Cari Blog Ini



Allah Telah Menjanjikan Kepada Orang-Orang Yang Beriman Dan Mengerjakan Amal Sholeh Untuk Menjadikan Mereka Sebagai Khalifah Di Muka Bumi Ini Sebagaimana Ia Telah Menjadikan Orang-Orang Sebelum Mereka Sebagai Khalifah, Menyebarkan Bagi Mereka Agama Yang Telah DiredhoiNya Untuk Mereka Secara Merata Dan Menggantikan Ketakutan Mereka Dengan Rasa Keamanan (sehingga) Mereka Dapat Menyembah-Ku Dan Tidak MenyekutukanKu. Barangsiapa Engkar Setelah Itu, Merekalah Orang-Orang Yang Fasiq-An-Nur : 56


Wahai Orang-Orang Yang Beriman Barangsiapa Dari Kalian Berpaling (murtad) Dari Agamanya Maka Allah SWT Akan Memunculkan Sekelompok Kaum Yang Dia Cinta Mereka Dan Mereka Juga MencintaiNya -Al-Maidah :54


Ternyata Sekarang Ini Dunia Telah Dipenuhi Dengan Pemimpin Zalim Baik Dari Negara Kafir Mahupun Dalam Negara Muslim Sendiri...


Namun Masanya Sudah Hampir Tiba, Dunia Akan Diwarisi Oleh Hamba-Hamba Tuhan Yang Sholeh. Dia Akan Memenuhi Dunia Dengan Keadilan Setelah Dunia Ini Dipenuhi Dengan Kezaliman Para Pemimpin..




Penyelamat Umat Itu bakal Datang tidak lama lagi...!!!

PeNGiKuT NaN SeTia..

Ahad, 3 Oktober 2010

Bicara Tentang Manusia.... Adakah Engkau benar2 Manusia?



Dengan Nama Allah...
Salam Alaikum saudara2ku sekalian, mari kita bicarakan tentang Manusia....





Manusia,

Sebenarnya, manusia tidak ada bezanya dgn binatang. Yang membezakan antara manusia dan binatang adalah keimanannya.

Walaupun secara hakikat, keadaan antara manusia dan binatang berbeza, tetapi perbezaan keadaan tersebut tidak bererti membezakan apabila tidak ada keimanan didalam manusia. Keadaan yg membezakan antara manusia dan binatang itu adalah keberadaan jiwa, yang merupakan kelebihan dari manusia itu sendiri.


Sesungguhnya binatang yang seburuk-buruknya pada sisi Allah ialah; orang-orang yang pekak dan tuli yang tidak mengerti apa-apapun. Al Qur'an 8:22

Sesungguhnya binatang yang paling buruk di sisi Allah ialah orang-orang yang kafir, kerana mereka itu tidak beriman. Al Qur'an 8:55



Manusia,

Apakah manusia merasa menjadi makhluk ciptaan yang paling mulia? Tidak ! Sebenarnya kemuliaan manusia bukan terletak kepada lahiriahnya ( fisikalnya ), tetapi lebih kepada akhlak dan perbuatannya. Bukankah hanya dari setitis air yg hina manusia berasal? Bahkan keberadaan jiwapun tak menjadikan manusia menjadi mulia, bahkan akan terhinakan dan terperosok kedlm neraka yg menghinakan apabila tanpa keimanan dan ketakwaan.


Bukankah dia dahulu setitis mani yang ditumpahkan , Al Qur'an 75:37


Manusia,

Terlepas dari kemuliaan ataupun kehinaan manusia, bahkan terhadap binatang sekalipun ke Maha Muliaan dan ke Maha Pengasih dan Maha Penyayang Allah melimpah tercurah terhadap segala ciptaanNYA.

Sebenarnya, kehinaannya, keterperosokannya ke dasar neraka adalah atas perbuatan manusia itu sendiri. Tiada teraniaya manusia oleh Allah, tetapi manusia itulah yang menganiaya dirinya sendiri.

Dan peliharalah dirimu dari hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah. Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya. Al Qur'an 2:281


Manusia,

Bahkan kerana atas ke Maha Pengasih dan Maha Penyayang Allah, untuk hal yang kecil dan dipandang remeh, Allah memperhatikan dan membimbing ciptaanNYA tanpa kenal berhenti.

Apakah manusia mengira akan dibiarkan tak terurus? Bukankah ia hanya setitik mani yang dipancarkan? Al Qur'an, 75:36-37

Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu. Al Qur'an, 31:14



Manusia,

Sebenarnya ada kewajiban yang harus dipenuhi, yaitu atas janji persaksian pertama antara manusia terhadap Tuhannya. Itulah fitrah manusia. Dan Allah, tidak pernah meninggalkan ciptaanNYA, bimbingan, petunjuk selalu Allah berikan, tetapi kebanyakan dari manusia tidak mau mengerti. Dan Syaitan musuh manusia yang nyata lagi menyesatkan.

Dan , ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka : "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul , kami menjadi saksi". agar di hari kiamat kamu tidak mengata-kan: "Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang lengah terhadap ini". Al Qur'an, 7:172

Sesungguhnya telah berlalu sebelum kamu sunnah-sunnah Allah ; Kerana itu berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan .
ini adalah penerangan bagi seluruh manusia, dan petunjuk serta pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi , jika kamu orang-orang yang beriman.

Jika kamu mendapat luka, maka sesungguhnya kaum itupun mendapat luka yang serupa. Dan masa itu Kami pergilirkan diantara manusia ; dan supaya Allah membezakan orang-orang yang beriman supaya sebahagian kamu dijadikan-Nya syuhada' . Dan Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim. Al Qur'an 3:137-140
----------------------------------------------------

Aku bersaksi bahwa tiada tuhan selain Allah,
dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah utusan Allah.
dan ahlul bait itu orang2 yang disucikan sesuci2nya.

Sedarlahlah aku ketika sepi itu tiba;
Bahawa aku adalah bukan apa apa..

Adanya aku dari tidak ada ..... kemudian menjadi ada .......
Adanya aku dari tidak ada ...... kembali menjadi tidak ada .....


Sedarlah aku ketika aku memandang bintang di langit;
Bahawa aku adalah bukan apa apa...­

Aku hanyalah sebutir debu di luasnya jagat raya ini­..
beribu ribu, berjuta juta, bahkan tak terbilang butiran debu selain aku...
Bila hanya seribu debu­.. bahkan sejuta debu musnah,
Butiran debu dijagat raya ini tetap tak terbilang.....­
Apalagi hanya aku..­.


Sedarlah aku ketika aku dalam kegagalan;
Bahawa aku adalah bukan apa apa..­..
Aku ternyata tak sekuat yang aku bayangkan..­
Aku ternyata bukan pelakun utamanya.­.

Sedarlah aku ketika aku bangun dari tidur;
Bahawa aku adalah bukan apa apa...­..

Kerana akupun tak tahu dimanakah aku ketika sebelum
aku bangun....


Sedarlah aku ketika aku dalam hiruk pikuk dunia;
Bahawa aku adalah bukan apa apa....­..

Kerana kalaupun aku diam,
hiruk pikuk tetaplah hiruk pikuk.....­..

Sedarlah aku ketika aku mengingat mati;
Bahawa aku adalah bukan apa apa....­..

Aku bukanlah kekasih...­..
yang kerana tidak adanya selalu dirindukan...­
Aku bukanlah matahari.....
Yang kerana adanya bumi menjadi terang.....
Aku bukanlah seperti air....­. dan aku juga bukanlah api....­..


Aku hanyalah aku......
Yang hanyalah aku sendiri yang akan menanggung akibat dari perbuatanku ini­..
Yang hanyalah aku sendiri yang menentukan arah perjalananku....
Yang hanya aku sendiri yang memerlukan..­..
Yang hanya aku sendiri yang perlu dikasihani..­..

Kerana aku adalah manusia...­..
Makhluk yang paling bodoh sebenarnya.....­
Yang merasa tahu apa yang sebenarnya tidak kutahu..­..
Yang merasa diperlukan oleh alam......­. padahal sebenarnya sebaliknya...­..
Yang merasa diperlukan oleh Penciptanya....­ padahal sebenarnya sebaliknya......


Sebenarnya aku hanyalah manusia...­..
Yang hanya selonggok daging... ­yang berasal dari sesuatu yang hina...­..
Yang kerana kesanggupannya menerima amanah dari Penciptanya,
manusia dihadapkan kepada dua pilihan!­
Menepati janji!!! ­atau mengingkarinya¡!..



Dan disitulah ada dua jalan!!­
Surga?? ­ atau Neraka????­..

1 ulasan:

Saudara2ku yang dihormati dan semua yang mengunjungi blog ini, terimakasih saya ucapkan kerana telah sudi meluangkan masa di sini, semoga kehadiran kalian berakhir dengan manafaat. Walau bagaimanapun, saya tetap insan yang lemah, segala kesilapan saya silalah ditegur, dikritik dan dinasihati ..

Ikutiku di Twitter

Related Posts with Thumbnails