Cari Blog Ini



Allah Telah Menjanjikan Kepada Orang-Orang Yang Beriman Dan Mengerjakan Amal Sholeh Untuk Menjadikan Mereka Sebagai Khalifah Di Muka Bumi Ini Sebagaimana Ia Telah Menjadikan Orang-Orang Sebelum Mereka Sebagai Khalifah, Menyebarkan Bagi Mereka Agama Yang Telah DiredhoiNya Untuk Mereka Secara Merata Dan Menggantikan Ketakutan Mereka Dengan Rasa Keamanan (sehingga) Mereka Dapat Menyembah-Ku Dan Tidak MenyekutukanKu. Barangsiapa Engkar Setelah Itu, Merekalah Orang-Orang Yang Fasiq-An-Nur : 56


Wahai Orang-Orang Yang Beriman Barangsiapa Dari Kalian Berpaling (murtad) Dari Agamanya Maka Allah SWT Akan Memunculkan Sekelompok Kaum Yang Dia Cinta Mereka Dan Mereka Juga MencintaiNya -Al-Maidah :54


Ternyata Sekarang Ini Dunia Telah Dipenuhi Dengan Pemimpin Zalim Baik Dari Negara Kafir Mahupun Dalam Negara Muslim Sendiri...


Namun Masanya Sudah Hampir Tiba, Dunia Akan Diwarisi Oleh Hamba-Hamba Tuhan Yang Sholeh. Dia Akan Memenuhi Dunia Dengan Keadilan Setelah Dunia Ini Dipenuhi Dengan Kezaliman Para Pemimpin..




Penyelamat Umat Itu bakal Datang tidak lama lagi...!!!

PeNGiKuT NaN SeTia..

Jumaat, 11 Disember 2009

Syahidnya Ubaidah bin Harits..
















Dengan Nama Allah SWT...



Pada awal perang Badar, Uthbah bin Rabi'ah mencabar kaum muslimin untuk berperang tanding (satu lawan satu). Bagaimanapun juga, cabaran itu merupakan ujian awal atas keimanan kaum muslimin. Mereka benar2 mengalami saat dan menghadapi suasana dan keadaan dimana nyawa mereka benar2 dipertaruhkan.



Walid bin Utbah dari kalangan kaum musyrikin disambut oleh Ali bin Abi Thalib ra. Syaibah bin Rabi'ah dihadapi oleh Hamzah bin Abdul Muthalib ra dan Utbah bin Rabi'ah sendiri dihadapi oleh Ubaidah bin Harits ra.



Ali ra bertarung melawan Walid. Kedua2nya adalah pemuda yang sama tangkasnya. Akan tetapi kemudian Ali ra dapat menjatuhkan Walid bin Utbah dengan mudah.



Hamzah ra melayani Syaibah. Kedua2nya pun sama tangkas dalam pertarungan ini. Namun dalam waktu yang begitu singkat Hamzah ra pun dapat membunuh Syaibah.



Ubaidah bin Harits ra melawan Utbah bin Rabi'ah. Kedua2nya saling menghunuskan pedangnya. Kedua2nya bertarung sebagaimana sahabat2 yang sebelumnya. Pada satu kesempatan, Ubaidah ra menghayunkan pedangnya dengan keras kepada Utbah sehingga memutuskan bahu sebelah kanannya.

Meskipun demikian, dengan pantas Utbah mendekati Ubaidah lalu menghayunkan pedangnya pula yang menyebabkan kaki Ubaidah putus sampai ke persendiannya. Dalam pertarungan ini kedua2nya sama2 menderita luka parah.



Melihat keadaan tersebut, Hamzah dan Ali rhum memburu Utbah dan membunuhnya. Setelah itu kedua2nya bergegas mengangkat tubuh Ubaidah ra dan membawanya ke hadapan Rasulullah saaw. Kakinya telah terputus dan tulang sumsumnya keluar. Rasulullah saaw membaringkan Ubaidah ra dan meletakkan kepalanya di pangkuan beliau sembil membersihkan debu2 yang menempel di wajahnya.



Ubaidah ra berkata, "Ya Rasulullah, demi Allah, seandainya Abu Thalib melihat keadaan saya ini, maka dia akan tahu bahawa sayalah yang berhak disebutkan dalam syairnya."




Syair Abu Thalib:


"Kami melemparkannya kepada kehancuran sehingga kami menyerang musuh di sekitarnya.
Kami tidak mengingat anak2 dan tidak juga keluarga kami."



Ubaidah ra berkata lagi, "Ya Rasulullah, apakah saya termasuk seorang syahid?"
Nabi saaw menjawab, "Ya. Kamu adalah seorang syahid dan aku yang menjadi saksinya."



Setelah Ubaidah ra menghembuskan nafas akhir, maka Rasulullah saaw sendiri yang turun ke liang lahat untuk menguburkannya di lembah Shafra'. Padahal sebelumnya beliau tidak pernah masuk ke dalam liang lahat.



HR Ibnu Asakir dari Muhammad bin Ali bin Husain dalam kitab Kanzul Ummal jilid V halaman 272 dan HR Hakim dari Az Zuhri dalam kitabnya jilid III halaman 188.



Maha Suci Allah SWT...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Saudara2ku yang dihormati dan semua yang mengunjungi blog ini, terimakasih saya ucapkan kerana telah sudi meluangkan masa di sini, semoga kehadiran kalian berakhir dengan manafaat. Walau bagaimanapun, saya tetap insan yang lemah, segala kesilapan saya silalah ditegur, dikritik dan dinasihati ..

Ikutiku di Twitter

Ikut Melalui Email

Related Posts with Thumbnails