Cari Blog Ini



Allah Telah Menjanjikan Kepada Orang-Orang Yang Beriman Dan Mengerjakan Amal Sholeh Untuk Menjadikan Mereka Sebagai Khalifah Di Muka Bumi Ini Sebagaimana Ia Telah Menjadikan Orang-Orang Sebelum Mereka Sebagai Khalifah, Menyebarkan Bagi Mereka Agama Yang Telah DiredhoiNya Untuk Mereka Secara Merata Dan Menggantikan Ketakutan Mereka Dengan Rasa Keamanan (sehingga) Mereka Dapat Menyembah-Ku Dan Tidak MenyekutukanKu. Barangsiapa Engkar Setelah Itu, Merekalah Orang-Orang Yang Fasiq-An-Nur : 56


Wahai Orang-Orang Yang Beriman Barangsiapa Dari Kalian Berpaling (murtad) Dari Agamanya Maka Allah SWT Akan Memunculkan Sekelompok Kaum Yang Dia Cinta Mereka Dan Mereka Juga MencintaiNya -Al-Maidah :54


Ternyata Sekarang Ini Dunia Telah Dipenuhi Dengan Pemimpin Zalim Baik Dari Negara Kafir Mahupun Dalam Negara Muslim Sendiri...


Namun Masanya Sudah Hampir Tiba, Dunia Akan Diwarisi Oleh Hamba-Hamba Tuhan Yang Sholeh. Dia Akan Memenuhi Dunia Dengan Keadilan Setelah Dunia Ini Dipenuhi Dengan Kezaliman Para Pemimpin..




Penyelamat Umat Itu bakal Datang tidak lama lagi...!!!

PeNGiKuT NaN SeTia..

Isnin, 30 Ogos 2010

Red Indian..... adalah Penganut Islam.......?

Dengan Nama Allah SWT....

Assalamu alaikum, saudara2ku yang dihormati, tahukah kalian, di saat Christopher Columbus buat pertama kalinya menemui benua Amerika Utara, jauh sebelum itu, orang2 Islam telah terlebih dahulu sampai di sini...



jeng.. jeng... jeng.....!


Red Indian itu adalah Islam..





Jika Anda berkunjung Washington DC, datanglah ke Perpustakaan Kongres (Library of Congress). Lantas, mintalah transkip perjanjian pemerintah Amerika Syarikat dengan suku Cherokee, salah satu suku Indian, tahun 1787. Di sana akan ditemukan tanda tangan Kepala Suku Cherokee saat itu, bernama AbdeKhak dan Muhammad Ibnu Abdullah.

Isi perjanjian itu antara lain adalah hak suku Cherokee untuk melangsungkan keberadaannya dalam perdagangan, perkapalan, dan bentuk pemerintahan suku cherokee yang saat itu berdasarkan hukum Islam. Lebih lanjut, akan ditemukan cara berpakaian suku Cherokee yang menutup aurat sedangkan kaum laki-lakinya memakai turban (surban) dan terusan hingga sebatas lutut.





Berbicara tentang suku Cherokee, tidak lari dari individu bernama Sequoyah. Ia adalah orang asli suku cherokee yang berpendidikan dan menghidupkan kembali Syllabary suku mereka pada 1821. Syllabary adalah semacam aksara. Jika kita sekarang mengenal abjad A sampai Z, maka suku Cherokee memiliki aksara sendiri.





Yang membuatnya sangat luar biasa adalah aksara yang dihidupkan kembali oleh Sequoyah ini mirip sekali dengan aksara Arab. Bahkan, beberapa tulisan masyarakat cherokee pada abad ke-7 yang ditemukan terpahat pada bebatuan di Nevada sangat mirip dengan perkataan ”Muhammad” didalam bahasa Arab.








Nama-nama suku Indian dan ketua sukunya yang berasal dari bahasa Arab tidak hanya ditemukan pada suku Cherokee (Shar-kee), tapi juga Anasazi, Apache, Arawak, Arikana, Chavin Cree, Makkah, Hohokam, Hupa, Hopi, Mahigan, Mohawk, Nazca, Zulu, dan Zuni. Bahkan, beberapa ketua puak suku Indian juga mengenakan tutp kepala khas orang Islam. Mereka adalah Kepala Suku Chippewa, Creek, Iowa, Kansas, Miami, Potawatomi, Sauk, Fox, Seminole, Shawnee, Sioux, Winnebago, dan Yuchi. Hal ini ditunjukkan pada foto-foto tahun 1835 dan 1870.




Secara umum, suku-suku Indian di Amerika juga percaya adanya Tuhan yang menguasai alam semesta. Tuhan itu tidak tercapai oleh panca indera. Mereka juga meyakini, tugas utama manusia yang diciptakan Tuhan adalah untuk memuja dan menyembah-Nya. Seperti penuturan seorang Ketua Suku Ohiyesa : ”In the life of the Indian, there was only inevitable duty-the duty of prayer-the daily recognition of the Unseen and the Eternal”. Bukankah Al-Qur’an juga memberitakan bahawa tujuan penciptaan manusia dan jin semata-mata untuk beribadah pada Allah.!




Bagaimana ketua suku Indian Cheeroke itu seorang muslim?

Sejarahnya panjang,

Semangat orang-orang Islam dan Cina saat itu untuk mengenal lebih jauh planet (tentunya saat itu nama planet belum terdengar) tempat tinggalnya selain untuk melebarkan pengaruh, mencari jalur perdagangan baru dan tentu saja memperluas dakwah Islam mendorong beberapa di antara mereka untuk melintasi kawasan yang masih dianggap 'gelap' dalam peta-peta mereka pada ketika itu.

Beberapa nama tetap begitu tersohor sampai saat ini bahkan hampir semua orang pernah mendengarnya sebut saja Cheng Ho dan Ibnu Batutta, namun beberapa lagi hampir-hampir tidak terdengar dan hanya tercatat pada buku-buku akedemik.

Para ahli geografi dan intelektual dari kalangan muslim yang mencatat perjalanan ke benua Amerika itu adalah Abul-Hassan Ali Ibn Al Hussain Al Masudi (meninggal tahun 957), Al Idrisi (meninggal tahun 1166), Chihab Addin Abul Abbas Ahmad bin Fadhl Al Umari (1300 – 1384) dan Ibn Battuta (meninggal tahun 1369).

Menurut catatan ahli sejarah dan ahli geografi muslim Al Masudi (871 – 957), Khashkhash Ibn Saeed Ibn Aswad seorang navigator muslim dari Cordoba di Andalusia, telah sampai ke benua Amerika pada tahun 889 Masehi. Dalam bukunya, ‘Muruj Adh-dhahab wa Maadin al-Jawhar’ (The Meadows of Gold and Quarries of Jewels), Al Masudi melaporkan bahwa semasa pemerintahan Khalifah Spanyol Abdullah Ibn Muhammad (888 – 912), Khashkhash Ibn Saeed Ibn Aswad berlayar dari Delba (Palos) pada tahun 889, menyeberangi Lautan Atlantik, hingga mencapai wilayah yang belum dikenal yang disebutnya Ard Majhoola, dan kemudian kembali dengan membawa berbagai harta yang menakjubkan.

Sesudah itu banyak pelayaran yang dilakukan mengunjungi daratan di seberang Lautan Atlantik, yang gelap dan berkabut itu. Al Masudi juga menulis buku ‘Akhbar Az Zaman’ yang memuat bahan-bahan sejarah dari pengembaraan para pedagang ke Afrika dan Asia.



Dr. Youssef Mroueh juga menulis bahwa selama pemerintahan Khalifah Abdul Rahman III (tahun 929-961) dari dinasti Umayah, tercatat adanya orang-orang Islam dari Afrika yang berlayar juga dari pelabuhan Delba (Palos) di Sepanyol ke barat menuju ke lautan lepas yang gelap dan berkabut, (Lautan Atlantik). Mereka beroleh kembali dengan membawa barang-barang bernilai yang diperolehnya dari tanah yang asing.

Beliau juga menuliskan menurut catatan ahli sejarah Abu Bakr Ibn Umar Al-Gutiyya bahwa pada masa pemerintahan Khalifah Spanyol, Hisham II (976-1009) seorang navigator dari Granada bernama Ibn Farrukh tercatat meninggalkan pelabuhan Kadesh pada bulan Februari tahun 999 melintasi Lautan Atlantik dan mendarat di Gando (Kepulaun Canary).

Ibn Farrukh berkunjung kepada Raja Guanariga dan kemudian melanjutkan ke barat hingga melihat dua pulau dan menamakannya Capraria dan Pluitana. Ibn Farrukh kembali ke Sepanyol pada bulan Mei 999.

Perlayaran melintasi Lautan Atlantik dari Magribi dicatat juga oleh penjelajah laut Shaikh Zayn-eddin Ali bin Fadhel Al-Mazandarani. Kapalnya berlepas dari Tarfay di Magribi pada zaman Sultan Abu-Yacoub Sidi Youssef (1286 – 1307) raja keenam dalam dinasti Marinid. Kapalnya mendarat di pulau Green di Laut carebbean pada tahun 1291. Menurut Dr. Morueh, catatan perjalanan ini banyak dijadikan rujukan oleh ilmuwan Islam.

Sultan-sultan dari kerajaan Mali di Afrika barat yang beribukota di Timbuktu, ternyata juga melakukan perjalanan sendiri hingga ke benua Amerika. Sejarawan Chihab Addin Abul-Abbas Ahmad bin Fadhl Al Umari (1300 – 1384) memerinci eksplorasi geografi ini dengan seksama. Timbuktu yang kini dilupakan orang, dahulunya merupakan pusat peradaban, perpustakaan dan keilmuan yang maju di Afrika. Ekpedisi perjalanan darat dan laut banyak dilakukan orang menuju Timbuktu atau bermula dari Timbuktu.



Sultan yang tercatat dalam sejarah hingga ke benua baru saat itu adalah Sultan Abu Bakari I (1285 – 1312), saudara dari Sultan Mansa Kankan Musa (1312 – 1337), yang telah melakukan dua kali ekspedisi melintas Lautan Atlantik hingga ke Amerika dan bahkan menyusuri sungai Mississippi.

Sultan Abu Bakari I melakukan eksplorasi di Amerika tengah dan utara dengan menyusuri sungai Mississippi antara tahun 1309-1312. Para penjelajah ini berbangsa Arab. Dua abad kemudian, penemuan benua Amerika diabadikan dalam peta berwarna Piri Re’isi yang dibuat tahun 1513, dan dipersembahkan kepada raja Ottoman Sultan Selim I tahun 1517. Peta ini menunjukkan belahan bumi bahagian barat, Amerika selatan dan bahkan benua Antartika, dengan penggambaran pesisiran Brasil secara cukup terperinci.

Columbus sendiri mengetahui bahwa orang-orang Carib (Caribbean) adalah pengikut Nabi Muhammad. Dia faham bahwa orang-orang Islam telah berada di sana terutama orang-orang dari Pantai Barat Afrika. Mereka mendiami Caribbean, Amerika Utara dan Selatan. Namun tidak seperti Columbus yang ingin menguasai dan memperbudak rakyat Amerika. Orang-Orang Islam datang untuk berdagang dan bahkan beberapa menikahi orang-orang pribumi.

Lebih lanjut Columbus mengakui pada 21 Oktober 1492 dalam pelayarannya antara Gibara dan Pantai Kuba melihat sebuah masjid (berdiri di atas bukit dengan indahnya menurut sumber tulisan lain). Sampai saat ini sisa-sisa reruntuhan masjid telah ditemukan di Kuba, Mexico, Texas dan Nevada.

Dan tahukah anda? 2 orang nahkoda kapal yang dipimpin oleh Columbus kapten kapal Pinta dan Nina adalah orang-orang muslim yaitu dua bersaudara Martin Alonso Pinzon dan Vicente Yanex Pinzon yang masih keluarga dari Sultan Magribi Abuzayan Muhammad III (1362). [THACHER,JOHN BOYD: Christopher Columbus, New York 1950]

Dan mengapa hanya Columbus saja yang sampai saat ini dikenal sebagai penemu benua amerika? Kerana saat terjadi pengusiran kaum yahudi dari sepanyol sebanyak 300000 orang yahudi oleh raja Ferdinand yang Kristian, kemudian orang-orang yahudi mencari dana untuk pelayaran Columbus dan berita ‘penemuan benua Amerika’ dikirim pertama kali oleh Christopher Columbus kepada kawan-kawannya orang Yahudi di Sepanyol.

Pelayaran Columbus ini nampaknya haus publikasi dan diperlukan untuk menciptakan legenda sesuai dengan ‘pesanan penaja’ Yahudi sang penyandang dana.Maka tampak ada ketidak-jujuran dalam menuliskan fakta sejarah tentang penemuan benua Amerika. Penyelewengan sejarah oleh orang-orang Yahudi yang terjadi sejak pertama kali mereka bersama-sama orang Eropah menjejakkan kaki ke benua Amerika.



Maha Suci Allah SWT....!

17 ulasan:

  1. ada lagi ke org islam kat sana?

    BalasPadam
  2. baru tau nih..n_n.. tak sangka.. banyak benda yg kita tak tau..

    BalasPadam
  3. Salam Ibnu Mutalib, kita tak tahu samada masih ada @ tak krn khabar berita tentang mrk hampir tak kedengaran ke telinga kita. Mrk ni mungkin hanya tinggal di pendalaman umpama kaum2 asli dinegara kita ni. Namun tak dinafikan ada juga yg dah brcampur gaul dgn masyarakat umum setempat serta brurusan dlm segala jenis aktiviti global.

    Salam Ckin Kembaq, lbh 10 tahun yg lalu lbh banyak lg yg kita tak tahu. Krn sejarah perkembangan islam yg global sebenarnya telah digelapkan oleh kuncu2 dajjal laknatullah, termasuklah sejarah keislaman umat melayu ni. Hari ni dgn kuasa Allah SWT telah terbongkar sedikit demi sedikit apa yg mrk telah selindungkan brkurun lamanya. Maka terbukti sudah, setiap yg HAQ tu pasti akan menyerlah jua akhirnya. Kita tunggu saja apa pula yg akan terbongkar selanjutnya.. :)

    BalasPadam
  4. bila kerja dakwah ditinggalkan, maka sedikit demi sedikit agama akan hilang dalam diri

    BalasPadam
  5. Salam Merdeka !..

    Cuba tengok cerita Last Mochican..ada kaum Indian nama Mohawak yang telah pupus..

    BalasPadam
  6. Terimakasih Relevan, ku belum tgk lg. Suatu masa dulu, klu tak silap aku dlm tahun 70an, filem n drama koboi ada jg selitkan kisah kaum Red Indian ni. Kbnyakan suku bangsa ni mmg dh pupus skrg ni.

    BalasPadam
  7. salam sdr merah_s

    minta maaf ye, sebenarnya saya linkkan artikel sdr ni utk kawan2 lain baca ttg red-indian tuh.
    tp depa takut nak masuk sini sebab website saudara ni dah kena stamp dgn malware spt ini:

    http://saifulmerahs.blogspot.com/2010/08/red-indian-adalah-penganut-islam.html

    boleh tak sdr cuba buangkan malware warning tersebut - kalau bolehlah.
    anyway saya pun minta maaf sebab tak minta izin terlebuh dahulu utk link artikel sdr ni.
    saya sebenarnya tak hiraukan warning tu sebab ia kadang2 sengaja dibuat oleh pihak tertentu utk menghalang org lain baca pasal2 perkara2 sensitif ttg kebenaran ni.
    Ampun maaf dan terima kasih!

    BalasPadam
  8. salam sdr merah_s

    minta maaf ye, sebenarnya saya linkkan artikel sdr ni utk kawan2 lain baca ttg red-indian tuh.
    tp depa takut nak masuk sini sebab website saudara ni dah kena stamp dgn malware spt ini:

    http://saifulmerahs.blogspot.com/2010/08/red-indian-adalah-penganut-islam.html

    boleh tak sdr cuba buangkan malware warning tersebut - kalau bolehlah.
    anyway saya pun minta maaf sebab tak minta izin terlebuh dahulu utk link artikel sdr ni.
    saya sebenarnya tak hiraukan warning tu sebab ia kadang2 sengaja dibuat oleh pihak tertentu utk menghalang org lain baca pasal2 perkara2 sensitif ttg kebenaran ni.
    Ampun maaf dan terima kasih!

    BalasPadam
  9. trimas utk penemuan kebenaran yg hilang

    BalasPadam
  10. sdr Ziarah76, ku setuju dengan ko, apabila kerja nabi ditinggalkan, maka lupuslah amal agama dalam diri... :)

    BalasPadam
  11. salam sdr Wangsa, boleh saya minta link blog saudara?

    Pasal malware warning tu saya tak pernah pun letak stamp kat sini, bagaimana dia boleh datang dgn sendirinya ya? Ada sesiapa yang boleh tolong setelkan?

    Berkenaan dengan permintaan izin saudara yang dah linkkan artikel saya ni, sebenarnya 'tiada hak cipta terpelihara' pada apa2 pun artikel yang terbit di dalam blog ni, maka silakanlah saudara ambil apa saja di sini, Harap maklum.. cuma jika suka, berikan kredit pada blog ni..

    Wassalam.

    BalasPadam
  12. Salam.
    Keep up a good work shbt!
    May iman be with you..

    BalasPadam
  13. dalam buku the lies that my teacher told me ada jg mnceritakan pasal orang islam yang datang ke amerika sbelum christopher colombus dan org2 lain yg mngelilingi dunia sbelumnya

    BalasPadam
  14. Salam @Myra Jay, terimakasih atas info awak ini..

    BalasPadam
  15. salam jaulah

    masha Allah byak pkara akan kmbali pd org Islam bila Ketaatan pd Allah kita tegakkn. bkan kata amalan saja akan trbina bahkan negara pun Allah akan bagi insyaAllah..

    BalasPadam
  16. Semoga keindahan Islam itu segera datang.. InsyaAllah. Terimakasih @IBNU ARAHMAN..

    BalasPadam

Saudara2ku yang dihormati dan semua yang mengunjungi blog ini, terimakasih saya ucapkan kerana telah sudi meluangkan masa di sini, semoga kehadiran kalian berakhir dengan manafaat. Walau bagaimanapun, saya tetap insan yang lemah, segala kesilapan saya silalah ditegur, dikritik dan dinasihati ..

Ikutiku di Twitter

Ikut Melalui Email

Related Posts with Thumbnails