Cari Blog Ini



Allah Telah Menjanjikan Kepada Orang-Orang Yang Beriman Dan Mengerjakan Amal Sholeh Untuk Menjadikan Mereka Sebagai Khalifah Di Muka Bumi Ini Sebagaimana Ia Telah Menjadikan Orang-Orang Sebelum Mereka Sebagai Khalifah, Menyebarkan Bagi Mereka Agama Yang Telah DiredhoiNya Untuk Mereka Secara Merata Dan Menggantikan Ketakutan Mereka Dengan Rasa Keamanan (sehingga) Mereka Dapat Menyembah-Ku Dan Tidak MenyekutukanKu. Barangsiapa Engkar Setelah Itu, Merekalah Orang-Orang Yang Fasiq-An-Nur : 56


Wahai Orang-Orang Yang Beriman Barangsiapa Dari Kalian Berpaling (murtad) Dari Agamanya Maka Allah SWT Akan Memunculkan Sekelompok Kaum Yang Dia Cinta Mereka Dan Mereka Juga MencintaiNya -Al-Maidah :54


Ternyata Sekarang Ini Dunia Telah Dipenuhi Dengan Pemimpin Zalim Baik Dari Negara Kafir Mahupun Dalam Negara Muslim Sendiri...


Namun Masanya Sudah Hampir Tiba, Dunia Akan Diwarisi Oleh Hamba-Hamba Tuhan Yang Sholeh. Dia Akan Memenuhi Dunia Dengan Keadilan Setelah Dunia Ini Dipenuhi Dengan Kezaliman Para Pemimpin..




Penyelamat Umat Itu bakal Datang tidak lama lagi...!!!

PeNGiKuT NaN SeTia..

Isnin, 25 November 2013

Tunaikan Hak Saudaramu..



Telah berkata Abdullah bin Amru ra,

Seseorang telah bertanya kepada Rasulullah saw, Apakah sifat yang paling baik dalam Islam? Rasulullah saw bersabda, Memberikan makanan serta memberi salam samada kepada orang yang engkau kenali atau pun tidak.

Hadis Riwayat Muslim




ulasan :




Hadis di atas menganjurkan kita agar berlaku baik terhadap orang lain dan juga mengajak kita bersama2 membantu mereka yang kurang bernasib baik seperti Firman Allah swt, 'tolong menolonglah kamu dalam mengerjakan yang baik dan bertaqwa'.










Dari Uqbah bin Amir ra. katanya,

Wahai Rasulullah! Engkau mengutuskan kami, lalu kami pergi kepada suatu kaum, tetapi mereka tidak melayani kami, apa pendapat mu? Rasulullah saw. menjawab dengan bersabda kepada kami, Sekiranya kamu pergi kepada suatu kaum, lalu mereka melayan kamu sebagaimana yang sepatutnya dilakukan terhadap tetamu, maka terimalah. Sekiranya mereka tidak melakukannya, maka kamu berhak menuntut daripada mereka hak tetamu yang diwajibkan ke atas mereka.

Hadis Riwayat Muslim.




ulasan :




Kita wajib melayani tetamu selama 3 hari, selebihnya menjadi amalan sedekah. Ini adalah antara adab dan kemuliaan dalam agama Islam. Islam telah mengajarkan umatnya agar berkasih sayang sesama manusia dan kita umat Islam ini antara satu sama lain adalah bersaudara. Kiranya saudara kita dalam kesusahan maka menjadi tanggung jawab kitalah untuk membantunya. Umpama mencubit peha kiri, peha kanan menanggung sakit juga.




Firman Allah dalam ayat 10 surah Al-Hujurat, 'Sesungguhnya orang2 mukmin itu sebagai satu saudara'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Saudara2ku yang dihormati dan semua yang mengunjungi blog ini, terimakasih saya ucapkan kerana telah sudi meluangkan masa di sini, semoga kehadiran kalian berakhir dengan manafaat. Walau bagaimanapun, saya tetap insan yang lemah, segala kesilapan saya silalah ditegur, dikritik dan dinasihati ..

Ikutiku di Twitter

Ikut Melalui Email

Related Posts with Thumbnails