Cari Blog Ini



Allah Telah Menjanjikan Kepada Orang-Orang Yang Beriman Dan Mengerjakan Amal Sholeh Untuk Menjadikan Mereka Sebagai Khalifah Di Muka Bumi Ini Sebagaimana Ia Telah Menjadikan Orang-Orang Sebelum Mereka Sebagai Khalifah, Menyebarkan Bagi Mereka Agama Yang Telah DiredhoiNya Untuk Mereka Secara Merata Dan Menggantikan Ketakutan Mereka Dengan Rasa Keamanan (sehingga) Mereka Dapat Menyembah-Ku Dan Tidak MenyekutukanKu. Barangsiapa Engkar Setelah Itu, Merekalah Orang-Orang Yang Fasiq-An-Nur : 56


Wahai Orang-Orang Yang Beriman Barangsiapa Dari Kalian Berpaling (murtad) Dari Agamanya Maka Allah SWT Akan Memunculkan Sekelompok Kaum Yang Dia Cinta Mereka Dan Mereka Juga MencintaiNya -Al-Maidah :54


Ternyata Sekarang Ini Dunia Telah Dipenuhi Dengan Pemimpin Zalim Baik Dari Negara Kafir Mahupun Dalam Negara Muslim Sendiri...


Namun Masanya Sudah Hampir Tiba, Dunia Akan Diwarisi Oleh Hamba-Hamba Tuhan Yang Sholeh. Dia Akan Memenuhi Dunia Dengan Keadilan Setelah Dunia Ini Dipenuhi Dengan Kezaliman Para Pemimpin..




Penyelamat Umat Itu bakal Datang tidak lama lagi...!!!

PeNGiKuT NaN SeTia..

Isnin, 30 Ogos 2010

Red Indian..... adalah Penganut Islam.......?

Dengan Nama Allah SWT....

Assalamu alaikum, saudara2ku yang dihormati, tahukah kalian, di saat Christopher Columbus buat pertama kalinya menemui benua Amerika Utara, jauh sebelum itu, orang2 Islam telah terlebih dahulu sampai di sini...



jeng.. jeng... jeng.....!


Red Indian itu adalah Islam..





Jika Anda berkunjung Washington DC, datanglah ke Perpustakaan Kongres (Library of Congress). Lantas, mintalah transkip perjanjian pemerintah Amerika Syarikat dengan suku Cherokee, salah satu suku Indian, tahun 1787. Di sana akan ditemukan tanda tangan Kepala Suku Cherokee saat itu, bernama AbdeKhak dan Muhammad Ibnu Abdullah.

Isi perjanjian itu antara lain adalah hak suku Cherokee untuk melangsungkan keberadaannya dalam perdagangan, perkapalan, dan bentuk pemerintahan suku cherokee yang saat itu berdasarkan hukum Islam. Lebih lanjut, akan ditemukan cara berpakaian suku Cherokee yang menutup aurat sedangkan kaum laki-lakinya memakai turban (surban) dan terusan hingga sebatas lutut.





Berbicara tentang suku Cherokee, tidak lari dari individu bernama Sequoyah. Ia adalah orang asli suku cherokee yang berpendidikan dan menghidupkan kembali Syllabary suku mereka pada 1821. Syllabary adalah semacam aksara. Jika kita sekarang mengenal abjad A sampai Z, maka suku Cherokee memiliki aksara sendiri.





Yang membuatnya sangat luar biasa adalah aksara yang dihidupkan kembali oleh Sequoyah ini mirip sekali dengan aksara Arab. Bahkan, beberapa tulisan masyarakat cherokee pada abad ke-7 yang ditemukan terpahat pada bebatuan di Nevada sangat mirip dengan perkataan ”Muhammad” didalam bahasa Arab.








Nama-nama suku Indian dan ketua sukunya yang berasal dari bahasa Arab tidak hanya ditemukan pada suku Cherokee (Shar-kee), tapi juga Anasazi, Apache, Arawak, Arikana, Chavin Cree, Makkah, Hohokam, Hupa, Hopi, Mahigan, Mohawk, Nazca, Zulu, dan Zuni. Bahkan, beberapa ketua puak suku Indian juga mengenakan tutp kepala khas orang Islam. Mereka adalah Kepala Suku Chippewa, Creek, Iowa, Kansas, Miami, Potawatomi, Sauk, Fox, Seminole, Shawnee, Sioux, Winnebago, dan Yuchi. Hal ini ditunjukkan pada foto-foto tahun 1835 dan 1870.




Secara umum, suku-suku Indian di Amerika juga percaya adanya Tuhan yang menguasai alam semesta. Tuhan itu tidak tercapai oleh panca indera. Mereka juga meyakini, tugas utama manusia yang diciptakan Tuhan adalah untuk memuja dan menyembah-Nya. Seperti penuturan seorang Ketua Suku Ohiyesa : ”In the life of the Indian, there was only inevitable duty-the duty of prayer-the daily recognition of the Unseen and the Eternal”. Bukankah Al-Qur’an juga memberitakan bahawa tujuan penciptaan manusia dan jin semata-mata untuk beribadah pada Allah.!


Rabu, 25 Ogos 2010

Sejarah Parti Politik PAS

Oleh amri el wahab





     Sebenarnya, kemunculan PAS dalam sejarah politik tanah air telah bermula semenjak 23 Ogos 1951 apabila para ulamak yang bersidang di Kuala Lumpur bersetuju menubuhkan sebuah persatuan yang dinamakan Persatuan Ulamak Se-Malaya. Nama persatuan ini kemudiannya diubah menjadi Persatuan Islam Se-Malaya (PAS) pada 24 November 1951, dalam satu persidangan ulamak Malaya di Bagan Tuan Kecil (Butterworth), Seberang Prai. Itulah sekelumit permulaan sejarah PAS yang diasaskan oleh para ulamak yang kemudiannya berkembang menjadi sebuah pertubuhan politico-dakwah yang penting di negara ini. Penglibatan dan sumbangan PAS dala politik negara bermula sebaik sahaja ia ditubuhkan walaupun ramai pengkaji mengatakan PAS hanya menyertai politik menjelang pilihan raya 1955.


     Kemunculan PAS ini dikatakan hasil daripada silang pengaruh yang berlaku antara beberapa gerakan Islam yang lebih awal seperti Ikhwanul Muslimun di Mesir, Masyumi di Indonesia dan Jamaat Islami di Pakistan. Ketiga-tiga pengaruh ini telah menyerap masuk ke Tanah Melayu melalui para ulamak yang belajar di Mesir, Mekah, India dan Indonesia. Ksedaran yang awal ialah para ulamak atau umat Islam memerlukan sebuah pertubuhan atau badan yang boleh mewakili mereka dalam semua aspek kehidupan terutama dalam keadaan Tanah Melayu sedang dijajah oleh British ketika itu. Longgokan ksedaran ini kemudiannya menghasilkan Majlis Tertinggi Agama Malaya (MATA) pada 1947 diikuti oleh Hizbul Muslimin pada 1948 kesan daripada usaha gigih Dr Burhanuddin al-Helmy dan Ustaz Abu Bakar al-Baqir. Walau bagaimanapun, gerakan Islam yang berpusat di Gunung Semanggol ini terkubur ekoran penguatkuasaan Ordinan Darurat pada Jun 1948.


     Para ulamak mengambil beberapa sikap selepas tragedi darurat ini. Ada yang ’tawakuf’ daripada politik kepartian tetapi menggerakkan kesedaran rakyat melalui institusi pendidikan atau media massa. Dalam fraksi yang lain, para ulamak telah mengambil sikap untuk menyertai parti nasionalis Umno bagi membolehkan isu-isu umat Islam diperkatakan. Beberapa tokoh Hizbul Muslimin seperti Tuan Haji Ahmad Fuad Hassan, seorang lepasan Maahad Il Ihya Assyariff, Gunung Semanggol telah menyertai Umno pada 1950 dan dilantik mengetuai Bahagian Agama dan Pelajaran Umno. Bahagian ini kemudiannya mengaturkan beberapa persidangan untuk membolehkan ulamak menubuhkankan persatuan. Dalam tulisannya, ”Ulamak Malaya Belum Bersatu dan Belum Punya Persatuan”, Haji Ahmad Fuad menyifatkan kedudukan ulamak ketika itu umpama sampah yang tidak dihargai kerana tiada kekuatan. Lebih-lebih lagi ketika itu ulamak telah muak dengan sikap Umno yang mengabaikan isu pemurtadan Natrah, pengajuran judi loteri, fun fair, kaberat dan lain-lain. Dalam satu persidangan ulamak yang dipimpin oleh Sheikh Abdullah Fahim, Mufti Pulau Pinang di Seberang Perai pada 1951, mereka telah mengeluarkan fatwa mengharamkan judi loteri anjuran Umno.


     Dalam konflik pelbagai yang dihadapi oleh para ulamak dan situasi politik semasa yang masih tidak menuju kepada jalan Allah itu, maka para ulamak membuat pendirian untuk menubuhkan PAS. Haji Ahmad Badawi, seorang ulamak di Seberang Perai telah mengeluarkan satu manifesto yang dinamakan ’Manifesto al-Badawi’ dengan tema ”Ulamak ke Jalan Allah” bagi menyambut persidangan untuk menubuhkan PAS pada 24 November 1951. Mereka memutuskan supaya PAS menjadi sebuah pertubuhan politik Islam yang memperjuangkan kemerdekaan melalui landasan demokrasi ke arah membentuk sebuah negara yang diredhai Alah. Para ulamak menolak bentukbentuk perjuangan yang diasaskan berdasarkan ideologi ciptaan manusia yang dibawa masuk oleh penjajah.


     Semenjak itulah, PAS muncul sebagai sebuah pertubuhan politik Islam yang memperjuangkan kemerdekaan negara, kemudian menyertai pilihan raya demi pilihan raya. PAS juga menggunakan pelbagai saluran untuk menyampaikan mesej dakwahnya termasuk membentuk beberapa kerjasama politik dengan orang bukan Islam semenjak 1953. Di bawah kepemimpin Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan dan Dr Haji Abbas Alias, PAS bercakap soal kemerdekaan yang boleh ditegakkan hukum Islam. PAS menolak kerakyatan jus soli yang merugikan peribumi dan PAS mendesak supaya Islam dijadikan dasar negara yang merdeka. Apabila Dr Burhanuddin al-Helmy mengambil alih kepemimpinan PAS pada akhir 1956, PAS mula memperincikan sikapnya terhadap kemerdekaan yang hendak dicapai yang dianggap ’masih kosong’ dari matlamat sebenar kerana mengabaikan kebangsaan Melayu dan ketuanan Islam1. Hal ini tergambar daripada hasrat Dr Burhanuddin,


     ”Dalam perjuangan kita (PAS) bagi mencapai kemerdekaan, kita telah dan terusmenerus memperjuangkan Melayu itu sebagai kebangsaan bagi negara Tanah Melayu ini dengan bertapak di atas asas ideologi Islam yang maha suci”2.


     Penyertaan PAS dalam pilihan raya 1959 telah memberikan kejayaan besar apabila Terengganu dan Kelantan berjaya dikuasai. PAS membentuk kerajaan yang dipimpin oleh Mohd Daud Abdul Samad di Terengganu dan Ustaz Ishak Lotfi Omar di Kelantan sebagai Menteri Besar. PAS memulakan langkah sebagai kerajaan di dua negeri Pantai Timur untuk menterjemahkan ideologi perjuangannya yang berasaskan al-Quran dan Sunnah. Namun begitu, kerajaan PAS di Terengganu telah dijatuhkan pada Oktober 1961 hasil permainan politik kotor Perikatan. Di Kelantan, PAS berjaya bertahan sehingga BN mendaruratkan Kelantan pada akhir 1977. Dalam konteks ini, PAS-lah satu-satunya pembangkang yang diberikan kepercayaan oleh rakyat untuk memerintah kerajaan negeri di negara ini.


     Selepas kejatuhan Terengganu pada hujung 1961, PAS mulai menerima tekanan-tekanan politik seperti penyalahgunaan ISA, penahanan Dr Burhanuddin al-Helmy diikuti oleh sekatan politik, keganasan Pemuda Tahan Lasak Umno dan beberapa siri pembunuhan politik. Perjuangan PAS untuk memartabatkan kebangsaan Melayu Raya berasaskan Islam telah dijadikan kambing hitam dalam Konfrantasi Indonesia pada 1963. PAS menolak pembentukan Malaysia kerana mahukan sebuah negara Melayu yang lebih besar meliputi seluruh alam Melayu dibentuk. Dalam masa yang sama Umno mencanangkan isu-isu perkauman yang akhirnya membawa kepada beberapa siri perbalahan kaum di Pulau Pinang, Perak dan Singapura antara 1964 hingga 1969, dan kemuncaknnya tercetus Tragedi 13 Mei 1969 yang mengubah landskap politik negara. Selepas tragedi ini, Datuk Mohd Asri Muda yang memangku jawatan Yang Dipertua Agung PAS semenjak 1965 telah dilantik sebagai Yang Dipertua Agung PAS pada 1971.


     PAS memasuki era baru dalam politik negara apabila PAS mula meneroka kerjasama dengan Umno bagi menjamin kestabilan politik negara, mengekalkan ketuanan Melayu dan menyerapkan Islam dalam pemerintahan. PAS menyertai beberapa parti lain telah membentuk Kerajaan Campuran PAS-Perikatan pada 1973, kemudian sama-sama mengasaskan Barisan Nasional (BN) pada 1974. BN mencapai kejayaan besar dalam pilihan raya 1974 dan PAS sendiri telah berjaya menembusi ruang-ruang yang baru sehingga membolehkan Islam di sampaikan ke corong telinga rakyat dengan lebih berkesan. Walau bagaimanapun, keterbukaan PAS dalam membentuk kestabilan politik negara telah disalahgunakan oleh musuh-musuh politiknya dengan melaga-lagakan pimpinan PAS sehingga terjadi krisis politik Kelantan pada 1977. Akibatnya, PAS telah menolak Akta Darurat (Kelantan) 1977 yang menyebabkan PAS bukan sahaja disingkirkan dari BN, tetapi turut kehilangan Kelantan.


     Setelah melalui tempoh yang mencabar antara 1978 hingga 1982 di mana PAS terpaksa berhadapan dengan perpecahan, kehilangan kuasa pemerintahan, tekanan ISA dan krisis kepemimpinan, akhirnya PAS telah mengasaskan kepemimpinan ulamak pada Oktober 1982. Tuan Haji Yusof Rawa telah diangkat untuk memimpin PAS bagi menggantikan Datuk Mohd Asri yang meletakkan jawatan. Permulaan era kepemimpinan ulamak memperlihatkan PAS kembali kepada asas perjuangannya untuk mendaulatkan Islam dan memberikan penekanan terhadap kwajipan tersebut. Gerakan dakwah PAS berkembang dengan lebih tersusun melalui pendekatan haraki dan dalam masa yang sama PAS terus membina jambatan dakwah dengan non-Muslim sehingga terbentuk Majlis Perundingan Cina (CCC). Di sudut yang lain, pendekatan PAS telah disambut oleh kerajaan dengan melaksanakan juzuk tertentu daripada Islam seperti Dasar Penerapan Nilai-nilai Islam, Dasar Bersih, Cekap dan Amanah serta penubuhan Bank Islam, Universiti Islam Antarabangsa dan lain-lain.


     Paling mencabar pada era kepemimpinan ulamak ialah beberapa siri penyalahgunaan ISA yang berlaku pada 1984, 1987 dan 1989, ketimbang dengan desakan PAS untuk diadakan Debat Terbuka PAS-Umno pada 1984. Dalam kemelut ini, tercetus pula tragedi Memali pada November 1985 yang mengorbankan 14 orang ahli PAS. Tetapi, pada 1987, Umno pula menghadapi krisis kepemimpinan sehingga parti tersebut diharamkan. Yang Dipertua Agung PAS, Ustaz Fadzil Mohd Noor memanfaatkan kesempatan ini dengan mewujudkan kerjasama politik dengan serpihan Umno, Semangat 46 yang membolehkan PAS berkuasa semula di Kelantan. Ketua Dewan Ulamak PAS (kemudian Mursyidul Am PAS), Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat diberikan kepercayaan untuk memimpin kerajaan Kelantan semenjak 1990. Dengan dasar ’Membangun Bersama Islam’, PAS berjaya melaksanakan tanggungjawabnya untuk menegakkan hukum Allah yang berada dalam bidang kuasana.


     Pada 1996, PAS mula berkrisis dengan Parti Melayu Semangat 46 (PMS46) yang menyebabkan Angkatan Perpaduan Ummah (APU) yang dibentuk pada 1989 berpecah. Dua tahun kemudian, Umno sekali lagi menghadapi perpecahan ekoran pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyebabkan wujudnya gerakan Reformasi. PAS telah memimpin Majlis Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia (GERAK) bagi menuntut keadilan kepada rakyat, kemudian menubuhkan Barisan Alternatif (BA) pada 1999. Melalui BA, PAS berjaya merampas semula Terengganu. Timbalan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang diamanahkan untuk mengetuai kerajaan Terengganu sehingga 2004. Selepas pencapaian lemah PAS pada 2004 kerana momentum Perdana Menteri baru, PAS bangkit semula pada 2008 dengan mengetuai tiga kerajaan negeri dan turut serta dalam kerajaan di Selangor. Kini, PAS dilihat sebagai pencabar utama Umno dalam menguasai politik orang Melayu Islam.


     Sepanjang tempoh 1951-2008 ini, PAS telah dipimpin oleh tujuh orang Yang Dipertua Agung/Presiden iaitu Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan (1951-1953), Dr Haji Abbas Alias (1953-1956), Profesor Dr Burhanuddin al-Helmy (1956-1969), Datuk Mohd Asri Muda (1969-1982), Tuan Haji Yusof Rawa (1982-1988), Dato’ Fadzil Mohd Noor (1988-2002) dan Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (2002 hingga sekarang). Para pengkaji yang menganalisis perkembangan PAS ini mengatakan PAS telah mengalami empat jenis kepemimpinan iaitu kepemimpinan ulamak tradisi (1951-1956), kepemimpinan nasionalis kiri (1956-1969), kepemimpinan nasionalis kanan (1969-1982) dan kepemimpinan ulamak haraki (1982-sekarang)3. Dalam pada itu juga, mereka mengatakan PAS telah melalui empat tahap perkembangan iaitu tahap kemunculan (1951-1959), tahap kebangkitan (1959-1973), tahap kemuncak (1973-1977), tahap kejatuhan (1977-1990) dan tahap kebangkitan semula (1990-sekarang)4. Dari sudut pembinaan ideologi perjuangan PAS, dikatakan berlaku tiga fasa iaitu fasa penubuhan dan pembentukan ideologi (1951-1958), fasa pencernaan ideologi (1958-1982) dan fasa pengukuhan idelogi (1982-1995)5.


     1 Burhanuddin al-Helmy (1957), Panduan Jiwa Pergerakan, dlm. Suara Islam, Thn. 2, Bil. 1, Disember.

     2 Burhanuddin al-Helmy (1960), Sambutan Kemerdekaan Kali Ketiga, Utusan Melayu, 31 Ogos.

     3 Mohd Fadli Ghani (2003), Dewan Pemuda PAS: Suatu Kajian Terhadap Tahap-tahap Perkembangan Organisasi

     Dalam Era Bertindak, 1975-2003, Tesis Sarjana Sastera, Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi UKM, h. 27.

     4 Wan Abdul Rahman Latif (1992), Parti-parti Politik di Malaysia: Asas Perjuangan dan Penerimaan Masyarakat  dlm. Dunia Islam, Feb., h. 35.

     5 Zambry Abd Kadir (1995), Religion and Politics: The Search for Political Legitimacy of The Pan-Islamic Party of
Malaysia, Tesis PhD, Temple University, h. 25-28. 


     Rujukan: Tulisan Jabatan Arkib PAS Rabu 23 July 2008


Bacaan selanjutnya boleh didapati di laman sesawang Hembusan Amal 4U.. Selamat membaca..

Selasa, 24 Ogos 2010

Konspirasi? Bazooka Penaka Dr Burhanuddin Al Helmi

Suruhanjaya Reid pada pandangan Dr Burhanuddin Helmi.


NEGARA INI MILIK MUTLAK BANGSA MELAYU

Bagi Dr Burhan, perlembagaan merdeka yang digubal oleh Suruhanjaya Reid (SR) ini tidak diterima sepenuhnya terutama yang berkaitan dengan kerakyatan, bahasa dan kedudukan orang Melayu. Dalam rapat umum di Padang Malaya pada 17 Mac 1957, Dr Burhan telah menyatakan bahawa syor-syor dalam SR itu ternyata merugikan bangsa Melayu dan terbabas dari keadilan. Nama bangsa Melayu telah terhapus dan jaminan kedaulatan bangsa Melayu dan agama Islam telah ditinggalkan. Dr Burhan, atas platform sebuah parti politik yang disertainya ketika itu (atas jemputan) telah mengekemukakan satu memorandum kepada SR untuk dipertimbangkan, antara lainnya adalah:

A. Bahawa negeri ini adalah NEGARA MELAYU dan hak BANGSA MELAYU yang telah dibuktikan oleh sejarah dan diakui oleh undang2 dari satu ka-satu masa. Maka tugas Surohanjaya Perlembagaan ini pada perenggan yang kelima cheraian 5 untuk mengawal kedudukan Bangsa Melayu di- negeri ini janganlah di-lihatkan dari segi yang lain daripada hakikat yang tersebut di atas. Sa-barang perchubaan, sama berpelembagaan atau tidak-nya, hendak mengubah HAKIKAT ini adalah salah dari segi hak manusia dan undang2.

B. Jadi dari itu tugas yang kelima tersebut jangan-lah di-tafsirkan hendak memberi ke-istimewaan KECIL bagi BANGSA MELAYU, sa-baleknya adalah tugas SR itu menetapkan bahawa KEDAULATAN BANGSA MELAYU DI-NEGERI ini IA-LAH MEREKA MEMPUNYAI KEDAULATAN MUTLAK DI DALAM-NYA.

E. Persatuan ini, oleh sebab yang di-atas, menuntut supaya SR ini berpegang kepada hak manusia yang menegaskan bahawa lemah atau kuat-nya sa-sa-orang atau sa-suatu bang-sa itu bukan-lah menjadi ukuran kepada berhak atau tidak-nya mereka dalam sesuatu.

F. Bahwa negeri ini dari satu masa ka-satu masa telah membukakan pintu-nya kepada bangsa2 asing yang telah tertarik kepada kekayaan negeri ini dan telah mendapat ni'mat hidup di-dalamnya dengan tiada terganggu walau sedikit pun hingga-kan pada masa ini daripada bangsa Melayu yang ada-lah bumiputra bagi negeri ini. Sasiapa yang datang ke negeri ini dapat melihat, bahwa tiada sa-buah negeri pun atau satu bangsa pun yang telah menerima baik dan memberi layanan penoh kepad orang2 asing lebeh dari Negeri Melayu dan Bangsa Melayu.

G. Jadi tuntutan berkenaan hak kera'ayatan sama ada berupa jus soli atau berupa kelonggaran sharat2 kera'ayatan yang dikemukakan oleh orang asing itu bukanlah-lah diasaskan atas kesempitan hak hidup ma'mor yang dirasai mereka, tetapi adalah di-terbitkan oleh PERASAAN TAMA' HALOBA kepada kuasa yang telah pun di-dapati mereka pada masa ini.


MENGAMBIL KESEMPATAN DAN KHIANAT AKIBAT TAMAK HALOBA

Baiklah tuan-tuan, dimanakah punca mereka mendapat kuasa itu? Tidak lain dan tidak bukan apabila ada segelintir mereka yang mengkhianati Dato Onn dan kemudiannya diterjemahkan pada pilihanraya 1952. Dato Onn menginginkan KEMERDEKAAN MUTLAK dengan satu suara sahaja iaitu SUARA UMNO - SUARA MELAYU. Malang sekali pandangan jauhnya tidak dicapai oleh orang UMNO lalu beliau menubuhkan IMP.


“Sokong yang diharap, sokong itu membawa rebah. Pagar yang diharap,pagar itu memakan padi. Perkataan itu saya tidak mengubahnya.” - kata Dato Onn dalam ucapan terakhirnya sebagai YDP UMNO (Mohamed Abid, 2003, 192)


" At the beginning of 1952, a temporary alliance between the Selangor State branch of the MCA and the Kuala Lumpur branch of UMNO was brokered by Tun H S Lee and Yahya bin Dato Abdul Razak with the sole aim of jointly contesting the Kuala Lumpur Municipal elections in February 1952.  It was done without the prior knowledge4 of the national leadership of both parties.  The common objective was to defeat the Independence of Malaya Party (“IMP”) set up by Dato Onn Jaafar in 1951.  The partnership proved a great success, winning 9 out of the 12 seats (MCA captured 6 with UMNO taking 3).  The IMP only secured 2 seats and this defeat proved to be the beginning of its end...

The proposals set out in the 20-page Alliance memorandum were debated vigorously in private between April and September 1956 by a core group from UMNO, MCA and MIC under Tunku’s chairmanship.  The product was a “give and take compromise” which became the “social contract”between the races."


YANG DITAKUTI AKHIRNYA DI AKUI

Apabila Perikatan menang piliharaya dengan berkongsi suara maka terjadilah apa yang berlaku hari ini. Apa yang ditakuti oleh Dato Onn dan Dr Burhan (mereka mempunyai pandangan yang sama terhadap HAK MUTLAK BANGSA MELAYU cuma masa dan perlaksanaan yang berbeza) akhirnya diterjemahkan sendiri oleh TAR dalam Akhbar Malaya (padahal siapa yang mempengerusikan private meeting itu?):

...orang Melayu sedia memberi hak-hak yang munasabah dan patut kepada orang bukan Melayu. Orang Melayu telah memberi pengorbanan yang banyak daripada hak-hak sebagai bumiputra Tanah Melayu kepada bangsa-bangsa yang BUKAN MELAYU. Belum ada satu bangsa anak negeri yang telah berbudi sebegitu banyak seperti yang diperbuat oleh bangsa Melayu. Sungguhpun ada jaminan hak-hak istimewa Melayu dalam Perjanjian Persekutuan tetapi ini tidak sekali-kali mencegah atau menyekat bangsa-bangsa yang BUKAN MELAYU daripada mencapai kesenangan dan kekayaan, dan lagi sehingga sekarang hak-hak istimewa itu masih belum lagi menghasilkan keadaan yang setaraf diantara orang Melayu dan orang BUKAN MELAYU...


KUOTA BUMIPUTERA BETUL KE MELAYU YANG MINTA?

Manakala berkenaan kuota pula Dr Burhan mengangap ini adalah satu PENGHINAAN kepada bangsa Melayu, dan dengan terang dan jelas menyatakan bahawa:

Penentuan kuota ini juga menunjukkan bahwa bangsa Melayu merupakan bangsa yang kecil dan lemah, yang patut diberikan pertolongan, yang sama kedudukannya dengan kaum yang patut diberikan pertolongan, yang sama kedudukannya dengan kaum curasian, dan samalah dengan puak-puak yang lemah di negeri ini. Dr Burhan menganggap ini adalah satu PENGKHIANATAN BESAR yang telah dilakukan oleh SR. Suruhanjaya ini telah melupakan bahawa sejarah dan hak kemanusian negara ini telah menegaskan bahawa BANGSA MELAYU PEMILIK NEGARA INI.

Suruhanjaya Reid bukan diterima bulat-bulat oleh orang Melayu ketika itu. Dan secara realitinya, yang berikut inilah suara sebenar yang mewakili UMAT MELAYU ketika itu, yang mana kita sebagai pewaris negara bertuah ini patut hayatinya bersama.


MENYANGGAH SURUHANJAYA REID

Usaha menyanggah SR ini telah dijalankan dengan mengadakan Kongres Melayu Kedua yang bertempat di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur pada 4- 7 Mei 1957. Kongres ini terpaksa di adakan kerana tunjang Parti Perikatan ketika itu telah dianggap serong dan terpesong dalam perjuangannya. "Crooked," - kata Dato Onn.

UMNO telah gagal membela nasib orang Melayu dan terpaksa tunduk kepada tuntutan MCA dan MIC dalam perikatan dengan mengekemukan syor-syor yang tidak menjaga kepentingan2 Umat Melayu kepada SR. Kongres ini diadakan untuk membincangkan perkara Perlembagaan bagi Malaya Merdeka kelak. Dalam Kongres Melayu Kedua ini Dr Burhan dilantik menjadi pengerusi Kongres, manakala Dato Onn dilantik menjadi Bendahari dan Ahmad Boestamam sebagai Setiausaha Kehormat. Walaupun menjadi pengerusi kongres, idea utama banyak di utarakan oleh Dato Onn. 

Dalam kongres ini Ahmad Boestamam masih lagi merajuk dengan Dato Onn (yang mengeluarkan perintah menahannya sewaktu pentadbiran Inggeris dahulu), dan meninggalkan kongress pada hari kedua dengan alasan tidak diberi mandat untuk menyokong kongres. Jika begitu halnya patut dia menolak menjadi SU Kehormat pada hari pertama lagi. Bantahan tidak puas hati terhadap SR ini turut disuarakan oleh UMNO Terengganu dan UMNO Penang yang hari ini umpama hidup segan mati tak mahu.

Resolusi yang diluluskan dalam kongres ini telah dibawa oleh Dato Onn Jaafar dan Dr Burhanudin al-Helmi ke London bagi merundingkan hal kemerdekaan negara yang diketuai oleh TAR tetapi telah ditolak oleh Perikatan. Akhirnya Persekutuan Tanah Melayu merdeka dan Perlembagaan yang digubal oleh SR diterima pakai.


SIAPA YANG TERKENYEH-KENYEH?

Oleh itu Umat Melayu sekalian. Adakah pada asalnya orang kita terkenyeh-kenyeh hendakkan kuota dan hak keistimewaan Melayu? Siapa yang 'undermine' Melayu sehingga kita bagaikan peminta sedekah di bumi bertuah ini? Oleh kerana kontrak sosial yang tidak munasabah itulah punca mengapa Melayu hari ini nampak lemah tidak berdaya menongkah arus dan seakan telah kehilangan arah.

Maka jika Dato Onn tidak mampu mengucapkannya, maka biarlah Dr Burhanudin al-Helmi yang bercakap bagi pihaknya.

Demi MARUAH dan SURVIVAL Umat Melayu.

HAB.



Kias Tersirat: Dato Onn bin Jaafar (revisit)




*Menyahut saranan Dr Rais:
"Ekoran itu, orang Melayu mesti bersatu untuk menghadapi perkara seperti ini. Jadi bila kita kuat, orang lain tidak boleh cuit... samalah seperti yang saya katakan apabila tiang condong, kura-kura pun nak naik. Orang Melayu harus bersatu dan ketepikan perkara remeh dan menyuarakan apa yang hak. Jika ini tidak dilakukan, orang seperti Soi Lek akan terus menggugat perjuangan asas," katanya.

Sabtu, 21 Ogos 2010

Jika Aidilfitri jatuh pada 11hb September...

Sambutan Aidilfitri pada 9/11 membimbangkan....?





WASHINGTON: Masyarakat Islam di Amerika Syarikat bimbang pertindihan antara tarikh berakhirnya Ramadan dan ulang tahun tragedi 11 September menyebabkan umat Islam dikritik kerana menyambut serangan pengganas yang berlaku pada 2001.

Tahun ini, sambutan Aidilfitri, yang menandakan berakhirnya bulan puasa, jatuh pada 11 September (9/11) di Amerika.

Sesetengah kumpulan bimbang kebetulan itu akan menambah kecurigaan dan permusuhan terhadap umat Islam ketika sentimen negatif mereka sudah memuncak.

Sebelum ini, Presiden Barack Obama dikritik hebat kerana menyokong rancangan pembinaan sebuah pusat komuniti Islam berhampiran tempat kejadian serangan Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York pada 11 September, 2001 atau Ground Zero.

Masyarakat Islam Amerika Utara (ICNA) mengambil keputusan menangguhkan hari keluarga yang pada awalnya dijadualkan diadakan pada 11 September kerana menghormati mangsa dan saudara-mara mereka.

Pengasasnya, Encik Tariq Amanullah, bekerja di WTC dan meninggal dunia akibat serangan itu. Majlis Hal Ehwal Umum Islam, kumpulan penyokong berpusat di Los Angeles, dilaporkan menghubungi polis memaklumkan mengenai tarikh pertindihan itu dan menggesa masjid memperbaiki pengawasan dan keselamatan di premis mereka.

Encik Ibrahim Hooper, daripada Majlis Hubungan Islam-Amerika, berkata setiap individu dan masyarakat bebas untuk menyambut Aidilfitri.

Namun, mereka mungkin mengubah cara sambutan Aidilfitri kerana tarikhnya begitu dekat dengan tarikh 9/11.

'Saya tidak fikir mereka akan mengubah cara sambutan. Aidilfitri adalah acara bersolat dan meraikan kemenangan berpuasa. Kami sentiasa memberitahu masjid supaya memeriksa keselamatan apabila perasaan fobia Islam memuncak.

'Mereka sengaja mencari dan mencipta pelbagai alasan untuk menyelar Islam dan ini adalah satu daripadanya,' katanya.

Encik Haroon Moghul, pengarah sebuah badan Islam, berkata:

'Jika Aidilfitri jatuh pada ulang tahun hari berkenaan, ia akan menjadi satu tugas sukar kepada umat Islam di New York.

'Ramai jemaah akan tersentuh pada hari itu, mungkin secara peribadi berikutan kehilangan orang tersayang dalam kejadian terbabit.' - Agensi.



**** **** **** ****



Takut nak sambut Hari Raya?? Biarlah bertempat.. Jangan la main mercun, kerana takut2 yang meletup tu dot dot dot....! Tak perlu la nak bergambar dengan baju raya kat luar sana tu.. Berayalah sebagaimana yang seharusnya, kita menyambut kemenangan melawan nafsu atau kejayaan dalam menjalani latihan jasad dan kerohanian disepanjang bulan ramadhan. Bukannya ada maksud yang lain dari itu.. Orang2 kafir tu bukannya tak tahu, tetapi mereka sengaja buat2 tak tahu.. Mereka ni sedang mengalami paranoid atau trauma yang sungguh luar biasa..


Takut hanya pada Allah SWT.. Segala yang terjadi dimuka dunia ni ada sebab dan musababnya, ada hikmahnya. Adakah pertindihan tarikh ni suatu kebetulan? Atau Allah SWT mempunyai perancangan yang hanya Dia yang lebih mengetahui... Wallahu a'lam..

Rabu, 18 Ogos 2010

Indonesia Sekat Semua Laman Porno Menjelang Ramadhan !



Menteri Komunikasi dan Penerangan, Encik Tifatul Sembiring, telah mengumumkan semua laman web pornografi akan disekat di Indonesia sebelum bermulanya Ramadan.

Beliau berkata Indonesia sangat komited dalam usaha menghentikan pornografi daripada terus meracuni pemikiran generasi muda di negara itu.

'Pemerintah menyasarkan akan menyekat semua laman web lucah menjelang Ramadan dan kita mengambil keputusan mengenakan sekatan supaya amal ibadat umat Islam pada bulan mulia itu tidak terganggu selain mengelakkan pemikiran generasi muda rosak dan diracuni dengan perkara yang tidak senonoh,' katanya.
Encik Tifatul menyatakan, sekatan ke atas laman web lucah itu adalah amanah di bawah Undang-undang Pornografi.

'Undang-undang terbabit menyatakan bahawa negara wajib melindungi masyarakat daripada kesan negatif pornografi. Umum tahu kesan pornografi boleh merosakkan pemikiran rakyat, jadi kita hanya menjalankan tanggungjawab yang perlu kita lakukan,' kata Tifatul.

Beliau berkata jika sabit kesalahan, ia membawa hukuman penjara antara enam hingga 10 tahun bagi mereka yang melanggar peraturan pornografi. -- Agensi.


**** **** **** ****


Ulasan;




Namun apa yang telah kami dapati, setelah hampir seminggu berlalunya bulan ramadhan, laman2 porno yang dimaksudkan di atas masih dapat di akses oleh pelayar2 web di sana.. Apa sudah jadi ni? Susah sangat ke nak di sekat benda2 alah ni?


**** **** **** ****


MEDAN, KOMPAS.com--Meski puasa Ramadhan sudah berlangsung selama empat hari, namun berbagai laman situs porno masih bisa diakses masyarakat di Kota Medan.


"Situs porno yang ini saja sampai sekarang masih bisa dibuka bahkan diunduh," ujar seorang pengguna jasa internet, Erwinsyah Putra di Medan, Sabtu.

Ia menjelaskan, sejak awal puasa dirinya sering memperhatikan keberadaan situs porno di internet, guna memastikan kebijakan pemerintah mengenai pemblokiran situs porno terealisasi.

Erwin berharap, pemerintah mendesak para penyedia jasa internet memblokir situs-situs porno itu.

Anggota DPRD Sumatera Utara Rijal Sirait mengatakan, upaya pemerintah melalui Kementerian Komunikasi dan Informatika untuk memblokir situs porno harus didukung semua pihak.

Upaya itu harus didukung demi kebaikan bangsa ini, khususnya demi menjaga moral dan mental generasi muda, kata anggota dewan dari Fraksi Partai Persatuan Pembangunan (PPP) itu.

Rijal Sirait berharap mulai saat ini tidak ada lagi situs porno yang bisa diakses masyarakat di tanah air.

Menteri Komunikasi dan Informatika (Menkominfo) Tifatul Sembiring mengimbau seluruh provider memblokir situs porno agar tidak bisa lagi diakses oleh masyarakat.

Berbicara di Bogor, pekan lalu, ia mengatakan pemblokiran situs porno tidak hanya karena Ramadhan, melainkan sebagai implementasi Undang-Undang (UU) Informasi dan Transaksi Elektronik (ITE) serta UU Pornografi.

Dalam UU tersebut disebutkan penyelenggara telekomunikasi tidak boleh melanggar asusila, kepentingan umum dan keamanan, disamping juga dilarang mendistribusikan konten pornografi.

UU itu, kata dia, juga mengatur hak pemerintah mencegah masyarakat dari dampak dan bahaya pornografi, serta boleh membatasi atau melakukan pemblokiran.

Bahkan, menurut Tifatul Sembiring, "internet service provider" (ISP) yang tidak melakukan pemblokiran situs porno dapat langsung berurusan dengan kepolisian.