Cari Blog Ini



Allah Telah Menjanjikan Kepada Orang-Orang Yang Beriman Dan Mengerjakan Amal Sholeh Untuk Menjadikan Mereka Sebagai Khalifah Di Muka Bumi Ini Sebagaimana Ia Telah Menjadikan Orang-Orang Sebelum Mereka Sebagai Khalifah, Menyebarkan Bagi Mereka Agama Yang Telah DiredhoiNya Untuk Mereka Secara Merata Dan Menggantikan Ketakutan Mereka Dengan Rasa Keamanan (sehingga) Mereka Dapat Menyembah-Ku Dan Tidak MenyekutukanKu. Barangsiapa Engkar Setelah Itu, Merekalah Orang-Orang Yang Fasiq-An-Nur : 56


Wahai Orang-Orang Yang Beriman Barangsiapa Dari Kalian Berpaling (murtad) Dari Agamanya Maka Allah SWT Akan Memunculkan Sekelompok Kaum Yang Dia Cinta Mereka Dan Mereka Juga MencintaiNya -Al-Maidah :54


Ternyata Sekarang Ini Dunia Telah Dipenuhi Dengan Pemimpin Zalim Baik Dari Negara Kafir Mahupun Dalam Negara Muslim Sendiri...


Namun Masanya Sudah Hampir Tiba, Dunia Akan Diwarisi Oleh Hamba-Hamba Tuhan Yang Sholeh. Dia Akan Memenuhi Dunia Dengan Keadilan Setelah Dunia Ini Dipenuhi Dengan Kezaliman Para Pemimpin..




Penyelamat Umat Itu bakal Datang tidak lama lagi...!!!

PeNGiKuT NaN SeTia..

Selasa, 28 Disember 2010

Takdir dan Jin


Salam,





Ken menulis; saudara Saiiful, menurut ajaran islam, apakah jin itu baik ? kenapa
Allah menciptakan jin ?


Apakah jin itu baik?

sdr. ken, jin itu seperti juga manusia, ia hidup bermasyarakat, ada yang baik ada yang jahat, berkeluarga dan menganut berbagai agama. Ia makan dan minum, berihat dan berkerja. dari segi ini, ia persis seperti manusia tetapi dari segi akalnya ia kurang kerna Allah tidak mengutuskan nabi2 dari kalangan mereka. Mereka sering dijadikan 'kadam' dalam upacara perubatan atau perbomohan. Dijadikan pembantu dalam melaksanakan ilmu sihir.
Begitulah rupa perhubungan mereka sama manusia. mereka tidak hebat, cuma kita saja tidak dapat melihat mereka sedangkan mereka dapat melihat kita. Ada 2 sebab mengapa kita tidak dapat melihat mereka;

1) kerna jisim jin itu halus.

2) kerna lemahnya mata manusia.


kenapa Allah menciptakan jin?

Seperti juga Allah menciptakan manusia atas maksud agar semuanya tunduk patuh kehadrat Allah s.w.t. Juga jin ini sebagai ujian bagi manusia. Adanya jin sebagai pembantu manusia dalam mengsihirkan orang, ini salah satu ujian terhadap manusia tersebut. Kalau hendak dikisahkan perhubungan manusia dengan jin, baik hubungan jahat atau baik, terlalu banyak dan aku menyangka tentu kamu pernah mendengarkannya.

Ramai orang yang terkeliru antar jin dan syetan/iblis. Izinkan aku masukan sedikit penjelasan tentang ini. tetapi aku bukanlah tahu banyak tentang ini. Mungkin ada versi lain dari rekan2 lain. disini aku hanya menuliskan apa yang telah aku ketahui.

Di dalam Islam tidak banyak yang di ceritakan tentang jin ini. Di dalam al Qur'an ada satu surah dinamakan surah jin yang menceritakan ada segolongan jin yang menerima ajaran Islam.
Perkataan 'jin' berasal dari kata dasar bhs. Arab 'jinn' yang bererti 'tertutup'. termasuk dalam katogeri ini ialah malaikat dan syetan kerana kesemuanya tidak dapat di lihat dengan mata kasar.

Jin telah diciptakan dari bunga api (hujung nyala api).Syetan diciptakan pula dari api. Malaikat pula diciptakan dari cahaya.dan manusia hanya dari tanah.

Ketika Allah perintahkan malaikat sujud pada Adam, 'Azazil' enggan dan dia derhaka lalu digelar syetan. Azazil (apa yg kristen panggil, udah lupa..) di sini yang sering dikatakan adalah 'malaikat' pada asalnya, sebenarnya merujuk amalannya yang sangat hebat mengalahkan para malaikat lainnya.Perkataan 'syetan' dalam bhs. Arab merujuk kepada sesuatu yang sombong dan tersingkir.Dalam peristiwa ini jin tidak disebutkan.


Sekian. moga Tuhan memberkati


rujukan:kitab Munjid 1956Liku2 iblis menipu manusia 1992 karangan Dr. Amran KasiminBersama jin: satu upacara perubatan melayu tradisional. 1987 Mohd. Fadzil Abd. Rafar. Menurun: satu kajian kes di Air Keroh, Melaka. Balakhrisnan. An Analysis of the Nine Emperor Gods Spirit Medium Cult in Malaysia. Cheu Hock Tong.


Salam,


5 ) Kalau aku katakan, 'untung baik' dan 'untung jahat' itu ada dalam ketentuan
Allah, rezeki telah di tentukan dan 'kematian' sudah di tetapkan. Anda percaya ?


Aku mengatakan 'untung baik dan untung jahat' itu dalam ketetapan Allah tidaklah bermakna yang manusia itu hanya menyerah nasibnya pada takdir itu. Dan ini bukanlah alasannya bagi aku untuk bermalas-malasan.


Sebenarnya manusia tiada berkuasa untuk menentang Kekuasaan dan Kehendak Allah, malah kita terpaksa menerima tanpa ada pilihan, samaada yang baik atau pun yang buruk! Tetapi Allah itu bersifat Maha Adil, Amat Bijaksana dan Pengasih serta Penyayang. Tiap2 sesuatu yang ditakdirkan atas hambaNya pasti ada hikmat dan sebab yang terselindung.

Allah telah beri kita akal untuk berfikir dan kuasa tenaga untuk berusaha. Kita fikir sesuatu yang baik dan kita berusaha kearah itu. Setelah kita berusaha sedaya mungkin, keputusannya tetap ditangan Allah. Tidak semua usaha yang kita kerjakan mencapai matlamatnya. Ada di antara manusia usahanya sedikit tetapi hasilnya lumayan. dan ada pula manusia yang usahanya banyak tetapi hasilnya sedikit.

Ketahuilah bahawa,jika semua umat manusia berkumpul untuk memberimu suatu manafa'at (kebaikan), nescaya mereka tidak akan mampu memberikan manafa'at itu, melainkan dengan sesuatu yang telah ditakdirkan Allah. Begitu pula, jika mereka berkumpul pula untuk menentukan sesuaatu mudarat (kecelakaan) untukmu, nescaya mereka tidak akan mampu menentukannya, melainkan dengan sesuatu yang telah ditentukan Allah ke atasmu.
Al Qur'an s. Yunus: 107;

Jika Tuhan menimpakan sesuatu bahaya keatasmu, maka tidak seorang pun yang dapat menghalangnya melainkan Allah semata-mata. Dan jika Tuhan menghendaki sesuatu kebaikan untukmu, maka tidak ada seorang pun dapat menahan kurnia Tuhan itu. Dia memberikan kurniaNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya.

Tidak ada manusia pun yang mau kecelakaan menimpa dirinya, tetapi bagaimana pun dia mau menghindarinya, kalau kecelakaan itu mau datang, kamu tidak bisa lari darinya...

Aku kira aku sudah cukup berhati2 menjaga h/phoneku. ku simpan ia disaku lagi ada tali yang mengikat melilit tengkokku. sekali aku terlupa simpan, hilanglah segalanya.

Seorang rakanku selalu memperhatikan kesihatannya. Setiap kali sakit dia segera makan ubat untuk menyembuhkannya. suatu hari dia tersalah ambil ubat, sakitnya jadi semakin buruk.
Seorang yang membawa mobil dan ternyata dia jaguh dijalanraya, suatu hari sebuah lori menambrak belakang mobilnya..

Tidak dapat dielakkan.

Suatu ketika aku bersama rakan mau pergi makan 'udang galah' di sebuah restoran, sebelumnya aku telpon dulu. dan mereka kata sudah tersedia udangnya. Bila kami sampai, tuan restoran mengatakan udang yang tadinya sudah tersedia habis disambar kucing......

Percayalah, disebalik usaha kita itu, ada kuasa yang dengan mudah saja mengagalkan usaha kita itu.. Itulah Kuasa Allah Yaang Maha Perkasa.

Pergilah kamu kemana saja, di bahagian dunia ini, Jika kamu di takdirkan matinya di Jawa Timur, kamu pasti akan ke Jawa Timur untuk menemui mautmu.........


Sekian. moga Tuhan memberkati.


Penyelamat Umat Itu hampir tiba....!

2 ulasan:

  1. @cik shabah; terimakasih... sila datang lagi ya :)

    BalasPadam

Saudara2ku yang dihormati dan semua yang mengunjungi blog ini, terimakasih saya ucapkan kerana telah sudi meluangkan masa di sini, semoga kehadiran kalian berakhir dengan manafaat. Walau bagaimanapun, saya tetap insan yang lemah, segala kesilapan saya silalah ditegur, dikritik dan dinasihati ..

Ikutiku di Twitter

Ikut Melalui Email

Related Posts with Thumbnails