Cari Blog Ini



Allah Telah Menjanjikan Kepada Orang-Orang Yang Beriman Dan Mengerjakan Amal Sholeh Untuk Menjadikan Mereka Sebagai Khalifah Di Muka Bumi Ini Sebagaimana Ia Telah Menjadikan Orang-Orang Sebelum Mereka Sebagai Khalifah, Menyebarkan Bagi Mereka Agama Yang Telah DiredhoiNya Untuk Mereka Secara Merata Dan Menggantikan Ketakutan Mereka Dengan Rasa Keamanan (sehingga) Mereka Dapat Menyembah-Ku Dan Tidak MenyekutukanKu. Barangsiapa Engkar Setelah Itu, Merekalah Orang-Orang Yang Fasiq-An-Nur : 56


Wahai Orang-Orang Yang Beriman Barangsiapa Dari Kalian Berpaling (murtad) Dari Agamanya Maka Allah SWT Akan Memunculkan Sekelompok Kaum Yang Dia Cinta Mereka Dan Mereka Juga MencintaiNya -Al-Maidah :54


Ternyata Sekarang Ini Dunia Telah Dipenuhi Dengan Pemimpin Zalim Baik Dari Negara Kafir Mahupun Dalam Negara Muslim Sendiri...


Namun Masanya Sudah Hampir Tiba, Dunia Akan Diwarisi Oleh Hamba-Hamba Tuhan Yang Sholeh. Dia Akan Memenuhi Dunia Dengan Keadilan Setelah Dunia Ini Dipenuhi Dengan Kezaliman Para Pemimpin..




Penyelamat Umat Itu bakal Datang tidak lama lagi...!!!

PeNGiKuT NaN SeTia..

Jumaat, 15 Julai 2011

Rahmat Allah SWT atau Damai dalam Yesus?

Assalamu Alaikum,

Semoga saudara2ku yang kuhormati sentiasa berada didalam keredhoan Allah SWT yang sentiasa Memelihara semua hamba2Nya.

Entah apa yang mendorong aku pada pagi ini, teringin pula aku menyelongkar penulisan2 lamaku, tiba2 aku ketemu dengan sesuatu yang secara langsung terus membangkitkan memoriku terhadap teman chatingku yang lalu. Dia asal dari Indonesia, agamanya Kristian. Sudah sekian kali aku berdebat dengannya, tak sangka begitu kuat dia dengan anutannya itu. Dibawah ini adalah petikan (yang telah kusunting serba sedikit) 'ombrolan' aku dengannya. Diharapkan dengan paparan artikel dibawah ini, ada manafaatnya buat semua.. InsyaAllah.




Saifulmerahs:
sdr.kent, jiwamu penuh kasih sayang seperti yang di ajari Yesus. Dan anda, saya fikir, dapat menghayati agamamu dengan penuh jujur mengharapkan kasih Allah. Harapan saya anda terus hidup beragama meski pun di sekitar anda dan saya ramai manusia yang sebenarnya tidak berTuhan, maksud saya manusia yang tidak mau ikut ajaran agama.

Dunia hari ini di penuhi dengan orang2 yang ingkar agama, hidup semaunya tanpa batas sosial. Terus menerus merosakkan mukabumi tanpa batasan. Bibir bicara maukan keamanan tetapi diratah habis kaum yang lemah.

Saya tetap dengan iman saya walau dimata mu banyak kesalahan. Anda aman dengan Yesus dan saya aman dengan janji-janji Allah. Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji. Anda bebas memanggil manusia kepada Yesus kerana imanmu mengatakan keselamatan hanya dalam Yesus. Dan saya juga bebas memanggil manusia kepada Rahmat (kasih-sayang) Allah kerana iman saya ada disini.

Ada banyak perkara yang perlu saya sampaikan, tapi bukan kepada anda kerana anda tidak mau. seperti yang anda katakan hanya membuang-buang waktu. Tugas saya hanya kepada mereka yang mau. Paulus juga begitu, ia membawa ajaran kristus kepada lain bangsa kerana Israel menolaknya.



Kent :
hati kecil saya menentang surga islam.

Saifulmerahs: kerana anda belum tau banyak........


Kent :
saya melihat kasih Allah di dalam ajaran Kristen. tetapi saya tidak melihat kasih Allah di dlm agama lainnya

Saifulmerahs:
kerana anda tidak mau melihatnya........


Kent :
kepercayaan anda ada benarnya.

Saifulmerahs:
terima kasih kent,


Kent :
tetapi banyak salahnya

Saifulmerahs:
itu katamu kerana anda tidak mau tahu yang banyak itu.......


Kent :
hukum agama islam mungkin mendidik secara lahirian dan batiniah. tetapi dalam ajaran islam, kalian didik utk berpikir duniawi. dalam ajaran Kristen, kami didik utk berpikir surgawi. Apa2 yg dikehendaki Bapa di surga, itulah yg kami jalankan.

Saifulmerahs:
Saya fikir, anda mau mengatakan, anda beramal di dunia sampai beramal disurga atau, didunia suka-sukaan sampai surga baru mau beramal?


Kent :
Keinginan Bapa di surga adalah ... Cintailah Ia dengan segenap hatimu dengan segenap daya upayamu dan ...
Cintailah sesamamu manusia seperti mengasihi dirimu sendiri.

Saifulmerahs:
Keinginan Allah, cintailah aku dengan segenap hatimu dan saling kasih mengasihi sesama manusia.
Sabda Muhammad saaw, tidak beriman seseorang kamu sehingga kamu kasihkan Allah dan berkasih sayang sesama manusia. (dan kiranya anda menemui kata2, ' sesama kamu' dalam hadis atau Al qur'an masih artinya sesama manusia.)


Kent :
Keinginan Bapa/Allah spt ini tidak saya temui di islam. Anda diwajibkan mencintai sesama kaum anda, bukan sesama manusia yg artinya sangat besar dan luas. Pandangan islam adalah sempit.

Saifulmerahs:
Skrg anda sudah jumpa.... tadi diatas.... Kalu mau surat apa, ayat berapa akan saya masukkan...


Kent :
Di Islam ... kalian berbuat baik, hanya utk mendapatkan surga. Dan kalian berharap Allah memberikan ganjalan yg setimpal dengan perbuatan kalian. Kalian masih berharap dan berharap. Masih janji dan janji yg Allah tawarkan.

Saifulmerahs:
Sesungguhnya Allah tidak akan memungkiri janji..


Kent :
Di Kristen, surga telah menjadi tersedia utk kami. Yang perlu kami jalankan adalah, kasihi Allah dan kasihi manusia serta menjaga kesucian tubuh dan pikiran.

Saifulmerahs:
sayang sekali, tiada hukum (perbuatan tunduk patuh pada perintah) yang sesungguhnya sebagai bukti anda benar2 kasihkan Allah..


Kent :
benar ... karena itulah Allah melakukan segala hal utk menebus manusia. Sebab manusia secara langsung dan tidak langsung menolak Allah. dengan apa manusia menolak Allah, yaitu dengan dosanya.

Saifulmerahs:
Allah SWT Maha Mengampuni...!


Kent :
Allah itu Maha Mengampuni ?? ... benar, Allah Maha Mengampuni ... masalahnya ... dosa manusia menghalangi manusia berkumpul dgn Allah. dosa manusia memutuskan hubungan dengan Allah.
Jiwa kita yg menolak Allah, bukan Allah tidak mengampuni. Jiwa kitalah yg menolak.


Saifulmerahs:
Di sinilah perselisihan kita yang ketara. Jika bisa, saya katakan ini;
Manusia menolak Allah dengan dosanya, itu benar. Manusia tersedar dan menyesal lalu tobat, mohon ampun. Pabila Allah beri ampun, habis lah dosanya. Definisi 'beri ampun' akibatnya, 'dosa terhapus'. Dan anda katakan manusia tetap menolak, kita perlu faham 2 perkara penolakan, (1) menolak Allah, dan (2) menolak hukum Allah. Jika menolak Allah sememangnya tak dapat diselamatkan lagi. tetapi kalu menolak hukum Allah, sedangkan hatinya masih beriman pada Allah, bisa di ampun kerana sifat Allah yang Maha Pengasih tadi.. Ada lagi kent, anda mengatakan tidak mau tahu. maka saya tidak lanjutkan...


Kent :
Saya tau anda tidak akan paham pengertian ini. Saya hanya berdoa pada Allah, supaya anda menjadi sadar dan mengerti secara perlahan2

Saifulmerahs:
Benar kent, saya tidak faham, lagi-lagi ada penebusan dosa dari Allah, kan itu tidak perlu... pusing kepala saya.... :roll: Berdoalah untuk saya. Dan saya juga berdoa agar anda dapat faham saya.


Kent :
Tuhan sudah kasihankan anda. Tuhan mengampuni anda, tetapi anda kurang satu ... penebus anda. Lihat tulisan saya di atas, manusia tidak akan sampai kepada Allah walaupun Allah mengampuni, krn dosa, sehingga jiwa kita menolakNya.

Saifulmerahs:
lagi pusing saya... saya telah tuliskan di atas;
Manusia tersedar dan menyesal lalu tobat, mohon ampun. Pabila Allah beri ampun, habis lah dosanya. Definisi 'beri ampun' akibatnya, 'dosa terhapus'. maka apa perlunya 'penebus dosa'? Jelaskan lagi kent, saya minta nih!


Kent :
Karena Allah Maha Mengampuni, Ia berikan AnakNya yang tunggal kepada dunia sebagai kurban penebusan.
Bukan kurban bakaran seperti sapi, kambing atau domba. Karena darah binatang tidak berkenan kepadaNya, karena Ia yg menciptakan binatang2 itu.
Kenapa anda merayakan hari raya Qurban ?

Saifulmerahs:
Sdr. kent, Allah tidak minta korban manusia kerna dia sangat sayangkan manusia, dia minta korban binatang kerna binatang dan makhluk lainnya bersedia berkhidmat serta berkorban untuk kita manusia seizin Allah.
Hari raya Qurban adalah, inti utamanya, beri makan pada simiskin. Orang miskin bersama menikmati hidangan bersama si kaya. (Puasa, orang kaya merasa lapar seperti si miskin - cantikkan kent falsafahnya? masing2 simiskin dan yang kaya disatukan hatinya oleh Allah. Bukan itu saja ada lagi.....)


Kent :
apakah nafsu birahi bisa hadir di depan Allah Yang Maha Suci ?

Saifulmerahs:
tidak kent. saya tidak berkata begitu.


Kent :
saya kasihan melihat anda tertipu oleh nafsu duniawi yg ditawarkan surga islam.

Saifulmerahs:
anda salah memahaminya ken.


Kent :
saya tidak kecewa kenapa hrs lahir di bumi, krn ini sebab akibat yg ditimbulkan. Anda salah tafsir thd tulisan saya.
pembicaraan kita kenapa kita tidak lahir di surga saja, krn adam manusia pertama, dan kita manusia2 selanjutnya, tidak ada adam lainnya yg diciptakan lagi di taman eden yg beranak cucu di sana.
kita tidak salahkan si adam, dia hanya terpedaya oleh bujukan iblis. iblis mencoba menghancurkan manusia ciptaan Allah yg special.
kita lahir dr rahim adam dan hawa, kita membawa dosa waris, yaitu bawa kita tidak kekal dan terus jatuh ke dalam dosa2 perbuatan dan pikiran.
manusia terus dicobai iblis, banyak manusia tidak sanggup bertahan. banyak manusia yg hidup sia2. Dengan pengorbanan Yesus mati di kayu salib, Allah ingin manusia belajar dan selamat.

Kent :
Bukan Allah tidak Mengampuni, tetapi manusia menolakNya terus dengan berbuat jahat.

Kent :
saya mau mengatakan intinya pada anda ... anda sesoleh dan ibadah dengan sangat rajin sekalipun, anda tidak akan sampai kepada Allah.
Allah memang sudah Mengampuni saya dan anda, tetapi kita tetap saja berbuat dosa. Kita kerap kali mengecewakan hati Allah. Anda jamin sewaktu anda mati anda dalam keadaan suci lepas dari dosa ? bagaimana besok anda tiba2 mati dan anda masih mempunyai musuh yg anda benci. benci .. lawan dr Kasih Allah.

Kent :
jawabannya ada di Yesus :
Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorang pun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.
Barang siapa menolak Aku, ia menolak Bapa yg mengutus Aku.
Aku dan Bapa adalah satu. Aku di dalam Bapa dan Bapa di dalam Aku.
Barangsiapa telah melihat Aku, ia telah melihat Bapa.
di dalam Yesus ... segala kepenuhan Allah. Dengan darah Yesus, kita diselamatkan. Dengan darah Yesus, noda2 dosa yg melekat di tubuh kita, dibersihkan.
Di dalam Yesus ... segala sesuatu dijadikaNya baru. Bumi yang baru, langit yang baru dan Yerusalem yg baru, yg lama akan berakhir.

Saifulmerahs: Ya, kita tidak salahkan Adam as, bukan dia yang salah iblislah yang punya angkara, ceritanya sama kent, Anda bercerita tentang Adam pada manusia dan saya juga bercerita tentang Adam pada manusia, ceritanya sama, tapi tafsir kita untuk cerita ini pada manusia jauh sekali bezanya, dan manusia pun akan mencari mana tafsir yang benar..


Kent :
jawabannya ada di Yesus :

Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorang pun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.
Barang siapa menolak Aku, ia menolak Bapa yg mengutus Aku.
Aku dan Bapa adalah satu. Aku di dalam Bapa dan Bapa di dalam Aku.
Barangsiapa telah melihat Aku, ia telah melihat Bapa.

Saifulmerahs:
Ayat ini telah berkali saya dengar hingga kini saya telah menghafalnya...

Kent :
anda salah. saya tidak kesal kepada adam. semua telah terjadi. dan kami telah menang oleh darah Yesus. apalagi yg kami pikirkan ? yaitu jagalah kesucian tubuh dan pikiran, karena tubuh kita adalah bait yg suci dan kudus bagi Allah.

Saifulmerahs:
Ya, semuanya telah terjadi. sayangnya, nanti Allah mau bukti kasih sayang anda padanya, bagaimana? Itu tidak cukup sebagai jawapan.


Kent :
Jangan kotori diri dan pikiran dengan napsu.
nafsu adalah ... keinginan manusia yg membuat manusia jatuh ke dlm dosa.

Saifulmerahs:
anda kisahkan nafsu yang buruk2 saja. Definasi 'nafsu' sangat luas...
anda maukan mobil yang besar, cantik serta sangat pantas, itu nafsu.
maukan rumah yang besar dan cantik, itu nafsu.
maukan isteri cantik, itu juga nafsu.
jika semua itu di dapatkan dengan cara yang baik, boleh.
kalu anda suka menolong orang susah dan menghabiskan banyak wang kerna itu, juga dorongan nafsu.
anda membina rumah anak-anak yatim, itu juga dorongan nafsu.
pokoknya, tanpa nafsu, manusia tiada apa-apa...
seperti kata anda :
nafsu adalah ... keinginan manusia yg membuat manusia jatuh ke dlm dosa
nafsu = keinginan. semua keinginan manusia membawa dosa kah?


Kent :
belum tentu saya akan ketemu anda disana

Saifulmerahs:
saya mau ketemu anda di hari pembalasan....


Kent :
memberikan lebih keistimewaan kepada perempuan, yang salah satunya menjadi hadiah bagi laki2 soleh di surga yg mana belum tentu laki2 itu adalah suami si perempuan di dunia.
perempuan menjadi pemuas nafsu di surga islam. 1 laki2 soleh boleh memiliki 72 bidadari Allah yg mungkin salah satu bidadari2 itu atau malah kebanyakan adalah istri2 lelaki lain di bumi.
Berapa banyak Allah sediakan bidadari utk laki2 soleh islam ? Jika ada 1000 laki2 islam sdh tentu ada 72.000 bidadari.
jadi .. perempuan memang dilebih istimewakan oleh Allah, krn perempuan sangat banyak di surga islam. atau bisa saya katakan ... surga islam adalah tempat pelesiran.

Saifulmerahs:
Bidadari..... Siapa bidadari ? Anda tahu sebenarnya bidadari itu? saya mau jelaskan, bidadari bukanlah wanita2 dunia baik yang sudah kahwin mau pun belum. Bidadari adalah suatu ciptaan Allah yang lainnya. seperti Yesus, wujudnya tidak melalui biasa. seperti Adam wujudnya juga bukan dari rahim ibu. Begitulah Allah berkuasa menjadikan sesuatu tanpa melalui 'sebab' yang biasa. Bidadari diciptakan di surga, bukan asalnya wanita2 dunia.
Seorang isteri yang soleh akan menjadi ketua bidadari dan dia tetap bersama suaminya yang soleh. Wanita dunia ini telah Allah ubah wajah dan tubuhnya lebih cantik dari bidadari. Dia akan melayani suaminya dengan kehebatan lebih lagi.
Wanita dunia yang suaminya telah menolak Allah, maka dia Allah gantikan dengan suami yang isterinya pula menolak Allah.. dan seterusnya ada lagi..



Kent :
TIDAK !!! najis bagi kami surga seperti itu. Allah Maha Suci. nafsu mencemari kesucian

Saifulmerahs:
nafsu tidak mencemari kesucian. sudah saya jelaskan diatas.


Kent :
terus terang, ajakan anda ini seperti ajakan setan.

Saifulmerahs:
jangan begitu kent, anda perlu fahami dulu, sebelum anda samakan saya dengan setan! Setan musuh kita yang nyata!!!

Saifulmerahs: Anda seorang yang sangat berani... semoga Tuhan memberikan cahaya nurani padamu... sekian.


Kent :
iya saya berani karena saya mengikuti Yesus. saya tidak mengikuti muhammad. muhammad tidak memberikan contoh yg baik bagi saya.

Saifulmerahs:
Anda belum tahu banyak........



Saifulmerahs:
Allah dimana-mana. tidak terbatas pada ruang dan waktu. Firman Allah : kemana sahaja engkau menghadapkan wajahmu, disitu ada Allah...

Kent :
dan anda tidak perlu menghadap ke Mekkah utk menyembah Allah bukan ?

Saifulmerahs:
tidak ada kaitan dengan itu. sembahyang menghadap kiblat (Mekah) adalah tanda kesatuan hati penganutnya.

Saifulmerahs:
Saya sebagai seorang yang cintakan Allah sangat berharap Allah melimpahkan kasih sayangNya pada semua manusia. Memberikan petunjukNya. Memberikan cahayaNya yang bersinar. Saya menangis sedih kerna manusia ramai yang tidak mau bersamaNya. Bukan kerna mereka itu sombong semuanya, tetapi kerna tidak tahu akan betapa Kasihnya Allah pada mereka. Jika mereka tahu, nescaya mereka akan ikut. Tugas sayalah untuk menyampaikan risalah ini. Nabi telah kembali ke sisi Allah, Dia telah berpesan agar peliharalah agamamu, dan sampaikan agama pada manusia seluruhnya. Tugas inilah yang telah ditinggalkan oleh ramai manusia. Saya mau menjalankan tugas ini biar di ancam mati, saya tetap teruskan..

Saifulmerahs:
Sdr. kent, diatas hanyalah luahan hati saya. Disini kita hanya berdiskusi dan harap sdr. ken sudi lanjutkan.........

moga Tuhan memberkatimu dan semua......



Wallahu A'lam..




**^^** **^^** **^^** **^^**   Saudara2ku yang dihormati dan semua yang mengunjungi blog ini, sila tinggalkan jejak kalian di sini, agar dapat aku membalas kunjungan dan berterimakasih seadanya diatas kesudian kalian bertandang di teratak hamba ini..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Saudara2ku yang dihormati dan semua yang mengunjungi blog ini, terimakasih saya ucapkan kerana telah sudi meluangkan masa di sini, semoga kehadiran kalian berakhir dengan manafaat. Walau bagaimanapun, saya tetap insan yang lemah, segala kesilapan saya silalah ditegur, dikritik dan dinasihati ..

Ikutiku di Twitter

Related Posts with Thumbnails