Cari Blog Ini



Allah Telah Menjanjikan Kepada Orang-Orang Yang Beriman Dan Mengerjakan Amal Sholeh Untuk Menjadikan Mereka Sebagai Khalifah Di Muka Bumi Ini Sebagaimana Ia Telah Menjadikan Orang-Orang Sebelum Mereka Sebagai Khalifah, Menyebarkan Bagi Mereka Agama Yang Telah DiredhoiNya Untuk Mereka Secara Merata Dan Menggantikan Ketakutan Mereka Dengan Rasa Keamanan (sehingga) Mereka Dapat Menyembah-Ku Dan Tidak MenyekutukanKu. Barangsiapa Engkar Setelah Itu, Merekalah Orang-Orang Yang Fasiq-An-Nur : 56


Wahai Orang-Orang Yang Beriman Barangsiapa Dari Kalian Berpaling (murtad) Dari Agamanya Maka Allah SWT Akan Memunculkan Sekelompok Kaum Yang Dia Cinta Mereka Dan Mereka Juga MencintaiNya -Al-Maidah :54


Ternyata Sekarang Ini Dunia Telah Dipenuhi Dengan Pemimpin Zalim Baik Dari Negara Kafir Mahupun Dalam Negara Muslim Sendiri...


Namun Masanya Sudah Hampir Tiba, Dunia Akan Diwarisi Oleh Hamba-Hamba Tuhan Yang Sholeh. Dia Akan Memenuhi Dunia Dengan Keadilan Setelah Dunia Ini Dipenuhi Dengan Kezaliman Para Pemimpin..




Penyelamat Umat Itu bakal Datang tidak lama lagi...!!!

PeNGiKuT NaN SeTia..

Isnin, 11 Ogos 2008

Islam Bukan Sekadar Di Peluk!

Islam Bukan Sekadar Di Peluk!

Oleh Sang Kalembai




Kenapa agaknya dengan tiba-tiba setengah orang Melayu/Islam marah-marah dengan Majlis Peguam kerana menganjurkan satu Forum yang bertajuk Memeluk Islam. Khabarnya yang dijemput hadir termasuk juga orang Islam boleh dikira sebagai sarjana dalam bidang agama dan undang-undang memberikan pandangan mereka. Bukan kah itu satu perkara yang baik, supaya mereka-mereka yang tidak mengetahui falsafah Islam dan perundangan akan dapat bertanya dan bertukar fikiran.
Di mana silapnya? Mungkin kerana “mind set” yang dibina oleh orang yang membantah forum itu, bahawa forum itu akan menyentuh soal-soal yang tertulis dalam perlembagaan, tetapi pihak penganjur sudah menjanjikan perkara itu tidak dibincangkan.

Persoalan yang dibahaskan oleh pihak peguam khasnya mereka yang terlibat dalam isu-isu perundangan soal tidak serumahnya memeluk Islam di kalangan individu bukan Islam, yang mungkin terdiri dari seorang anak, seorang suami atau seorang isteri.

Apa yang kita perhatikan selama ini, bahawa terdapat individu bukan Islam yang memeluk agama Islam dengan tidak terlebih dahulu memaklumkan kepada keluarganya. Maka bila berlaku kematian dia menimbulkan masalah kepada keluarga si mati.

Bagaimana isu mati di dalam Islam di kalangan individu bukan Islam bukanlah satu isu besar tetapi yang lebih besar ialah soal kebajikan keluarga yang ditinggalkan oleh individu yang memeluk agama Islam dan ini agak isu yang mungkin hendak dibincangkan dan bertukar fikiran supaya satu titik pertemuan penyelesaian dapat diperbuat dari segi budaya, sosial dan undang-undang nya.

Katakan seorang individu yang memeluk Islam kerana perkahwinan lain dengan orang Islam, di mana dia meninggalkan isterinya dan anak-anak yang masih beragama asal. Jika dalam keluarga Islam mungkin tidak menjadi masalah kerana undang-undang mencukupi untuk pembelaan kepada isteri yang di aniayai tetapi bagaimana dengan bekas isteri yang tidak beragama Islam?

Siapa yang hendak membelanya dan perlulah satu undang-undang dibuat bahawa setiap pendaftaran perkahwinan bukan Islam, walau pun berlaku kepada kedua pihak yang bertukar agama kepada Islam, undang-undang membenarkan perkara itu boleh didengar di Mahkamah Sivil atau Syariah. Itu sebagai satu contoh agaknya isu tertunggak yang belum selesai.

Bagaimana pun orang-orang Islam kena menerima hakikat bahawa Islam sebuah agama wahyu dan Al Qan sudah melengkapkan segala dan jika tidak ada pertunjuk dari al-Quran, boleh dirujuk kepada hadis dan jika tidak ada juga di dalam hadis rujuklah kepada sunnah nabi dan akhirnya kesemuanya keputusan diperbuat berdasarkan kepada sandaran hujah-hujah yang lain seperti fatwa.

Maka kesimpulan yang perlu juga orang Islam mengambil perhatian ialah kebajikan kepada mereka-mereka yang memeluk agama Islam dengan keluarga yang ditinggalkan dalam agama yang asal.
Sudah pasti kita juga tidak akan menerima jika kita tidak beragama Islam dengan hati terbuka jika segala harta sepencarian kita hilang begitu sahaja sekiranya suami atau bapak kita memeluk agama Islam kerana kita memahami bahawa segala harta Islam yang tidak dituntut akan terserah ke Baitul Mal atau dengan senang hati dia mewakafkan harta itu.

Maka ini perkara-perkara yang perlu kita selesaikan untuk menjadi Islam bukan satu ugama penindas dan tidak berlaku adil kepada yang bukan Islam.

Bagaimana pun orang-orang Islam berhak untuk menentang sebarang forum atau percakapan yang boleh menggugat ugama Islam ke peringkat melekehkannya seperti yang cuba hendak dihalalkan oleh beberapa orang yang berselindung di Majlis Peguam. Tidak sewajarnya isu beberapa individu Islam yang bertukar ugama lain diperalatkan menjadi modal satu perjuangan yang menunjukkan bahawa Islam itu tidak adil. Islam memang membenarkan setiap individu yang bernama manusia memilih agamanya sendiri tetapi dia tidak berlaku waktu ini kerana kebenaran itu hanya berlaku di zaman permulaan Islam sahaja.

Itu sebabnya Islam mengeluarkan istilah “murtad” dandari segi hukum Islam seorang murtad boleh dikenakan hukum bunuh kerana dengan keadaan murtad itu dia boleh mendorong perpecahan dan juga bencana kepada masyarakat dan yang terpenting dia sudah pasti menjadi musuh Islam kerana setiap agamanya baru di anuti, digambarkan oleh sebagai agama yang lebih baik dari Islam seperti yang dilakukan oleh beberapa orang sudah murtad.

Kesimpulan nya yang terjadi dalam forum anjuran Majlis Peguam itu bukan niatnya tetapi istilahnya yang menggunakan perkataan memeluk Islam jika dia menggunakan perkataan seperti Forum Keadilan Mereka Sebelum dan Selepas Memeluk Islam mungkin tidak memberangsangkan kemarahan orang-orang Islam dan tidak menghadirkan orang-orang yang dikira hadir dalam forum tersebut bagi tujuan memburukkan Islam.

Majlis Peguam sewajarnya pergi membuat kajian di Sabah dan Serawak kerana di sana terdapat beberapa kes perbandingan isu soal memeluk Islam (meminjam istilah Majlis Peguam). Dalam tahun 70an beribu-ribu orang di masukan Islam yang terdiri dari mereka yang tidak beragama dan juga sudah beragama Kristian.

Tetapi tidak terdapat kes atau berita ada perebutan mayat mereka yang sudah memeluk ugama Islam, walau pun terdapat dalam keluarga mereka bermacam-macam anutan agama, dan khasnya di Sabah adalah satu perkara biasa jika ada mereka mengaku mempunyai hubungan keluarga seperti sepupu yang berlainan agama.

Kenapa di Sabah, masyarakat boleh menjadi tenteram dan aman sejahtera dalam soal beragama, setiap mereka walau tidak berpendidikan tinggi dan tinggal di luar bandar masih lagi mempunyai budaya dan beradab?

Tidak ada seorang rakyat Sabah yang beragama Islam kerana cinta dan sayangnya dengan lelaki atau perempuan tidak beragama Islam keluar dari Islam. Bagaimana harta-harta peninggalan si mati yang beragama Islam tidak menjadi isu bertelingkah keluarga. Mungkin kerana mereka ada Mahkamah Anak Negeri.


Sang Kelembai: Teringat kata-kata Allahyarham Tun Datu MustaphaDatu Harun bila dimajukan soalan apakah tindakannya kepada mereka yang telah memeluk ugama Islam masih lagi mengamalkan cara hidup yang tidak Islam, seperti berjudi, minum arak dan ada antaranya makan babi,

Jawapan beliau ialah “Kita tidak berapa peduli dengan apa yang dilakukan, kerana dah beri pelajaran agama melalui USIA (United Sabah Islamic Association) yang penting bahawa anaknya yang bakal lahir, adalah anak Islam dan yang kita hendakkan ialah meramaikan generasi Islam di Sabah. Dan inilah ditakuti banyak orang bukan Islam di mana-mana.


Penyelamat Umat Itu bakal Datang, Tidak Lama Lagi....!

Ahad, 20 Julai 2008

Debat Anwar!!

DEBAT ANWAR

1. Saya harus mengucapkan tahniah kepada Kerajaan pimpinan Dato' Seri Abdullah Badawi kerana membenarkan debat antara Pembangkang dan Kerajaan, khususnya antara Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Dato' Shabery Cheek.

2. Ia bukanlah satu pertandingan yang adil. Shabery sangat kurang pengalaman didalam bidang yang mana Anwar adalah jaguh iaitu bercakap. Perkara yang didebatkan pula sudah pasti meletakkan Kerajaan didalam keadaan tertekan.

3. Apabila Shabery menimbulkan apa yang telah dikatakan oleh Anwar mengenai saya pada masa lampau, ianya telah sedikit sebanyak menjejaskan kredibiliti Anwar. Tetapi adalah jelas bahawa Shabery gementar.

4. Sebagaimana yang saya katakan, Anwar boleh meyakinkan terutama kepada mereka yang mahu mempercayainya. Media Barat telah membuat kesimpulan bahawa tuduhan terhadap Anwar kali ini adalah sama dengan agenda politik yang lama yang dibuat untuk menghalangnya menjadi Perdana Menteri.

5. Pada masa lalu saya adalah sasaran utama. Dato' Seri Abdullah telah menafikan pembabitannya kali ini tetapi media Barat dan teman-teman Anwar dari Amerika tidak dapat diyakinkan dan akan terus mengaitkan Abdullah.

6. Tetapi, adakah Kerajaan sekarang sebegitu bodoh dan tidak mempunyai daya imaginasi untuk menggunakan "taktik" yang sama terutamanya memandang kepada sikapnya yang kritikal terhadap Kerajaan dahulu? Pastinya ia mampu untuk menggunakan cerita lain yang lebih meyakinkan jika ia memang merancang ataupun berkonspirasi terhadap Anwar. Ada kebarangkalian bahawa ceritanya sama kerana ianya benar.

7. Mungkinkah pihak yang membuat lapuran kali ini seorang yang cuba meniru? Agak mustahil. Tidak ramai yang sanggup kehadapan dan mengumumkan sesuatu yang amat mengaibkan seperti kena liwat. Sebenarnya, dalam peristiwa yang lalu, sekurang-kurangnya dua orang menemui saya dan membuat pengakuan mereka telah diliwat oleh Anwar. Tetapi mereka tidak sanggup membuat lapuran ataupun menjadi saksi dimahkamah. Bagaimanapun, seorang dari mereka telah pergi menemui Imam Masjid Negara (sekarang ini ahli parliamen PAS) untuk mendapatkan nasihat dari sudut agama.

8. Ada beberapa tabiat yang sukar untuk dibuang. Perokok tegar akan menyatakan sedemikian. Begitu juga penagih dadah.

9. Sudah pasti ini tergantung kepada mahkamah untuk menentukan dan inipun jika kes ini akhirnya sampa kemahkamah. Mahkamah mungkin mendapati Anwar bersalah. Dia kemudiannya boleh merayu kepada mahkamah yang lebih tinggi malahan kemahkamah-mahkamah khas yang diadakan untuknya.

10. Jika dia berjaya membuat Saiful kelihatan sebagai pasangan yang rela seperti didalam kes Azizan, maka kenyataan Saiful tidak boleh dianggap sebagai bukti yang tidak dapat dipertikaikan. Anwar akan dibebaskan.

11. Anwar telah menolak untuk bersumpah diatas Quran untuk membuktikan dirinya tidak bersalah. Tetapi Saiful sanggup untuk melakukannya didalam masjid dan disaksikan oleh alim ulamak.

12. Tetapi ada seorang Mufti yang menentang cadangan ini. Jika seseorang itu tidak bersalah mengapa dia tidak boleh bersumpah untuk membersihkan namanya.

13. Menimbulkan isu "qazaf" hanyalah bertujuan untuk megalihkan tumpuan. Ianya satu ugutan terhadap sipenuduh iaitu jika dia tidak dapat mengemukakan saksi-saksi dianya akan dituduh melakukan fitnah dan akan dihukum sebat.

14. Didalam Quran terdapat banyak penekanan terhadap keadilan. Berulangkali (sekurang-kurangnya 43 ayat) didalam Quran menyeru "bila kamu menghukum, hukumlah dengan adil."

15. Syariah itu bukanlah sekadar proses membuat penghakiman dan menjatuhkan hukuman. Undang-undang syariah bertujuan untuk memastikan keadilan dilaksanakan. Akan menjadi satu ketidakadilan jika orang yang menjadi mangsa dihukum (kerana gagal mengemukakan empat orang saksi) manakala orang yang melakukan penganiayaan lepas bebas. Ini adalah satu ketidakadilan yang ketara. Pastinya tidak mungkin undang-undang Islam mengabaikan keadilan dan cuma tumpu kepada perbicaraan dan hukuman.

16. Diriwayatkan didalam Quran mengenai Zulaikha yang cintanya kepada Nabi Yusof dan dianya dipercayai mengejar Yusof kerana baju Yusof koyak dibahagian belakang.

17. Amat jelas Quran menerima bukti-bukti bersandarkan kepada keadaan (circumstantial evidence) walaupun tidak disokong oleh saksi-saksi. Ini kerana Islam meletakkan nilai yang tinggi kepada keadilan. Proses yang diambil didalam membuat sesuatu penghakiman adalah untuk memastikan keadilan tercapai. Proses itu tidak boleh disalahgunakan dan diperalatkan untuk menyekat keadilan.

18. Kerana itu Anwar tidak harus mengelakkan diri dari diadili dengan menimbulkan soal qazaf. Dia mungkin boleh mencuba melakukannya dengan undang-undang buatan manusia tetapi dia tidak harus menggunakan hukum Allah untuk mencapai ketidakadilan. Ianya melanggar lunas Islam dan ini adalah berdosa.

Rabu, 16 Julai 2008

REALITY CHECK BUAT ABDULLAH

REALITY CHECK BUAT ABDULLAH

     Ruhanie Ahmad

     Kehadiran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di persada kekuasaan negara mulai 31 Oktober 2003, amat dialu-alukan oleh rakyat Malaysia. Imej Abdullah yang bersih, warak dan mesra sungguh menawan hati nurani mereka. Tekad Abdullah membanteras rasuah secara habis-habisan menambat minat semua pihak. Cita-cita Abdullah menjadikan negara-bangsa Malaysia cemerlang, gemilang, terbilang disokong sepenuhnya oleh pihak kawan dan lawan.

     Rekod kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad yang mencatatkan lonjakan paradigma dalam hampir semua aspek kehidupan rakyat dan kemajuan negara pula menjadi asas paling kukuh untuk membolehkan Abdullah mencartakan kejayaan demi kejayaan di hari muka.

     Lantaran itulah BN dalam fasa awal kepimpinan Abdullah mampu merangkul kejayaan paling bersejarah menerusi PRU 11 pada 20 April 2004.

     Tetapi, hanya kira-kira dua tahun sesudah itu, kepimpinan Abdullah seolah-olah mula menjanjikan satu era yang malang dalam sejarah BN, UMNO dan negara. Antara puncanya adalah imej Abdullah yang mulai luntur. Hakikat ini jadi semakin ketara bila isu ECM Libra yang membabitkan menantunya, Khairy Jamaluddin, mulai diperkatakan secara meluas oleh rakyat jelata di seluruh tanahair.

     Reality Check

     Lain-lain faktor yang menyebabkan Abdullah tidak lagi diyakini oleh rakyat jelata boleh dipastikan menerusi reality check ke atas Abdullah dan kepimpinannya seperti berikut:

     Sewaktu mula berkuasa, Abdullah menyanjung tinggi jasa dan kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad. Hari ini bagaimana?

     Adakah rakyat masih percayakan kata-kata Abdullah bahawa beliau tidak mahu mencari “harta bertimbun-timbun untuk hidup kaya” atau “wang berjuta-juta untuk hidup bergaya”?

     Sewaktu mula berkuasa, Abdullah memperkenalkan apa yang beliau katakan sebagai Islam Hadhari. Insafkah Abdullah bahawa termonologi ini kini sudah jadi bahan jenaka dan amat mengecewakan sebilangan umat Islam?

     Pada ketika ini, benar-benarkah Abdullah mahu mencari “mana dia Al-Ghazali” dan “mana dia Al-Shafie”? Benar-benar jugakah Abdullah mahu “bongkar rahsia kitab suci, cari pedoman dan bongkar rahsia sunnah Nabi, cari panduan”?

     Sewaktu mula berkuasa, Abdullah mengatakan beliau tidak mahu dikelilingi oleh manusia pembodek. Hari ini bagaimana? Abdullah juga mahukan para pegawai peribadinya bersikap mesra rakyat. Hari ini bagaimana?

     Dolak-dalik

     Benarkah Abdullah tidak berdolak-dalik? Jambatan Bengkok? Kenaikan harga minyak? Kontroversi “wanita ketuk-ketampi” ? Kisah cintanya yang dinafikan tapi kini jadi realiti?

     Abdullah ghairah mahu membanteras rasuah, kronisme dan neopotisme. Ini dimanifestasikan dalam manifesto BN bagi PRU11. Kini bagaimana? Kisah ECM Libra bagaimana? Mengapakah manifesto PRU12 tidak sebut langsung soal anti-rasuah?

     MV Agusta dibeli oleh Proton dengan harga RM500 kenapa dijual dengan harga RM4.00? Sampai sekarang kenapa tidak ada jawapan yang telus mengenai hal ini?

     Pada tahun 2007, Abdullah mengumumkan perangkaan ekonomi negara yang trillion ringgit jumlahnya untuk menggambarkan kepimpinan beliau lebih baik daripada Mahathir. Kenapa kesannya tidak dirasai oleh rakyat bahawan?

     Abdullah amat marah dengan pemimpin Hindraf yang menuduh UMNO melakukan mini-genocide ke atas kaum India dan kerana mereka mendesak komuniti antarabangsa memansuhkan Perlembagaan Persekutuan yang kononnya tidak adil kepada semua pihak? Kenapa pemimpin Hindraf yang ditahan di bawah ISA tidak disiasat serapi-rapinya?

     Hanya beberapa hari menjelang hari pembuangan undi bagi PRU12, Abdullah mendabik dada bahawa BN akan menang besar? Hari ini bagaimana?

     Bukankah keputusan PRU12 merupakan mesej daripada rakyat jelata bahawa beliau wajar mengundurkan diri daripada persada kekuasaan kerajaan dan politik?

     Post-mortem

     BN dan UMNO kalah teruk dalam PRU12. Mengapakah Abdullah enggan adakan satu post-mortem menyeluruh mengenai kekalahan ini?

     Mengapakah tuduh warga UMNO mensabotaj parti dalam PRU12? Apa bukti nyata mengenai hal ini jika tiada post-mortem mengenainya?

     Salahkah bila Mahathir mengatakan bahawa beliau keluar meninggalkan UMNO mulai 19 Mei 2008, kerana UMNO kini hanya mempertahankan Abdullah dan bukannya berjuang demi agama, bangsa dan tanahair?

     Abdullah mengumumkan bahawa beliau akan melakukan peralihan kuasa kepada Datuk Seri Najib Tun Razak. Bila? Dan, mengapakah beliau akan terus mengekalkan jawatan Presiden UMNO?

     Sewaktu jadi Timbalan Perdana Menteri, Abdullah membidas Singapura kerana mempolitikkan isu air dengan Malaysia. Hari ini kenapa tangguhkan semua isu tertunggak dengan Singapura, termasuk perundingan mengenai tariff air yang baru?

     Malaysia enggan jual pasir kepada Singapura untuk jadikan pulau itu dua kali lebih besar daripada saiznya hari ini. Kenapa Abdullah wujudkan Iskandar Malaysia yang dua kali saiz Singapura kononnya untuk kepentingan rakyat Malaysia?

     Kenapa hapuskan semangat DEB untuk Bumiputera menyertai aktiviti ekonomi dan pembangunan di Iskandar Malaysia?

     Halliburton

     Halliburton sebuah syarikat minyak yang membabitkan diri dalam perang di Iraq dan segolongan pekerjanya didakwa terbabit membunuh rakyat Iraq. Kenapakah izinkan syarikat ini melabur di Iskandar Malaysia?

     Telekomunikasi adalah industri strategik sesebuah negara. Kenapa izinkan syarikat Singapura melabur dalam Telekom Malaysia?

     Di era Mahathir, kapal perang Amerika Syarikat yang membawa senjata nuklear tidak boleh lalu Selat Melaka. Hari ini kenapa boleh dan mengapa kapal itu juga diizinkan berlabuh di Pelabuhan Kelang?

     Menteri Luar mengatakan bahawa team Pulau Batu Puteh sudah membuat persediaan sejak berpuluh tahun lamanya. Bila Malaysia kehilangan kedaulatan Pulau Batu Puteh, kenapa tidak adakah siasatan terperinci di atas kekalahan yang jelas berasaskan keputusan political?

     Regime Change

     Berasaskan reality check di atas, salahkah jika rakyat jelata mempunyai persepsi negatif terhadap Abdullah pada hari ini? Salahkah jika rakyat jelata mengatakan Abdullah seolah-olah dalam keadaan out-of-control dan dibelenggu sindrom penafian yang panjang.

     Rakyat jelata semakin resah gelisah kerana Abdullah terus memimpin negara. Kestabilan politik tanahair pula nampaknya sedang menuju ke suatu arah yang mungkin parah dan mendebarkan.

     Dalam situasi begini, wajarkah Abdullah menuduh bloggers sebagai antara faktor yang menyebabkan politik negara tidak stabil?

     Sebaliknya, bukankah faktor utama yang menyebabkan politik negara tidak stabil mutakhir ini adalah keengganan Abdullah menerima hakikat dan realiti bahawa kepimpinan beliau sudah tidak lagi diyakini oleh majoriti rakyat jelata Malaysia?

     Sedarkah Abdullah bahawa menurut satu poll yang dilakukan oleh lamanweb Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo bar-baru ini, seramai 88 peratus responden mahukan pucuk kepimpinan negara ditukar atau negara ini memerlukan regime change?

     Demikianlah realiti check mengenai Abdullah. Moga-moga beliau insaf akan hakikat ini. Demi agama, bangsa dan tanahair, segeralah berundur daripada persada kepimpinan kerajaan dan parti secara terhormat.

     Serahkanlah tampok kepimpinan negara dan parti kepada Najib. Insya Allah, politik negara kembali stabil, ekonomi akan berkembang, rakyat jelata tidak lagi resah gelisah malahan akan dibela dengan sewajarnya.

Selasa, 15 Julai 2008

Sumpah Semerah Padi!

Oleh pendetagempita

     Kisah pergolakan di tanah semerah padi yang dijadikan fiksyen layar perak dalam sekitar tahun 1981 mungkin boleh dijadikan panduan. Adi Putra yang tinggi penghayatan agamanya boleh terpesong apabila akal tidak disuluh dengan jiwa dan hati yang tulus ikhlas. Setelah berjaya menawan semula Semerah Padi daripada pengganas yang telah membunuh ayahnya Demang Satria, Adi Putra memerintah Semerah Padi dengan hukum Islam.

     Tapi sayang, dek kerana hasutan dan adu domba, Adi Putra menghukum adiknya sendiri Kesumawati atas tuduhan zina dengan kekasihnya, yang merupakan kawan karib Adi Putra iaitu Andika. Setelah Kesumawati dan Andika yang tidak bersalah tersebut disebat hingga longlai, balasan tuhan tiba apabila bumi menelan Adi Putra yang menghukum mengikut akal.

     Hmmm, Itulah sumpah Semerah Padi yang memakan diri tuannya. Bagaimana pula Sumpah Malaysia. Agaknya siapakah Adi Putra, siapakah Andika dalam kes Malaysia. Anwar Ibrahim (melalui Balasubramaniam) menuduh Najib berzina dengan Altantuya, Najib pula (melalui Saiful Bukhari) menuduh Anwar meliwat.

     Siapa yang benar, siapa yang salah masih jadi tanda tanya. Hari ini, Saiful (mangsa liwat) pula mencabar Anwar untuk bersumpah secara mubahalah, menambah tekanan kepada Anwar untuk bersumpah seperti mana dicadangkan Mufti Perlis Al-Asriyah. Najib, Saiful dan Rosmah pula bagaimana? Beranikah mereka bersumpah.

     Walau apapun hujahan tentang Mubahalah, ingatlah Al-Quran bukanlah untuk dipersenda. Kalau individu yang terlibat berani bersumpah dengan Al-Quran, maka sememangnya persepsi masyarakat akan terus bertukar terhadapnya.

     Tapi kalau tidak berani bersumpah, maka masyarakat akan mudah melabel sebagai ”bacul”"menyembunyika n sesuatu’”tidak berani” dan sebagainya. Takut- takut ada orang yang percaya pula bahawa sebenarnya perkara liwat atau zina tersebut benar-benar berlaku. Hanya Tuhan Maha Mengetahui.

     Persoalannya, kalau Najib dan Anwar, kedua-duanya boleh disamakan seperti Adiputra, siapa pula Andika dan siapa pula nanti Kesumawatinya?… Sama-samalah kita nantikan cerita Sumpah Malaysia heheheh!!

Sabtu, 12 Julai 2008

Pada Zaman Apa Kita Berada ?



     Sesungguhnya Allah mengatur alam ini dengan suatu pengaturan yang rapi dan tersusun. Penciptaan alam ini ada mulanya dan ada akhirnya dengan cara dan masa yang telah ditentukan-Nya. Kita sebagai makhluk hendaknya menyedari tentang hakikat ini, dengan merenung hikmah dan pengajaran disebaliknya agar dapat bertindak tepat sesuai dengan kehendak Allah. Oleh kerana itu sentiasa ada peringatan dari Rasulullah saaw untuk umatnya agar menyedari di zaman apa dia berada dan bagaimana dia harus bertindak demi menyelamatkan Iman dan Islamnya.

     Rasulullah saaw bersabda :

     "Telah berlaku zaman kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian itu sebagaimana yang Allah kehendaki.

     Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah zaman khalifah yang berjalan seperti mana zaman kenabian.

     Maka berlakulah zaman kenabian itu sebagaimana yang Allah kehendaki, kemudian Allah mengangkatnya.

     Kemudian berlakulah zaman pemerintahan yang menggigit. Berlaku zaman itu seperti yang Allah kehendaki.

     Kemudian Allah mengangkatnya juga, kemudian berlakulah zaman pemerintahan diktator (zaman penindasan dan penzaliman), dan berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki.

     Kemudian berlaku pula zaman khalifah yang berjalan di atas cara hidup zaman Kenabian"

[H.R. Imam Ahmad, Bazzar dan Attabrani dari Abu Huzaifah Al-Yamani]


     Hadits di atas jelas menunjukkan bahawa Umat Rasulullah saaw akan menempuh 4 zaman secara bergilir-gilir sebelum dunia kiamat yakni :

     1. Zaman Kenabian (Nubuwwah) dan rahmat

     2. Zaman Khulafaurrasyidin dan rahmat

     3. Zaman fitnah (kerusakan) dan kegelapan

     4. Zaman Khalifah atau Ummah kedua yang berjalan di atas cara hidup zaman kenabian yakni zaman pemerintahan Imam Mahdi dan Nabi Isa.


     1. Zaman Nubuwwah (Kenabian) dan Zaman Khulafaurrasyidin atau lebih dikenal dengan Zaman Ummah Pertama.

     Iman umat Islam ketika itu sangat kukuh. Menyebut nama Allah saja mampu menggetarkan hati mereka. Cinta dan takutnya kepada Allah tergambar pada setiap perkataan dan perbuatan mereka.
Secara umum ciri-ciri zaman ummah pertama ini dapat diketahui sebagai berikut :

     A. Ibadah mereka sangat banyak. Sholat, puasa, zikir dan wirid susah ditandingi banyak dan khusyuknya.

     B. Ukhuwah dan kasih sayang sangat padu, setiap orang mencintai saudaranya seperti mencintai saudara sendiri.

     C. Jihad dan mati syahid menjadi idaman dan cita-cita. Mereka akan sangat merasa dukacita jika tidak diizinkan untuk pergi ke medan jihad.

     D. Akhlak menjadi perhiasan diri, mereka mampu berbuat baik kepada orang yang berbuat jahat kepada mereka.

     E. Masyarakat dan negara Islam dapat di bangun sehingga layak digelar sebagai negara yang aman makmur dan mendapat keampunan Allah.

     F. Tamadun dan pembangunan rohani mencapai zaman puncaknya.

     G. Islam berhasil menaklukkan dua kuasa besar dunia yang sedang berkuasa saat itu (kerajaan Romawi dan Persia) untuk kemudian memayungi ¾ dunia.


    2. Zaman Fitnah atau Zaman Kerosakan

     Zaman ini merupakan zaman kerosakan dan kegelapan. Pada zaman ini umat Islam jatuh ke dalam jurang kehinaan yang berkepanjangan, yang merupakan akibat dari kelalaian dan angkara murka yang terjadi di dunia Islam, sehingga Allah biarkan mereka. Hal ini sesuai dengan janji Allah bahawa Allah hanya akan menjadi pembela kepada orang-orang bertaqwa.

     Ciri-ciri zaman fitnah ini adalah :

     1. Negara Islam satu persatu mulai jatuh dan dijajah oleh orang kafir.

     2. Akidah umat Islam pada saat itu sangat rapuh, ada diantaranya Islam di waktu pagi dan kafir di waktu petang

     3. Ibadah sangat lemah, sholat, puasa dan membaca Al-Qur'an tidak lagi diamalkan secara bersungguh-sungguh atau bahkan diamalkan sama sekali.

     4. Ukhuwah sesama Islam sangat lemah sehingga terjadi peperangan dan pembunuhan sesama umat Islam.

     5. Orang kaya sangat bakhil dan pelit, manakala orang miskin tidak sabar dan hasad dengki.

     6. Penyakit cinta dunia dan takut mati sangat tebal dan mewabah dalam hati umat Islam.

     7. Kriminalitas dan kemungkaran yang terjadi dalam masyarakat Islam hampir tidak ada bezanya dengan apa yang terjadi di kalangan masyarakat yang bukan Islam.

     8. Akhlak umat Islam sangat lemah dengan berleluasanya hasad dengki, umpat mengumpat, tuduh menuduh, caci-mencaci dan saling mengkafirkan sesama umat Islam.

     9. Wanita-wanita Islam telah dicabut rasa malunya dengan bertingkah laku tidak senonoh, menampakkan aurat di depan umum, menari dan menyanyi tanpa menjaga maruah diri.

     10. Umat Islam terhina di seluruh aspek kehidupan. Politik, ekonomi, pendidikan, pengubatan, pertanian, dan lain-lain, sehingga umat Islam terpaksa bergantung pada sistem kufur dan isme buatan manusia.

     11. Sedikit demi sedikit cara hidup umat Islam telah mengikuti cara hidup orang-orang Yahudi dan Nasrani.

     12. Terjadi gejala-gejala buruk dan keji di tengah-tengah masyarakat Islam seperti narkoba ( dadah) , homoseks, lesbian, dan lain-lain.


     Namun kemungkaran yang sedang terjadi di zaman fitnah ini tidak melemahkan keyakinan dan semangat perjuangan segolongan manusia yang tetap pendiriannya. Mereka bukan saja mampu mempertahankan identiti Islam di kalangan mereka, bahkan mereka gigih berjuang untuk memperbaiki masyarakat. Inilah golongan-golongan yang lemah tetapi mempunyai keimanan dan keyakinan yang kuat dan kukuh serta perjuangan yang padu.


     Rasulullah saaw bersabda :

      "Sentiasa ada di kalangan umatku satu thoifah yang akan menzahirkan kebenaran dan tidak dapat dibinasakan oleh orang-orang yang tidak suka di sisi mereka sampailah hari kiamat"

     Namun untuk menghidupkan suasana Islam di tengah-tengah kerosakan dan kegelapan zaman-zaman fitnah ini bukanlah suatu kerja yang mudah. Jemaah-jemaah Islamiyah ini senantiasa diuji dan ditentang dengan berbagai macam fitnah dan ancaman. Tepat sekali sabda Rasulullah yang mengatakan bahawa Islam akan kembali asing.

     Namun walaupun begitu, Islam akan kembali kuat dan memusnahkan segala bentuk kekufuran sebagaimana Rasulullah dulu berhasil melakukannya yaitu dengan jalan berdakwah dan mendidik hati manusia. Inilah langkah-langkah awal menuju zaman Imam Mahdi dan Nabi Isa yang merupakan peringkat zaman keempat atau yang terakhir yang akan dialami umat Islam sebelum hari kiamat, setelah sekian lama umat Islam mengalami zaman fitnah.






     3. Zaman Khalifah atau Zaman Ummah Ke dua yakni Pemerintahan Imam Mahdi dan Nabi Isa

     Di zaman ini Islam akan kembali lagi ke zaman kegemilangan dan keemasannya seperti di zaman Rasulullah dan Khulafaurrasyidin. Islam dapat menguasai dunia dan kembali menjadi penguasa sejagat.
Rasulullah saaw bersabda :

     "Sebelum hari kiamat datang pastilah Islam itu bangun kembali walaupun antara mulanya Islam bangun dan mulanya kiamat hanya sekadar masa memerah susu. Zaman ini berlaku selama 40 tahun dan barulah dunia ini akan dibinasakan (kiamat) oleh Allah"

     Kebangkitan Islam zaman ini akan sampai kepada puncaknya apabila berpadunya ketinggian kerohanian umat Islam dengan kecanggihan teknologi di bawah dua pemimpin besar umat Islam yaitu Imam Mahdi dan Nabi Isa.


     Ciri-ciri zaman ini :

     1. Islam dapat mencapai keagungannya kembali seperti yang telah dicapai oleh Rasulullah saaw 14 abad yang lalu.

     2. Dunia seluruhnya akan kembali aman dan damai, keadilan akan kembali ditegakkan setelah sekian lama dipenuhi dengan huru-hara dan kezaliman.

     3. Hati orang-orang miskin dan kaya dipenuhi dengan sifat redha dan kanaah sehingga tidak seorang pun yang mau menerima sedekah.

     4. Harta-harta yang melimpah ruah akan dibagi-bagikan dengan adil dan merata.

     5. Umat Islam hidup dengan penuh kasih sayang dan cinta-mencintai satu sama lain.

     6. Aqidah, ibadah dan seluruh aspek kehidupan masyarakat Islam berjalan sepenuhnya di atas landasan syari'at Nabi Muhammad saaw.

     7. Segala fitnah dan maksiat, riba, zina minuman keras dan lain-lain kekufuran berhasil diperangi dan dimusnahkan.


Wallahu A'lam..


Maha Suci Allah SWT....!