Cari Blog Ini



Allah Telah Menjanjikan Kepada Orang-Orang Yang Beriman Dan Mengerjakan Amal Sholeh Untuk Menjadikan Mereka Sebagai Khalifah Di Muka Bumi Ini Sebagaimana Ia Telah Menjadikan Orang-Orang Sebelum Mereka Sebagai Khalifah, Menyebarkan Bagi Mereka Agama Yang Telah DiredhoiNya Untuk Mereka Secara Merata Dan Menggantikan Ketakutan Mereka Dengan Rasa Keamanan (sehingga) Mereka Dapat Menyembah-Ku Dan Tidak MenyekutukanKu. Barangsiapa Engkar Setelah Itu, Merekalah Orang-Orang Yang Fasiq-An-Nur : 56


Wahai Orang-Orang Yang Beriman Barangsiapa Dari Kalian Berpaling (murtad) Dari Agamanya Maka Allah SWT Akan Memunculkan Sekelompok Kaum Yang Dia Cinta Mereka Dan Mereka Juga MencintaiNya -Al-Maidah :54


Ternyata Sekarang Ini Dunia Telah Dipenuhi Dengan Pemimpin Zalim Baik Dari Negara Kafir Mahupun Dalam Negara Muslim Sendiri...


Namun Masanya Sudah Hampir Tiba, Dunia Akan Diwarisi Oleh Hamba-Hamba Tuhan Yang Sholeh. Dia Akan Memenuhi Dunia Dengan Keadilan Setelah Dunia Ini Dipenuhi Dengan Kezaliman Para Pemimpin..




Penyelamat Umat Itu bakal Datang tidak lama lagi...!!!

PeNGiKuT NaN SeTia..

Isnin, 7 Jun 2010

Surat Untuk Sungai Nil..



Dengan Nama Allah SWT...




Saudara2ku sekalian yang diRahmati Allah SWT, ada sebuah cerita yang diriwayatkan dari Imam Mustaghfiri, rahmat Allah SWT keatasnya bahawa pada masa khalifah Umar ibnu Khattab, redho Allah SWT keatasnya dan pada masa fatah Mesir, orang2 Mesir datang dan mengatakan kepada gabenur mereka, yakni Amr bin 'Ash, redho Allah SWT keatasnya;



"Sesungguhnya sungai Nil ini mempunyai adat istiadat. Jika sampai pada bulan yang tertentu, maka seorang perawan cantik mesti dikorbankan ke dalamnya. Perempuan tadi diberi pakaian dan perhiasan (yang cantik) sebelum dimasukkan ke dalam sungai Nil. (Dengan cara demikian) maka sungai Nil akan terus mengalir. Tanpa melakukan adat itu, maka sungai Nil tidak akan mengalirkan air. Untuk itu, Tuan gabenur hendaknya melakukan hal itu juga."



Amr bin 'Ash, redho Allah SWT keatasnya berkata, "Adat istiadat seperti itu tidak diperbolehkan dalam Islam. Islam telah menghapuskan (semua) adat istiadat buruk sebelumnya."



Selanjutnya, selama tiga bulan sungai Nil tidak lagi mengalirkan air. Oleh kerana sawah2 di Mesir bergantung kepada sungai Nil, maka orang ramai mulai risau dan merasa cemas. Mereka terpaksa berniat untuk meninggalkan kota tersebut. Melihat keadaan seperti itu, maka Amir bin 'Ash, redho Allah SWT keatasnya menulis surat dan mengirimkannya kepada Umar ibnu Khattab, redho Allah SWT keatasnya.



Umar,  redho Allah SWT keatasnya, memberi jawaban yang isinya, "Kamu telah berbuat benar. Adat istiadat Mesir yang tidak baik, tidak boleh dijalankan. Islam telah menghapuskan seluruh adat istiadat yang buruk, sama saja apakah adat yang semacam itu ataupun adat penyembahan berhala."



Bersama surat tersebut, Umar,  redho Allah SWT keatasnya, juga melampirkan secarik surat yang ditujukan kepada sungai Nil. Dia memerintahkan Amir bin 'Ash,  redho Allah SWT keatasnya, untuk memasukkan surat tersebut ke dalam sungai Nil. Setelah membaca surat untuk dirinya, selanjutnya Amir bin 'Ash, redho Allah SWT keatasnya, membaca surat yang ditujukan kepada sungai Nil tersebut.



Dari hamba Allah, Amirul mukminin, Umar bin Khaththab. Surat ini aku tujukan kepada Nil. "Wahai Nil, jika kamu mengeluarkan airmu menurut kehendakmu, maka janganlah kamu mengeluarkan air lagi. Tetapi jika kamu mengeluarkan air menurut kehendak Allah, maka demi Allah kami berdoa (kepadaNya), keluarlah air."



Setelah membaca surat tersebut, Amir bin 'Ash, redho Allah SWT keatasnya, meletakkannya ke sungai Nil. Dan segera setelah itu, terpancarlah air dari celah2 bebatuan di dasarnya. Begitu banyaknya air yang mengalir, sehingga airnya menggenangi cerun2 sungainya yang dalam. Dan sejak dari masa itu, adat buruk yang biasa dilakukan oleh orang2 Mesir punah bersamaan dengan mengalirnya air sungai Nil berterusan sebagaimana yang dikehendaki Allah SWT.....





Demikianlah kisahnya sebagaimana yang diceritakan kembali oleh Maulana Ahmad Said Khan dalam kitab Kehebatan Mukjizat Nabi Muhammad, pujian dan salam atasnya dan keluarganya .




Maha Suci Allah SWT...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Saudara2ku yang dihormati dan semua yang mengunjungi blog ini, terimakasih saya ucapkan kerana telah sudi meluangkan masa di sini, semoga kehadiran kalian berakhir dengan manafaat. Walau bagaimanapun, saya tetap insan yang lemah, segala kesilapan saya silalah ditegur, dikritik dan dinasihati ..

Ikutiku di Twitter

Ikut Melalui Email

Related Posts with Thumbnails