memaafkan, pengasih dan berlapang dada, sebagaimana dinyatakan dalam Al Qur'an : "Yaitu orang2 yang menginfakkan hartanya ketika lapang dan sempit dan menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain." (QS. Ali ‘Imraan, 3:134)


Menurut Harun Yahya Para peneliti percaya bahawa pelepasan hormon stres, keperluan oksigen yang meningkat oleh sel-sel otot jantung, dan kekentalan yang bertambah dari keping-keping darah, yang mengarah pembekuan darah menjelaskan bagaimana kemarahan meningkatkan peluang terjadinya serangan jantung. Ketika marah, detik jantung meningkat melebihi paras yang sewajarnya, dan menyebabkan naiknya tekanan darah pada pembuluh nadi, dan oleh kerana itu peningkatan untuk terkena serangan jantung adalah tinggi.

Pemahaman orang-orang beriman tentang sikap memaafkan sangatlah berbeza dari mereka yang tidak menjalani hidup sesuai ajaran Al Qur'an. Meskipun banyak orang mungkin berkata mereka telah memaafkan seseorang yang menyakiti mereka, namun begitu, kebanyakan dari mereka perlu waktu yang lama untuk membebaskan diri dari rasa benci dan marah dalam hati mereka. Sikap mereka lebih cenderung menampakkan rasa marah itu. Di lain pihak, sikap memaafkan orang-orang beriman adalah tulus. Kerana mereka tahu bahawa manusia diuji di dunia ini, dan belajar dari kesalahan mereka, mereka berlapang dada dan bersifat pengasih. Lebih dari itu, orang-orang beriman juga mampu memaafkan walau sebenarnya mereka benar dan orang lain salah. Ketika memaafkan, mereka tidak membezakan antara kesalahan besar dan kecil. Seseorang dapat saja sangat menyakiti mereka tanpa sengaja. Akan tetapi, orang-orang beriman tahu bahawa segala sesuatu terjadi menurut kehendak Allah, dan berjalan sesuai takdir tertentu, dan kerana itu, mereka berserah diri dengan peristiwa ini, tidak pernah terbelenggu oleh amarah.

Menurut penelitian terakhir, para ilmuwan Amerika membuktikan bahawa mereka yang mampu memaafkan adalah lebih sihat baik jiwa maupun raga. Orang-orang yang diteliti menyatakan bahawa penderitaan mereka berkurangan setelah memaafkan orang yang menyakiti mereka. Penelitian tersebut menunjukkan bahawa orang yang belajar memaafkan orang lain akan merasa lebih baik, tidak hanya secara batiniyah juga jasmaniyah. Sebagai contoh, telah dibuktikan bahawa berdasarkan penelitian, gejala-gejala pada kejiwaan dan tubuh seperti sakit punggung akibat stress [tekanan jiwa], susah tidur dan sakit perut sangatlah berkurang pada orang-orang ini.




Memaafkan, adalah salah satu perilaku yang membuat orang tetap sihat, dan inilah suatu sikap mulia yang seharusnya diamalkan setiap manusia.





Semua penelitian yang ada menunjukkan bahawa kemarahan adalah sebuah keadaan fikiran yang sangat merosakkan kesihatan manusia. Memaafkan, di sisi lain, meskipun terasa berat, namun tetap akan membahagiakan, satu bahagian dari akhlak terpuji, yang menghilangkan segala akibat yang merosakkan dari kemarahan, dan secara langsung juga bakal membantu orang yang dibeeri maaf itu untuk menikmati hidup yang sihat, baik secara lahir maupun batin. Namun, tujuan sebenarnya dari memaafkan –sebagaimana segala sesuatu lainnya – haruslah untuk mendapatkan redha Allah. Kenyataan bahawa sifat-sifat akhlak seperti ini, dan bahawa manafaatnya telah dibuktikan secara ilmiah, telah dinyatakan dalam banyak ayat Al Qur’an, adalah satu saja dari banyak sumber kearifan yang dikandungnya.

Mulai saat ini marilah wahai saudara2ku sekelian, untuk kita memeriksa diri sejauh manakah diri ini atau hati ini telah memaafkan kesalahan sahabat2 kita, atau mungkin juga musuh2 kita itu....? Ayuh lah mari kita sama2 juga untuk menghindari rasa keegoan di dalam diri dan jiwa kita ini. Kerana manusia yang berjiwa besar adalah manusia yang dapat mengendalikan hawa nafsunya.. Tidak mudah marah dan sentiasa berlapang dada serta selalu juga mementingkan kemaslahatan masyarakat umum.





Wallahu a'lam.


Rabu, 22 April 2009

Raja berada di atas Politik..


KUALA KANGSAR,

19 April

(Bernama) -- Sultan Perak Sultan Azlan Shah hari ini bertitah bahawa seseorang raja sebenarnya berada di atas politik dan tidak boleh turun untuk berdebat dengan terbuka dalam memberi jawapan dan penerangan untuk menangkis tohmahan dan fitnah yang dilemparkan oleh kumpulan politik tertentu.

Baginda bertitah tindakan kumpulan politik berkenaan yang sampai ke peringkat menghasut rakyat untuk mencetuskan huru-hara selain turut mencemar institusi raja dengan menyemai rasa benci rakyat terhadap raja merupakan satu perbuatan 'menyalakan api dalam sekam' yang amat berbahaya dan boleh memusnahkan kerukunan rakyat dan negara.

"Betapa perbuatan kuasa politik telah mencemar dan mempamerkan wajah hodoh dengan membenarkan kelakuan orang-orang sedemikian. Matlamat kini dibenarkan menghalalkan cara.

"Betapa kumpulan politk tertentu merasakan mereka tidak pernah silap serta memiliki kekebalan. Betapa pula beberapa individu politik yang merasakan diri mereka tidak pernah melakukan kesalahan, memiliki imuniti daripada sebarang tindakan undang-undang sehingga undang-undang diketepikan atas matlamat untuk mendapatkan kuasa," titah baginda pada
istiadat menghadap sembah taat setia dan penganugerahan darjah kebesaran negeri Perak sempena ulang tahun keputeraan ke-81 baginda di Istana Iskandariah di sini, Ahad.

Sultan Azlan bertitah pada hemat baginda, negara kini telah terlalu berlebihan berpolitik sehingga menjejaskan produktiviti ekonomi dan imej negara di kaca mata antarabangsa.

"Dalam menghadapi kemelut ekonomi yang sedang melanda dunia ketika ini, aktiviti-aktiviti politik secara keterlaluan kerana perebutan kuasa ini tidak akan memberi manfaat kepada warga, malah rakyat biasa akan menjadi mangsa terpaksa bergelut untuk memiliki keperluan hidup harian," titah baginda.

Baginda bertitah oleh itu para pemimpin yang mewakili kumpulan politik yang berbeza perlu mencari titik pertemuan dan kaedah bekerjasama di antara mereka demi kepentingan negara dan warga.

Sultan Azlan bertitah sepanjang perjalanan hampir 52 tahun kemerdekaan negara, diakui bahawa berlakunya kepincangan dan salah laku serta insiden penyalahgunaan kuasa dalam urus tadbir negara.

"Beta sendiri dari masa ke masa turut menzahirkan teguran, pandangan dan nasihat baik secara terbuka mahupun secara tertutup akan perkara-perkara yang tergelincir dari dasar dan garis perundangan.

"Namun kesilapan yang berpunca daripada beberapa indivIdu atau yang berpunca dari kumpulan tertentu jangan sampai ke peringkat mendorong warga dan bangsa berfikiran singkat mahu meruntuhkan sistem dan institusi sehingga boleh mencetuskan keadaan tidak seimbang, hatta membawa kepada keadaan huru-hara.

"Barang dijauhkan Allah dari bangsa menghadapi nasib malang 'menang sorak kampung tergadai', akhirnya terpaksa mengemis di bumi sendiri," titah baginda.

Sultan Azlan bertitah anggapan salah bahawa raja berperlembagaan adalah sekadar lambang tanpa sebarang kuasa merupakan tafsiran yang perlu diperbetulkan.

Titah baginda, raja pemerintah bukanlah daripada kalangan insan yang buta penglihatan, pekak pendengaran dan bisu pertuturan, bahkan segala perkara yang berlaku dalam negara ini adalah dalam ruang penglihatan, pendengaran dan pertuturan raja pemerintah.

"Perlu ditegaskan bahawa raja berpelembagaan itu memiliki tiga hak iaitu hak untuk menyampaikan nasihat dan pandangan, hak untuk memberi galakan dan dorongan dan hak untuk memberi peringatan dan teguran."

Sultan Azlan bertitah raja berpelembagaan bertindak tertakluk kepada kuasa yang termaktub di dalam perlembagaan tetapi adalah satu kesilapan untuk memikirkan bahawa peranan seorang raja pemerintah itu sama seperti seorang presiden yang terbatas semata-mata kepada apa yang
tersurat.

"Peranan raja pemerintah adalah mengatasi apa yang tersurat dalam peruntukan perlembagaan. Raja pemerintah mempunyai tanggungjawab yang lebih luas dalam memastikan bahawa semangat perlembagaan , falsafah di sebalik setiap undang-undang yang tersurat, kepentingan negara dan warga negara perlu sentiasa dilindungi," titah baginda.

Baginda bertitah berlandaskan semangat penubuhan Persekutuan Tanah Melayu, raja-raja mempunyai peranan perlembagaan untuk melindungi keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran raja-raja, melindungi agama Islam, melindungi bahasa Melayu dan melindungi kepentingan sah kaum-kaum lain.

"Perkara-perkara ini adalah asas persefahaman yang telah tercapai dan merupakan resipi kejayaan terbentuknya sebuah negara bangsa yang merdeka lagi berdaulat, membolehkan warganya hidup rukun lagi bersatu," titah Sultan Perak.

Saranan Sultan Perak Sultan Azlan Shah supaya parti politik mencari titik pertemuan dan kaedah bekerjasama antara mereka bagi kepentingan negara dan warganya disambut baik oleh pelbagai pihak.



Dalam ucapan baginda, Sultan Perak bertitah negara kini telah terlalu berlebihan berpolitik sehingga menjejaskan produktiviti ekonomi dan imej negara di kaca mata antarabangsa.

Malah baginda turut menyentuh mengenai tindakan kumpulan politik tertentu yang menghasut rakyat untuk mencetuskan huru-hara selain turut mencemar institusi raja dengan menyemai rasa benci rakyat terhadap raja yang merupakan tindakan amat berbahaya dan boleh memusnahkan kerukunan rakyat dan negara.











-- BERNAMA
Ulasan saya; saya berharap semua wakil2 rakyat, para jemaah menteri, termasuk perdana menteri, buat rujukan di atas titah baginda Sultan ini.....

Khamis, 16 April 2009

Adab-Adab Membaca Al Qur'an...

Salam saudara2ku yang dikasihi,

berkaitan dengan posting saya sebelum ini, artikel dibawah ini adalah untuk kita sama2 saling ingat kembali perkara2 yang kita mungkin terlupa untuk di amalkan ketika hendak membaca kitab SUCI Al Quran..



oleh Nur Liza




Terdapat banyak adab-adab yang perlu dijaga ketika membaca atau mendengar bacaan al-Quran, antaranya seperti berikut.


1) Ikhlaskan niat kerana Allah Ta'ala, bagi menghindarkan perasaan riya' dan sum'ah(bermegah-megah). Firman Allah SWT dlm surah Az-Zumar : ayat 11 "Katakanlah (wahai Muhammad) sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan penuh keikhlasan kepadaNya dalam beragama."

2) Menghadirkan hati dan akal fikiran supaya bertambah tadabbur (memerhatikan serta memikirkan). Firman Allah SWT dalam surah Shad : ayat 29 "Inilah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu dengan penuh keberkatan supaya mereka memperhatikan ayat2Nya dan supaya orang yang berakal itu dapat memikirkannya."


3) Membaca isti'adzah. Firman Allah SWT dalam surah an-Nahl : ayat 98 "Apabila kamu hendak membaca al-Quran maka hendaklah kamu meminta perlindungan kepada Allah daripada syaitan yang direjam."

4) Membaca basmalah. Rasulullah SAW bersabda: "Setiap perkara kebaikan (kebajikan) yang tidak dimulakan dengan Bismillahir Rahmanir Rahim maka amalan itu terputus dari keberkatan."

5) Membaca dalam keadaan berwudhu'. Diriwayatkan bahawa Saidina Ali karramallahu wajhah berkata: "Aku lihat Rasulullah SAW berwudhu' lalu beliau membaca sesuatu dari al-Quran kemudian bersabda, Beginilah bagi orang yang tidak berjunub, adapun orang yang berjunub tidak boleh membacanya walaupun satu ayat."

6) Membaca ditempat suci lagi bersih, tidak boleh membaca di tempat yang bersih tetapi tidak suci dan tempat yang tidak layak dengan kesucian al-Quran. Kata al-Sya'bi: "Makruh membaca al-Quran pada tiga tempat iaitu di dalam bilik air, dalam tandas dan dalam rumah kisaran di masa dia sedang berpusing."

7) Membersih mulut (bersugi). Sabda Rasulullah SAW: 'Sesungguhnya mulut kamu itu adalah jalan bagi al-Quran maka hendaklah kamu memperelokkan akannya dengan bersugi."

8) Memakai pakaian yang bersih lagi suci. Firman Allah SWT dalam surah al-Muddaththir : ayat 4; "Dan pakaianmu hendaklah kamu cuci bersih."

9) Membaca dengan suara yang baik (lunak lagi merdu). Rasululllah SAW bersabda: "Hiasilah al-Quran itu dengan suara2 kamu sesungguhnya suara yang bagus menambahkan lagi kebagusan al-Quran."

10) Membaca al-Quran dengan khusyu' serta tawaddhu' kerana takut kepada Allah serta memerhati dan memahami apa yang dibaca. Firman Allah SWT dalam surah Shad : ayat 29 "Ini adalah kitab yang telah Kami turunkan kepada kamu yang mempunyai keberkatan supaya mereka meneliti ayat2nya dan supaya mendapat pelajaran orang2 yang mempunyai fikiran."


11) Mengadap Qiblat dan duduk dengan sopan seperti duduk iftirasy (duduk tahiyat awal) atau duduk tawarruk (duduk tahiyat akhir). Sabda Rasulullah SAW: "Semulia-mulia majlis iaitu majlis yang dihadapkan ke arah Qiblat."

12) Bacaan tidak diselangi dengan percakapan kecuali menjawab salam. Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa' : ayat 86 "Dan apabila kamu dihormati dengan satu penghormatan (ucapan salam) maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya atau yang sama dengannya. Sesungguhnya Allah menghitung segala sesuatu."

13) Berselawat atas Nabi SAW jika menyebut namanya seperti Ahmad, Muhammad, Rasul, dan sebagainya. Sabda Rasulullah SAW: "Barangsiapa berselawat atasku dengan sekali selawat maka Allah akan berselawat atasnya sepuluh kali."


14) Memohon kebajikan jika bertemu ayat rahmat dan sebaliknya jika bertemu ayat azab. Kata Hudzaifah bin al-Yaman: "Aku sembahyang bersama Nabi SAW pada satu malam lalu baginda memulakan bacaan dengan surah al-Baqarah, dia akan ruku' pada ayat yang ke-seratus kemudian dia teruskan. Dia akan sembahyang dengan surah al-Baqarah di dalam satu raka'at, kemudian seterusnya dia akan memulakan surah an-Nisa'. Dia membacanya secara perlahan, tidak gopoh. Apabila dia melalui ayat yang mengandungi tasbih, dia akan mengucapkan tasbih, apabila dia melalui ayat permintaan, dia akan memohon dan apabila dia melalui ayat perlindungan dia akan meminta perlindungan."

15) Menjawab seruan adzan. Rasulullah SAW bersabda: "Apabila kamu mendengar adzan, maka ucapkanlah sepertimana yang muadzin ucapkan."




kredit untuk http://seindah-mawar-berduri57.blogspot.com/

Selasa, 14 April 2009

Ngor Kee Ming dan Sepotong Ayat Al Quran

Oleh amri el wahab






Kesucian Al Quran wajib di pelihara oleh Umat


Saya terpanggil untuk menyuarakan bantahan saya.Pertama mari kita lihat dari sudut mana yang di kata kan orang bukan Islam tidak boleh sesuka hati membaca dan menterjemah kan Al Quran sesuka hati.



1. Apa kah tujuan Ngor memetik dan membaca serta menterjemahkan sepotong ayat Al Quran ketika itu?



2. Ada kah tujuan dia berdakwah? Tentu sekali tidak........



3. Dia bercakap di atas pentas politik, maka tujuan dia ada lah semata mata untuk tujuan politik ia itu untuk memancing undi ketika berkempen hari itu.



4. Maka di sini kita lihat dia telah mempergunakan ayat Quran sebagai alat mainan politik nya untuk tujuan meraih undi.



4. Bukan kerana dia berminat dengan Islam tetapi semua pemerhati tahu bahawa ianya bermotif politik.



5. Begitu murah kah maruah dan nilai Umat Islam hingga orang bukan Islam boleh beli dengan surah Al Quran "senjata" Umat Islam sendiri???



6. Sudah pasti Ngor tidak akan ulang membaca surah ini di hadapan rakan rakan parti nya atau pada kaum cina untuk tujuan tarik mereka kepada Islam selepas ini.



7. Biasa nya orang Melayu mudah jadi hairan dan seronok apabila melihat orang Cina boleh baca walaupun sepatah ayat Al Quran.Sekali pun bacaan nya lintang pukang.



8. Persoalan nya, ada kah Al Quran boleh di pergunakan oleh orang bukan Islam ikut sesuka hati? Lebih lebih lagi dalam berpolitik?



9. Walhal orang Islam sendiri di larang mempergunakan atau memperalatkan Al Quran untuk tujuan keduniaan saperti umpama nya untuk meraih undi dalam berpolitik, apatah lagi bagi orang bukan Islam.



10. Orang Islam sendiri pun tidak boleh membaca Al Quran sesuka hati. Mengapa?
Sebab sebelum membaca dia kena pastikan dia sudah belajar membaca Al Quran. Kalau dia belum pandai dan ingin baca juga, kena lah dia baca di hadapan orang yang mahir Al Quran atau guru.



11. Kalau bacaan Fatihah tidak betul dalam solat maka solat tidak sah. Begitulah betapa teliti nya syarat syarat membaca Al Quran.



12. Di larang membaca Al Quran dengan tidak tahu hukum hukum tajwid.... dan hukum hukum yang berkenaan dengan nya.



13. Maka bagaimana dengan Ngor? Tidak mengapa kah dia baca surah yang bunyi nya pun lintang pukang? Dan menterjemahkan nya ikut rentak ceramah nya malam itu?



14. Tidak di nafikan orang bukan Islam boleh baca Al Quran dengan tujuan hendak belajar dan berjinak dengan Islam, namun dia kena baca di hadapan seorang yang mahir.



15. Bukan baca saperti Ngor, berdiri di atas pentas saperti tuan guru dan orang orang Islam di bawah pentas saperti anak murid nya pula.(Terbalik kan?)



16. Mana maruah orang Islam di situ ketika itu? Sebalik nya apa yang terjadi pada hari itu, penyokong penyokong beragama Islam turut bersorak dan bertepuk tangan.Malang........dan memalukan..............!!!



17. Orang Islam wajib melarang orang bukan Islam mempergunakan Al Quran sesuka hati lebih lebih lagi untuk tujuan kempen politik.



18. Kalau hari itu nama ALLAH tidak di larang di gunakan oleh bukan Islam sudah tentu hari ini nama ALLAH juga akan di salah gunakan untuk tujuan politik.



kredit untuk; http://hembusan-amal.blogspot.com/

Sabtu, 11 April 2009

Islam Menyuruh Kita TEGAS! Bukan KERAS!!

gambar ini sekadar hiasan sahaja tiada kena mengena dengan artikel ini
Assalamu Alaikum,




Wahai saudara2ku yang dikasihi,


Dengan Nama Allah SWT,




Agama Islam yang kita anuti sekarang mengajar ke kita agar bersikap Tegas bukannya Keras..


Hendaklah kita Tegas dalam mengerjakan segala perintah Allah SWT, Istiqamah dalam mengamalkannya, bijaksana dalam menyampaikan ajaranNya kepada sekelian manusia, memiliki semangat juang yang tinggi, yakni gigih dalam memperjuangkannya dimana saja dan dalam keadaan apa sekalipun...


Bukannya Keras dalam ucapan ceramah ke khalayak ramai dengan suara yang cukup lantang dicampur lagi dengan ramuan maki hamun, umpat keji, menempelak orang atau golongan lain, menjatuhkan hukum kafir terhadap saudara sendiri. Sedangkan hukum yang dilaung-laungkan dengan keras itu masih tidak dilaksanakan dalam diri. Masih banyak perintah Allah SWT yang terabaikan. Cuai dalam melaksanakan syariat atas diri sendiri. Akhlaknya rosak, maruah diri tidak dijaga. Ibarat mengata kat orang, diri sendiri yang lebih. Cakap tak serupa bikin!


Islam adalah agama yang mengajar kita agar berlemah lembut, berkasih sayang sesama manusia, apatah lagi terhadap saudara sendiri. Berakhlak mulia barulah manusia akan suka. Jika akhlak diri buruk, bukan orang suka, malahan akan lebih menjauhkan diri.


Bersikap Tegas akan buatkan orangramai menghormati kita. Bersikap Keras akan membuatkan orangramai takuti kita. Begitulah resamnya..







Adakah pemimpin kita hari ini bersikap Tegas?


Atau Keras?


Sendiri mahu lihat la....